تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۵۴۱۳۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مقصر تصادفات جاده‌ای ایران کیست؟/ خودروسازان در قطر آلیاژ باک دست می‌برند؟

‌می‌متالز - ایمنی خودرو‌های داخلی مدت‌هاست که مورد نقد پلیس راهور قرار دارد. در همین زمینه اخیرا رئیس پلیس راهور اعلام کرد: خودرو‌های ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آن‌ها وارد می‌کنند. اما مقصر اصلی تعداد بالای تصادفات در کشور کیست؟

به گزارش می‌متالز، کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی، مدت‌هاست مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرار دارد. در یک سال اخیر نیز پلیس راهور به این ماجرا ورود کرده و مقصر اصلی تعداد بالای تصادفات در کشور را محصولات خودروسازان می‌داند.

در همین زمینه سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی، با فاجعه‌بار خواندن تعداد تصادفات در ایران گفت: خودرو‌های ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آن‌ها وارد می‌کنند.

او به‌ویژه به طراحی ایربگ، ترمز و باک خودرو‌های داخلی نقد داشت و خودروسازان را به تغییر پلتفرم و دست‌بردن در قطر آلیاژ متهم کرد.

نگاهی به آمار نیز فاجعه‌بار بودن تصادفات در ایران را تائید می‌کند. چنانکه از اسفند تا امروز ۵۵۲ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند. به‌ ویژه تصادف پژو ۴۰۵ و پرشیا در نورآباد لرستان طی روز جاری که باعث آتش‌سوزی دو خودرو و جان‌باختن هشت نفر شد، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

اما مقصر اصلی این تصادفات کیست؟ شاید آتش‌سوزی خودرو‌ها بر اثر یک تصادف را بتوان پای خودروسازان نوشت، اما آیا این موضوع، سایر نهاد‌ها را تبرئه می‌سازد؟

پنهان‌شدن پشت خودروسازی فشل

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: از لحاظ کارشناسی خودروسازان داخلی فشل عمل می‌کنند و محصولاتشان ایمنی کافی ندارند. اما این مسائل سایر نهاد‌های مسوول را تبرئه نمی‌کتد. در واقع سایر بخش‌ها نیز دست‌کمی از خودروسازان ندارند و احتمالا با نقد خودروسازان می‌خواهند پشت آن‌ها پنهان می‌شوند.

فربد زاوه اظهار کرد: باید در ابتدای امر باید به این پرسش پاسخ داد که اصلا چرا در جاده‌ها و خیابان‌های ایران تا این اندازه برخورد و تصادف صورت می‌گیرد؟ ضعف ایربگ‌ها و ترمز خودرو‌های داخلی بر کسی پوشیده نیست، اما موتورسیکلت‌ها که تلفات زیادی در تصادفات دارند هم با بستن ایربگ ایمن می‌شوند؟

به اعتقاد او، ما امروز پیش از آنکه از کیفیت پایین خودرو‌ها رنج ببریم، این فرهنگ رانندگی است که به دلیل ضعف قوانین جان شهروندان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: اتفاقا پلیس راهور تصور می‌کرد با نصب ایربگ و ترمز ABS روی خودرو‌ها از تعداد سوانح رانندگی کاسته می‌شود.

قبل از طراحی ایربگ هم تلفات تصادفات دنیا اندازه ایران نبود

زاوه تشریح کرد: اکنون بیش از ۱۲۰ سال از صنعتی‌شدن خودروسازی می‌گذرد، ولی عمر ساخت ایربگ به ۴۰ سال هم نمی‌رسد. واقعیت این است که قبل از استفاده از ایربگ هم تعداد تلفات تصادفات در دنیا به اندازه کنونی ایران نبود.

ایمن‌سازی بازار با واردات خودرو‌های کارکرده

این کارشناس بازار درباره نحوه ایمن‌سازی خودرو‌ها توضیح داد: این امر نیاز به پیش‌نیاز‌هایی دارد که اجرای آن در پلتفرم‌های خودروسازان داخلی امکان‌پذیر نیست. شاید واردات خودرو‌های کارکرده و دست دوم که متناسب با قدرت خرید مردم هستند تا حدودی محصولات بازار را ایمن کند.

وی تصریح کرد: منتقدان ایربگ برای بهبود آموزش رانندگی چه کرده‌اند؟ مشخصا زمانی که معیار اخذ گواهی‌نامه، صرفا یک پارک دوبل ساده باشد، افزایش میزان تصادفات دیگر جای تعجب ندارد.

او اضافه کرد: در ایران بار کامیون را سوار وانت می‌کنند و از شهری به شهر دیگر می‌برند. تصویر پایین ملاحظه شخصی بنده طی همین ایام عید در ورودی یک از شهرهاست. راهنمایی و رانندگی با این نوع تخلفات چه برخورد پیشگیرانه‌ای داشته است؟ هر چقدر هم که خودروسازان فشل عمل کنند، دیگر چنین صحنه‌هایی ارتباطی به آن‌ها ندارد.

مقصر تصادفات جاده‌ای ایران کیست؟/ خودروسازان در قطر آلیاژ باک دست می‌برند؟

ورق‌های نازک گران‌ترند!

زاوه درباره ذست‌بردن خودروسازان در قطر آلیاژ باک‌ها نیز توضیح داد: ورق آلیاژ اگر نازک‌تر شود برای خودروساز گران‌تر رقم می‌خورد. چراکه نازک‌کردن همین ورق‌ها به فرآیند و هزینه بیشتری نیاز دارد. پس بعید است اقدام به چنین کاری کنند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده