تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۵۷۶۲۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
در بازدید از پروژه‌های نهضت ملی کوی زنگان عنوان شد

تعطیلی کارخانه سیمان عامل مهم کندی پروژه‌های ملی مسکن در سال گذشته

‌می‌متالز - مدیر پروژه‌های انبوه سازی شرکت جهاد نصرگفت:تعطیلی کارخانه سیمان از عوامل مهم کندی پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان بود.

به گزارش می‌متالز، پروژه‌های مسکن ملی به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مهم در استان زنجان توانسته پیشرفت‌های خوبی در روند ساخت داشته باشد به گونه‌ای که بنا به اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی، این استان پیشتاز در زمینه ساخت مسکن ملی بوده است.

در قالب قانون جهش تولید مسکن طی چهار سال آینده ۴ میلیون مسکن در کشور احداث خواهد شد.

مسکن از نیاز‌های مهم مردم است و تمام دولت‌ها نسبت به خانه دار شدن مردم برنامه ریزی و حمایت لازم را دارند؛ اما طی چندسال گذشته با افزایش قیمت سرسام آور مصالح و تورم، ساخت و ساز مسکن بسیار سخت شده، ولی دولت در طرح نهضت ملی مسکن برای خانه دار شدن مردم حمایت لازم را دارد.

ساخت مسکن برای مردم به تنهایی از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است و همه شرکت‌های خدمات رسان، شهرداری و شبکه بانکی باید همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

تأمین مسکن و حل مشکلات این بخش از وظایف مهم اداره کل راه شهرسازی استان زنجان است و در این خصوص با استفاده از مهندسین متخصص و توانمند نسبت به اجرای طرح نهضت ملی مسکن قدم‌های خوبی را بر می‌دارد.


۷۱ هزار واحد مسکونی طی چهار سال در استان زنجان ساخته خواهد شد


سهم استان زنجان از محل ساخت ۴ میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، تعداد ۷۱ هزار واحد مسکونی است و این تعداد طی مدت چهار سال ساخته خواهد شد.

گفتنی است این تعداد واحد مسکونی در قالب بخش شهری، روستایی، بخش خصوصی و تعاونی‌ها در استان زنجان ساخته خواهد شد و از ۷۱ هزار واحد مسکونی نیز ۲۰ هزار واحد مسکونی سهم بخش روستایی است و ۵۱ هزار واحد شهری هم در ۲۱ شهر استان احداث خواهد شد و به نسبت جمعیت و تقاضا در شهر‌های استان ساخته می‌شود.


در این میان ۱۲ هزار واحد مسکونی از ۵۱ هزار واحد هم سهم بخش خصوصی است و درخواست ثبت نام داده شده و تسهیلات پرداخت می‌شود که بخش خصوصی هم هر سال ۳ هزار واحد احداث می‌کند و ۳۸ هزار واحد مسکونی می‌ماند که سالی ۹ هزار و ۸۰۰ واحد با تامین زمین ساخته می‌شود.


در بازدیدی که طی روز‌های اخیر از پروژه‌های نهضت ملی شرق زنجان و علی‌الخصوص پروژه هزار و ۲۹۶ واحدی M ۶ توسط خبرنگار صدا و سیما مرکز اشراق زنجان و معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان انجام شد پیمانکار این پروژه گزارشی از روند پیشرفت ارائه داد.

در بازدید از پروژه هزار و ۲۹۶ واحدی m ۶ کوی زنگان که ۲ ساعت به طول انجامید، مدیر عامل مهندسین مشاورین آباد اندیش و ناظر پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شرق زنجان، گفت: این پروژه بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


محمودی گفت: وام واحد‌های مسکونی این پروژه ۱۰۰ میلیون تومان بود که با این میزان تسهیلات پروژه به تعطیلی کشیده می‌شد، اما با تصمیمات و مساعدت‌های صورت گرفته از شبکه بانکی وام به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و این مهم باعث شد تا پروژه سریع‌تر روند خود را طی کند.


لزوم پرداخت به موقع آورده مردمی اجرای سریع پروژه را به دنبال دارد


او می‌گوید: برای اینکه این پروژه‌ها در مدت ۲۴ ماه تحویل داده شود طبق برنامه زمانبندی به پیشرفت ۴ درصدی در ماه نیاز داریم و در این میان از ماه گذشته این پیشرفت در پروژه هزار و ۲۹۶ واحدی M ۶ محقق شده است؛ چراکه در صورت تأمین منابع مالی واحد‌های مسکونی در مدت کوتاهی به مردم تحویل خواهیم داد.

مدیر عامل مهندسین و مشاورین آباد اندیش و ناظر پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شرق زنجان، گفت: روند سریع اجرای پروژه به مشارکت و همکاری متقاضیان هم بستگی دارد و از متقاضیان درخواست می‌شود که در موعد مقرر نسبت به پرداخت آورده خود اقدام کنند.

شاهمرادی مدیر پروژه‌های انبوه سازی شرکت جهاد نصر هم در ادامه گفت: پروژه کوی زنگان به مساحت ۱۷۳ هکتار بوده و اجرای دو پروژه M ۶ با هزار و ۲۹۶ واحد و M ۵ به تعداد ۷۶۸ بر عهدۀ این شرکت است.

او با بیان اینکه در بخش تأسیسات بیش از ۷۰درصد فاضلاب در پروژه هزار و ۲۹۶ واحدی M ۶ انجام شده است، گفت: پارسال عمده مشکل مهم پروژه‌های مسکن، تأمین تسهیلات پروژه و تورم بوده، چراکه در زمان شروع اجرای پروژه‌ها سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان بود و با این میزان تسهیلات پروژه به تعطیلی کشیده می‌شد، اما با تلاش وزارت راه و شهرسازی سقف تسهیلات به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت تا پروژه تکمیل شود.



تعطیلی کارخانه‌های سیمان باعث کند شدن اجرای پروژه‌های مسکن شد


مدیر پروژه‌های انبوه سازی شرکت جهاد نصر گفت: در حال حاضر پروژه هزار و ۲۹۶ واحدی M ۶ حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال عمده کار انجام می‌شود و از سال آینده به ترتیب واحد‌های مسکونی به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

شاهمرادی عمده مشکل مهم پروژه‌های مسکن در سال گذشته را تعطیلی کارخانه سیمان و قطعی برق در کشور اعلام کرد و گفت: این مشکل باعث شد تا روند ساخت و ساز به کندی پیش برود.

او می‌گوید: باوجود مشکل کمبود سیمان، روند ساخت و ساز در استان زنجان تعطیل نشد و در زمستان هم شرایط آب و هوایی سخت سال گذشته باعث شد تا کار‌ها کند پیش برود.

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان هم از ثبت نام بیش از ۵۹ هزار زنجانی در طرح نهضت ملی مسکن در زنجان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۲ هزار نفر از متقاضیان افراد مجرد هستند که این تعداد در اولویت‌های بعدی برای مسکن دار شدن هستند و برای ۵ هزار نفر از متقاضیان حائز شرایط اولیه در زنجان و براساس اولویت بندی، تشکیل پرونده انجام می‌شود.

شاهین فر گفت: متقاضیان بر مبنای متأهل بودن، سن ازدواج، تعداد فرزندان "دو یا سه فرزند" اولویت بندی شده و جهت تشکیل پرونده به صورت مرحله‌ای پیامک به آن‌ها ارسال می‌شود و با حضور در کارگزاری نهضت ملی مسکن نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.


متقاضیان امتیاز خانه دار شدن را از دست ندهند


او گفت: طرح‌های حمایتی مسکن، متقاضی محور هستند و براساس تقاضای متقاضی، پروژه‌ها تعریف، شروع و پیمان سپاری شده است و از متقاضیان استان درخواست می‌شود امتیاز خانه دار شدن را از دست ندهند و در این طرح بمانند.

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، بابیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها منوط به پیشرفت مالی است، گفت: تسهیلات و آورده مردمی در اجرای پروژه‌ها بسیار مهم است و با تزریق تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی از اواخر سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه هزار و ۲۹۶ واحدی M ۶ خوب بوده است.

شاهین فر بر لزوم تأمین نیروی انسانی ماهر و توانمند فنی در اجرای پروژه‌های مسکن در استان تأکید کرد و گفت: از سازمان نظام مهندسی و فنی و حرفه‌ای استان زنجان درخواست شده تا نسبت به صدور کارت‌های مهارت کارگران فنی در حوزه ساختمان همکاری‌های لازم را داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده