تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۵۶۶۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفت وگو با رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد مطرح شد:

ابهام و مهندسی بازار در عرضه محصولات فولادی در بورس

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با انتقاد از عملکرد بورس کالا در قیمت‌گذاری فولاد و محصولات فولادی اظهار کرد: ابهامات و شبهاتی در عرضه محصولات فولادی در بورس وجود دارد و به هیچ عنوان عملکرد مطلوبی در این زمینه وجود نداشته است و مجلس نیز از عملکرد آن‌ها دفاع می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رستگار عنوان کرد: به هیچ عنوان رفتار بورس کالا را در عرضه کالا و قیمت‌گذاری محصولات فولادی تایید نمی‌کنیم. بازار توسط عده‌ای در بورس کالا مهندسی شده و با بازارسازی قیمت‌گذاری مطابق با سلیقه عده‌ای صورت می‌گیرد.

سهام‌داران فولاد؛ تصمیم‌گیران بورس


رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد خاطرنشان کرد: عمده کسانی که در فولاد سهامدار هستند در بورس تصمیم‌گیراند و این در حالی است که بورس کالا باید در جهت تعدیل قیمت و شفافیت در بازار عمل کند.

ساختار بورس در ایران حرفه‌ای نیست

وی با اشاره به فاصله بسیار ساختار بورس در ایران و سایر کشور‌ها اظهار کرد: در این اتاق شیشه‌ای باید براساس عرضه و تقاضا کشف قیمت شود، اما بورس در ایران از این قاعده پیروی نمی‌کند و ساختار بورس‌های حرفه‌ای را ندارد.

قطعی گاز و برق بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات فولادی شده است

رستگار درباره قطعی‌های گاز و تاثیر آن بر قیمت فولاد خاطرنشان کرد: همیشه بهانه‌هایی برای افزایش قیمت وجود دارد، اما هیچ سرفصل صحیحی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. هزینه و قیمت تمام‌شده در کنار سود متعارف برای قیمت‌گذاری باید وجود داشته باشد، اما به طور مثال در مورد محصولات فولادی از مبداء کار که سنگ آهن است تا مصرف‌کننده نهایی مشکل وجود دارد.


وی گفت: همانگونه که کارخانجات از تولید سود می‌برند باید تکنولوژی‌های خود را به روز کرده و ارتقا دهند تا مصرف گاز یا برق در واحد‌ها کاهش یابد.

کارخانجات فولاد تلاشی برای بهبود و کاهش مصرف انرژی انجام نمی‌دهند

رستگار اظهار کرد: به طور مثال خودرویی که دیزلی است و یا استاندارد‌های روز را ندارد بیش از حد مصرف دارد و کارخانجات نیز همانگونه که سود دارند باید تجهیزات خود را نیز به روز کرده و مصرف انرژی را کاهش دهند تا وابستگی آن‌ها به انرژی و توزیع آن و قطع گاز و برق کاهش یابد.


رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تصریح کرد: شرکت‌های تامین‌کننده برق و سوخت نیز باید در نظر بگیرند که خط تولید نباید دچار نوسان و آسیب شود، چون زیان بسیاری را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. البته قطع برق و گاز نباید بهانه افزایش قیمت یا کاهش تولید باشد، چون در این صورت باید پرسید که تولیدات سه ماه قبل چه شده است.


رستگار عنوان کرد: برخی از تجار یا افراد فعال در عرصه توزیع نیز قطعی‌های برق و گاز را بهانه افزایش قیمت‌ها می‌کنند در حالی که همه آمادگی را دارند که در داشتن بازاری آرام به کشور کمک کنند و دولت را در وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال یاری دهند. این امکان وجود دارد بنابراین با حمایت و برنامه‌ریزی می‌توان این هدف را محقق کرد.

آمادگی کمک به دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال

وی گفت: باید به دولت در اجرای این مهم کمک کرد و مقصران نیز باید پاسخگو باشند ما این آمادگی را داریم که به دولت در تامین بازار کمک کنیم.

وی درباره افزایش تقاضای بازار با ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال خاطرنشان کرد‌: وقتی تقاضا در بازار شکل می‌گیرد باید راهکار‌های تامین بازار نیز وجود داشته باشد و امکان این که بازار به درستی تامین شود وجود دارد. اولویت ما در داخل کشور است و باید در بحث ساخت مسکن دولتی به دولت کمک کرد.


تقاضای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هنوز به بازار مواد اولیه کشور وارد نشده است


رستگار خاطرنشان کرد: هنوز کار ساخت طرح نهضت ملی مسکن کلید نخورده است و طبیعی است که تقاضایی نیز به بازار آهن و فولاد از ناحیه اجرای این طرح افزوده نشده است. خرید‌ها باید به صورت زمان‌بندی انجام شود تا بازار دچار التهاب نشود.

منبع: نبض بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده