تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۵۳۴۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

به دنبال مذاکره با بورس کالا برای تعیین قیمت هستیم/ تعیین قیمت محصولات فولادی بر اساس ۹۵ درصد نرخ صادراتی

‌می‌متالز - تعیین قیمت محصولات فولادی بر اساس ضریب ۹۵ درصد فوب خلیج فارس پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد بوده که طبیعی است اگر قیمت داخلی متناسب با قیمت صادراتی نباشد سبب رانت و فساد خواهد شد، درباره پنج درصد مابقی هم در جلسات تنظیم بازار تصمیم بر این شد که قیمت صادراتی براساس فوب خلیج فارس و قیمت محصولات در بازار داخل، بر اساس قیمت درب کارخانه به فروش برسد.

به گزارش می‌متالز، مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی و صادراتی بستگی به سیاستگذاری دولت در تولید و صادرات این محصولات دارد، ولی بهینه‌ترین حالتی که انجمن در این باره به بورس کالا پیشنهاد کرد تعیین ضریب ۹۵درصد قیمت صادراتی ایران به عنوان قیمت پایه بود.

وحید یعقوبی با اشاره به قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا افزود: ما به عنوان انجمن تولیدکنندگان فولاد متاسفانه اطلاع چندانی از نحوه قیمت گذاری و تعیین قیمت پایه در بورس کالا نداریم و مکاتبات متعددی برای اطلاع از این موضوع با بورس کالا داشته ایم و پیشنهاداتی هم داده ایم که قرار است بمنظور بررسی جدی‌تر مسایل مربوط به تعیین قیمت امسال این مذاکرات با بورس کالا صورت بپذیرد.

وی ادامه داد: تعیین قیمت محصولات فولادی بر اساس ضریب ۹۵ درصد فوب خلیج فارس پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد بوده که طبیعی است اگر قیمت داخلی متناسب با قیمت صادراتی نباشد سبب رانت و فساد خواهد شد، درباره پنج درصد مابقی هم در جلسات تنظیم بازار تصمیم بر این شد که قیمت صادراتی براساس فوب خلیج فارس و قیمت محصولات در بازار داخل، بر اساس قیمت درب کارخانه به فروش برسد.

مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: لذا هزینه درب کارخانه تا روی کشتی که به صورت فوب انجام می‌شود باید در قیمت‌های داخلی و قیمت پایه‌ای که در بورس کالا می‌گذارند، محاسبه و لحاظ شود.

یعقوبی گفت: شرایط قیمت گذاری وتعیین قیمت محصولات فولادی برای هرشرکت و واحد تولیدی برمبنای پنج درصد فوب خلیج فارس متفاوت است مثلا شرکت فولاد خوزستان با یک یا دو دلار هزینه می‌تواند بار خود را فوب کند، اما شرکتی که محل تولیدش از دریا در دورترین نقطه از دریا واقع شده باید هزینه بیشتری برای فوب کالای خود داشته باشد با لحاظ کردن ۵ درصد تا ۹۵ درصد قیمت صادراتی ایران قیمت فوب خلیج فارس به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته شود و مبنای این محاسبه یک مبنای تقریبی هست.

وی افزود: بررسی بازار‌های داخلی کشور‌های مختلف از جمله چین نشان می‌دهد مسیر قیمت داخلی با قیمت صادراتی متفاوت است، اما اغلب قیمت داخلی متاثر از قیمت بازار‌های جهانی و در تناسب با یکدیگر است یعنی اگر قیمت جهانی با افزایش همراه باشد قیمت داخلی نیز متاثر از قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند و اگر کاهش یابد قیمت داخلی نیز همزمان با قیمت جهانی کاهشی خواهد شد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: در مواقعی که دولت می‌خواهد صادرات را تسهیل و تقویت کند و ارز بیشتری به کشور وارد شود، قیمت‌های داخلی در این شرایط از قیمت‌های صادراتی بیشتر و بالاتر خواهد بود لذا تعیین قیمت محصولات فولادی و حتی دیگر محصولات بستگی زیادی به سیاست و سیاستگذاری دولت دارد.

یعقوبی گفت: بهینه‌ترین حالت را انجمن برای تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا پیشنهاد کرد که هم بازار داخلی و هم بازار صادراتی بتواند مسیر خوبی داشته باشد و آن ضریب ۹۵درصد قیمت صادراتی ایران به عنوان قیمت پایه بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده