تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۵۷۱۴۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تعطیلی کارخانه‌های سیمان و برودت هوا عامل مهم کندی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

‌می‌متالز - تعطیلی کارخانه سیمان و برودت هوای زمستان سال گذشته عامل مهم کندی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان بود، ولی با این حال ساخت و ساز ادامه داشت.

به گزارش می‌متالز، پروژه‌های مسکن ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژ ه‌های مهم در استان زنجان توانسته پیشرفت‌های خوبی در روند ساخت داشته باشد به گونه‌ای که بنا به اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی، این استان پیشتاز در زمینه ساخت مسکن ملی بوده است.

طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی با جدیت پیگیری می‌شود و در قالب قانون جهش تولید مسکن در طی چهار سال آینده ۴ میلیون مسکن در سطح کشور احداث خواهد شد.

مسکن از نیاز‌های مهم مردم است و تمام دولت‌ها نسبت به مسکن دار شدن مردم برنامه ریزی و حمایت لازم را دارند، ولی طی چند سال گذشته با افزایش قیمت سرسام آور مصالح و تورم، ساخت و ساز مسکن بسیار سخت شده، ولی دولت در طرح نهضت ملی مسکن برای خانه دار شدن مردم حمایت لازم را دارد.

ساخت مسکن برای مردم به تنهایی از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است و همه شرکت‌های خدمات رسان، شهرداری و شبکه بانکی باید همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

تامین مسکن و حل مشکلات این بخش از وظایف مهم اداره کل راه شهرسازی استان زنجان است و در این خصوص با استفاده از مهندسین متخصص و توانمند نسبت به اجرای طرح نهضت ملی مسکن قدم‌های خوبی را بر می‌دارد.


۷۱ هزار واحد مسکونی طی چهار سال در استان زنجان ساخته خواهد شد


سهم استان زنجان از محل ساخت ۴ میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، تعداد ۷۱ هزار واحد مسکونی است و این تعداد واحد مسکونی طی مدت چهار سال ساخته خواهد شد.

گفتنی است این تعداد واحد مسکونی در قالب بخش شهری، روستایی، بخش خصوصی و تعاونی‌ها در استان زنجان ساخته خواهد شد و از ۷۱ هزار واحد مسکونی نیز ۲۰ هزار واحد مسکونی سهم بخش روستایی است و ۵۱ هزار واحد شهری هم در ۲۱ شهر استان احداث خواهد شد و به نسبت جمعیت و تقاضا در شهر‌های استان ساخته می‌شود.

در این میان ۱۲ هزار واحد مسکونی از ۵۱ هزار واحد هم سهم بخش خصوصی است و درخواست ثبت نام داده شده و تسهیلات پرداخت می‌شود که بخش خصوصی هم هر سال ۳ هزار واحد احداث می‌کند و ۳۸ هزار واحد مسکونی می‌ماند که سالی ۹ هزار و ۸۰۰ واحد با تامین زمین ساخته می‌شود.

در بازدیدی که طی روز‌های اخیر از پروژه‌های نهضت ملی شرق زنجان و علی‌الخصوص پروژه ۱۲۹۶ واحدی M ۶ توسط خبرنگار صدا و سیما مرکز اشراق زنجان و معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان انجام شد پیمانکار این پروژه گزارشی از روند پیشرفت ارائه داد.

در بازدید از پروژه ۱۲۹۶ واحدی m ۶ کوی زنگان که ۲ ساعت به طول انجامید، مدیر عامل مهندسین مشاورین آباد اندیش و ناظر پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شرق زنجان، گفت: پروژه ۱۲۹۶ واحدی M ۶ در سایت کوی زنگان بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قاسم محمودی تاکید کرد: وام واحد‌های مسکونی این پروژه ۱۰۰ میلیون تومان بود که با این میزان تسهیلات پروژه به تعطیلی کشیده می‌شد، ولی با تصمیمات و مساعدت‌های صورت گرفته از شبکه بانکی وام به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و این مهم باعث شد پروژه روند سریع خود را طی کند.


لزوم پرداخت به موقع آورده مردمی اجرای سریع پروژه را به دنبال دارد


وی افزود: برای اینکه این پروژه‌ها در مدت ۲۴ ماه تحویل داده شود طبق برنامه زمانبندی به پیشرفت ۴ درصدی در ماه نیاز داریم و در این میان از ماه گذشته این پیشرفت در پروژه ۱۲۹۶ واحدی M ۶ محقق شده است، چرا که در صورت تامین منابع مالی واحد‌های مسکونی در مدت کوتاهی به مردم تحویل خواهیم داد.

مدیر عامل مهندسین و مشاورین آباد اندیش و ناظر پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شرق زنجان متذکر شد: روند سریع اجرای پروژه به مشارکت و همکاری متقاضیان هم بستگی دارد و از متقاضیان درخواست می‌شود در موعد مقرر نسبت به پرداخت آورده خود اقدام کنند.

در ادامه، سعید شاهمرادی مدیر پروژه‌های انبوه سازی شرکت جهاد نصر گفت: پروژه کوی زنگان به مساحت ۱۷۳ هکتار بوده و اجرای دو پروژه M ۶ با ۱۲۹۶ واحد و M ۵ به تعداد ۷۶۸ بر عهدۀ این شرکت می‌باشد.

وی با بیان اینکه در بخش تاسیسات بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد فاضلاب در پروژه ۱۲۹۶ واحدی M ۶ انجام شده است، بیان داشت: طی سال گذشته عمده مشکل مهم پروژه‌های مسکن، تامین مالی پروژه و تورم بوده است، چرا که در ابتدای شروع اجرای پروژه‌ها سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان بود و با این میزان تسهیلات پروژه به تعطیلی کشیده می‌شد، ولی با تلاش وزارت راه و شهرسازی سقف تسهیلات به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت تا پروژه تکمیل شود، ولی در ادامه انعقاد قرار داد ۳۵۰ میلیون تومانی برای پروژه کمی طولانی شد، ولی در پایان سال گذشته تزریق تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی انجام شد و این مهم باعث شد تا پیشرفت کار از دو درصد به چهار درصد برسد.


تعطیلی کارخانه‌های سیمان باعث کند شدن اجرای پروژه‌های مسکن شد


مدیر پروژه‌های انبوه سازی شرکت جهاد نصر ادامه داد: در حال حاضر پروژه ۱۲۹۶ واحدی M ۶ حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال عمده کار انجام می‌شود و از سال آینده به ترتیب واحد‌های مسکونی به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

شاهمرادی، عمده مشکل مهم پروژه‌های مسکن در سال گذشته را تعطیلی کارخانه سیمان و قطعی برق در سطح کشور اعلام کرد و افزود: متاسفانه این مشکل باعث شد تا روند ساخت و ساز به کندی پیش برود.

وی ادامه داد: ولی خوشبختانه باوجود مشکل کمبود سیمان، روند ساخت ساز در استان زنجان تعطیل نشد و در زمستان هم شرایط آب و هوایی سخت سال گذشته باعث شد تا کار‌ها کند پیش برود.

در پایان این بازدید دو ساعته، معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان از ثبت نام بیش از ۵۹ هزار زنجانی در طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و ابراز داشت: از این تعداد ۲۲ هزار نفر از متقاضیان افراد مجرد هستند که این تعداد در اولویت‌های بعدی برای مسکن دار شدن هستند و برای ۵ هزار نفر از متقاضیان حائز شرایط اولیه در شهرستان زنجان و براساس اولویت بندی، تشکیل پرونده انجام می‌شود.

شاهین فر گفت: متقاضیان بر مبنای متاهل بودن، سن ازدواج، تعداد فرزندان «دو یا سه فرزند» اولویت بندی شده و جهت تشکیل پرونده به صورت مرحله‌ای پیامک به آنان ارسال می‌شود و با حضور در کارگزاری نهضت ملی مسکن نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند و زمین برای ۵ هزار نفر در غرب زنجان تخصیص یافته است.


متقاضیان امتیاز خانه دار شدن را از دست ندهند


وی متذکر شد: طرح‌های حمایتی مسکن، متقاضی محور هستند و براساس تقاضای متقاضی، پروژه‌ها تعریف، شروع و پیمان سپاری شده است و از متقاضیان استان درخواست می‌شود امتیاز خانه دار شدن را از دست ندهند و در این طرح بمانند.

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها منوط به پیشرفت مالی است، افزود: تسهیلات و آورده مردمی در اجرای پروژه‌ها بسیار مهم است و خوشبختانه با تزریق تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی از اواخر سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۲۹۶ واحدی M ۶ خوب بوده است.

شاهین فر بر لزوم تامین نیروی انسانی ماهر و توانمند فنی در اجرای پروژه‌های مسکن در استان تاکید کرد و ادامه داد: از سازمان نظام مهندسی و فنی و حرفه‌ای استان درخواست شده نسبت به صدور کارت‌های مهارت کار گران فنی در حوزه ساختمان همکاری لازم را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده