تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۵۹۴۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد تجارت جهانی فولاد در سالی که گذشت

‌می‌متالز - تجارت جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱ به ۴۱۶ میلیون تن رسید که ۱۱ درصد نسبت به سال قبل رشد داشت. البته هنوز این رقم از ۴۳۵ میلیون تن قبل از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ کمتر است. تجارت جهانی محصولات نیمه تمام فولادی کم و بیش در ثبات بود، چون سال ۲۰۲۰ چینی‌ها خرید زیادی داشتند، ولی سال بعد برنامه‌های کاهش تولید و اهداف کربن زدایی موجب توقف خرید خارجی آن‌ها شد. سال ۲۰۲۱ کل تجارت محصولات نیمه تمام ۶۹.۶۵ میلیون تن بود که ۲ درصد نسبت به سال قبل افت داشت و محصولات نیمه تمام ۱۷ درصد کل تجارت جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱ را در بر داشت.

به گزارش می‌متالز، تجارت مقاطع فولادی ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشته ۹۴ میلیون تن بود. مفتول با رشد ۲۲ درصد بیشترین بهبود در تجارت را داشت.

سهم مقاطع ۲۳ درصد از بازار بود. ورق نیز رشد ۱۴ درصدی در داد و ستد جهانی داشته ۲۱۹ میلیون تن ثبت شد که ۵۳ درصد سهم بازار جهانی فولاد را نیز در بر داشت.

بین محصولات فولادی ورق گرم بیشترین حجم معاملات را در بازار جهانی فولاد در سال گذشته داشته سهم ۲۲ درصدی از کل ۴۱۶ میلیون تن داشت. میزان تجارت ورق گرم ۱۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشته به ۸۹ میلیون تن رسید.

همچنین اتحادیه اروپا بزرگترین وارد کننده فولاد در سال گذشته بود و آلمان، ایتالیا، بلژیک و لهستان در مجموع ۶۹ میلیون تن فولاد وارد کردند. علت افزایش واردات فولاد به حوزه یورو افزایش هزینه تامین گاز و تعطیلی کارخانه‌های زیادی بود. پس از اروپا چین بزرگترین وارد کننده فولاد بود و ۲۶ میلیون تن فولاد وارد کرد که البته افت ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت. امریکا نیز رتبه سوم را داشته ۲۴ میلیون تن فولاد در سال گذشته وارد کرد که ۳۰ درصد رشد سالانه داشت. قیمت‌های بالای داخلی امریکایی‌ها را مجبور کرد واردات بیشتری داشته باشند.

تجارت جهانی ۴۱۶ میلیون تنی فولاد هنوز نسبت به قبل از شیوع کرونا پایین‌تر است. با توجه به جنگ روسیه و اوکراین بعید است سال جاری این رقم بهبودی داشته باشد، ولی در هر حال الگوی فعالیت کشور‌های وارد کننده با توجه به کاهش عرضه روسیه و اوکراین تغییر خواهد کرد و به دنبال بازار‌های جایگزین خواهند بود.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده