تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۵۵۰۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش قیمت محصولات فولادی غیرمنطقی است

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران: افزایش قیمت محصولات فولادی با توجه به داخلی بودن آن غیرمنطقی است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا رستگارپور، در گفتگو با برنامه رادیویی نمودار، با بیان اینکه از ۱۵ اسفندماه سال گذشته شاهد گران شدن بیش از هزار تومانی آهن و فولاد به دلیل افزایش قیمت شمش در تابلوی فروش بورس بودیم، افزود: پس از تعطیلات نوروز و همزمان با آغاز فعالیت بازار هم شاهد افزایش ۲ هزار تومانی در انواع محصولات فولادی هستیم که دلیل آن عرضه کم کالا در بازارعنوان شده است! این در حالیست که ما سالانه حدود ۳۰ میلیون تن فراورده‌های فولادی در کشور تولید می‌کنیم که با توجه به نیاز سالانه ۱۸ میلیون تن به این محصول در کشور و مازاد ۱۲ میلیون تنی، کمبود کالا در بازار به نظر غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

وی در ادامه گفت: البته برخی جنگ بین روسیه و اوکراین و گرانی حامل‌های انرژی را از علل این گرانی می‌دانند که اصلا به ما ربطی ندارد.

رستگارپور افزود: علت این گرانی به نظر غیرمنطقی، بدون توجیه اقتصادی و به نوعی اجحاف در حق مصرف کننده است.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق کارگران که قرار است در سال جدید اتفاق بیافتد، گفت: با افزایش حقوق، هزینه کارگر در سال جدید افزایش پیدا کرده و بر قیمت تمام شده هم تاثیر خواهد گذاشت که باید با محاسبات دقیق کارشناسی مانع از افزایش قیمت‌ها شویم.

رستگارپور گفت: اولویت نخست در کشور باید تامین بازار داخلی و پس از آن تمرکز بر صادرات باشد. نمی‌توان بازار داخلی را دچار رکود کرد و تقاضای صادرات داشت.

وی گفت: زنجیره تولید تا مصرف حلقه‌ای دارد به اسم توزیع، این حلقه توزیع کننده باید موقعیت مصرف و بازار و مطالبات تولیدکننده را بطور دقیق رصد کند.

آماده اقدامات لازم برای تنظیم بازاریم

رستگارپور گفت: افرادی به دنبال سودجویی و ایجاد تنش دربازار هستند. وقتی به اقتصاد لطمه‌ای وارد می‌شود تولیدکنندگان نخستین گروهی هستند که زیان می‌بینند. یعنی اگر هر گروهی خارج از چارچوب برنامه ریزی و تنها به سهم خودش فکر کند این جریان به ضرر همه خواهد بود. ما آمادگی داریم با برگزاری جلسات مشترک هر اقدامی که برای تنظیم بازار وحمایت از طرح‌های ملی مانند طرح ملی مسکن لازم باشد را انجام دهیم.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران در ادامه با بیان اینکه مسوولیت‌های تفویض شده به این اتحادیه کامل نیست، افزود: متاسفانه در برخی موارد توافقات پشت پرده بدون اطلاع ما انجام می‌شود و ما تنها مجری تصمیمات گرفته شده ایم.

رستگارپور درباره تاثیر شکست احتمالی مذاکرات برجام و افزایش نرخ نهاده‌های انرژی و قیمت کالا‌ها بر صنعت فولاد گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه تولید محصولات فولادی در کشور صد در صد داخلی است تنها بحث افزایش حقوق کارگران و حامل‌های انرژی می‌تواند بر روند قیمت‌ها در این حوزه تاثیرگذار باشد که با نظارت و برنامه ریزی دقیق می‌توان از آن جلوگیری کرد.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران با بیان اینکه با گران شدن محصولات فولادی بسیاری از صنایع مانند مسکن، خودرو، لوازم خانگی و... تحت تاثیر قرار می‌گیرند، افزود: باید با برنامه ریزی دقیق و استفاده از امکانات تولیدکنندگان ازافزایش قیمت‌ها و فشار بر مردم جلوگیری کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده