تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۷۰۵
کد خبر: ۲۵۵۷۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سردار هادیانفر:

دادستان تولید خودرو‌های ناایمن را متوقف کند

‌می‌متالز - رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی در مورد مطالبه عمومی برای توقف شماره‌گذاری خودرو‌های ناایمن داخلی گفت که شماره گذاری و پلاک خودرو تکلیف قانونی پلیس است که براساس سه تأییدیه سازمان استانداردها، وزارت صنعت و معدن و محیط‌زیست به او تکلیف شده است.

به گزارش می‌متالز، رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی در مورد مطالبه عمومی برای توقف شماره‌گذاری خودرو‌های ناایمن داخلی گفت که شماره گذاری و پلاک خودرو تکلیف قانونی پلیس است که براساس سه تأییدیه سازمان استانداردها، وزارت صنعت و معدن و محیط‌زیست به او تکلیف شده است.

سردار کمال هادیانفر تأکید کرد اگر به زعم تأییدیه‌ها در عمل تغییر در تولیدات صورت نگیرد از شماره‌گذاری خودرو‌ها امتناع می‌کنیم، همان گونه که شماره گذاری پراید و پژو ۴۰۵ را متوقف کردیم. ضرورت دارد مقام قضایی و دادستان ورود کنند و قبل از اینکه خودرو‌های بی‌کیفیت برای شماره گذاری دپو شود از آن‌ها بخواهند تولید خود را برای مدتی متوقف کنند و پس از بر طرف کردن ایرادات تولید را از سر بگیرند.

سوانح رانندگی در طول سال جان زیادی از شهروندان را می‌گیرد و این تصادفات مرگبار در تعطیلات نوروز که مرتبط با سفر‌های نوروزی است پررنگ‌تر می‌شود. هر چند همیشه دلیل تصادفات را سه عامل خطای انسانی، کیفیت و ایمنی خودرو و راه از سوی کارشناسان اعلام شده‌است، اما مدتی است که کیفیت و ناایمنی خودرو‌ها در تصادفات مرگبار و جرحی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌است.

خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی که همانند ارابه مرگ در جاده‌ها در حال تردد هستند براساس اعلام پلیس پس از تصادف به آهن پاره‌ای تبدیل می‌شوند و جان سرنشینان را به خطر می‌اندازند. این خودرو‌ها هر چند به گفته سازمان استاندارد‌ها و شرکت‌های خودروسازی مجهز به قطعات ایمنی مانند ترمز ای‌بی‌اس و کیسه هوا هستند، اما به گفته پلیس در تصادفات هیچ یک از این قطعات ایمنی برای محافظت از راننده و سرنشینان عمل نمی‌کنند و فقط جنبه فانتزی دارند.

از این رو رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در انتقاد از بی‌کیفیتی و ناایمنی‌خودرو مدتی است یکه‌تاز میدان است به طوری‌که اوایل انتقاداتش با هجمه‌های زیاد صاحبان قدرت و نفوذ مافیای خودرو روبه‌رو شد. سردار هادیانفر تأکید کرده چنانچه راننده خودرویی هم به خاطر بی مبالاتی و اهمال در انجام رعایت قانون دچار حادثه شود باید کیفیت و ایمنی خودرو به حدی بالا باشد که کمترین آسیبی به راننده و سرنشینان وارد شود، اما قطعات ایمنی به کار برده شده و آلیاژ‌های فلزی در خودرو‌ها نشان داده است که خودروسازان به جای استفاده از فولاد از حلب استفاده می‌کنند. از سوی دیگر انتقادات صریح رئیس پلیس راهور ناجا از خودروسازان این سؤال را برای مردم به‌وجود می‌آورد، اگر پلیس حامی مردم است و نقشی در پشت پرده مافیای قدرتمند خودرو ندارد، چرا خودرو‌های ناایمن را که جان مسافران را به خطر می‌اندازد پلاک می‌کند.

پلاک خودرو وظیفه قانونی پلیس است

سردار هادیانفر در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه «شهروندان می‌گویند اگر پلیس با مافیای قدرتمند خودرو همسو نیست پس چرا خودرو‌های ناایمن و غیر‌استاندارد را شماره‌گذاری می‌کند؟!» گفت: «شماره‌گذاری و پلاک خودرو تکلیف قانونی ما است و براساس قانون وقتی سه‌تأییدیه برای پلیس ارسال شد وظیفه ما است که خودرو را پلاک کنیم. سه‌تأییدیه به ترتیب از سوی سازمان استانداردها، وزارت صنعت و معدن و محیط‌زیست صادر می‌شود. البته استاندارد ۸۵‌گانه‌ای هم وجود دارد که سازمان استاندارد آن را تأیید و به ما اعلام می‌کند. یعنی آن سازمان می‌گوید آن استاندارد ۸۵‌گانه را دیده و بررسی کرده‌است و پلیس هم چاره‌ای ندارد و باید پلاک کند.»

برای توقف شماره‌گذاری خودرو‌های نا‌ایمن هشدار داده‌ایم

وی با بیان اینکه ما با وجود همه مشکلات اعلام کرده‌ایم حتی اگر سازمان استاندارد‌ها و ایمنی خودرو‌ها تأیید کنند، اما در عمل انجام نشود از شماره‌گذاری خودرو‌ها امتناع می‌کنیم ادامه داد: «از سال‌۹۸ که آمدیم و تصادفات را تحلیل و اعلام کردیم که خودروی پراید ایمن نیست و شماره‌گذاری نمی‌کنیم و بعد از آن هم شماره‌گذاری خودروی پژو‌۴۰۵ بود که آن را متوقف کردیم. اولین بار هم که از نا‌ایمنی خودرو‌ها انتقاد کردیم هجمه‌های زیادی به سوی ما روانه شد، اما وقتی مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهور از کیفیت خودرو‌ها انتقاد کردند و در واقع ایمنی خودرو‌ها را مطالبه‌گری کردند، مافیای قدرت عقب‌نشینی کردند و الان هم اعلام کرده‌ایم و هشدار داده‌ایم اگر ایمنی و کیفیت خودرو‌ها رعایت نشود شماره‌گذاری نمی‌کنیم، البته لازم است مقام قضایی و دادستان ورود کنند و قبل از اینکه سیل خودرو‌های بی‌کیفیت برای شماره‌گذاری دپو شوند از آن‌ها بخواهند تولید خود را برای مدتی متوقف کنند و پس از بر طرف کردن ایرادات تولید را از سر بگیرند.»

دفاع خودروسازان از خودرو‌های ناایمن

سردار هادیانفر گفت: «خودروسازان همیشه از خودرو‌های تولیدی نا‌ایمن و بی‌کیفیت خود دفاع می‌کنند و هیچ وقت نمی‌گویند ماست ما ترش است، اما من تنها کسی بودم که از ایمنی و بی‌کیفیتی خودرو‌های داخلی انتقاد کردم و می‌کنم، چون گذشته از اینکه وظیفه ما است، هر روز شاهد تصادفات مرگبار هستیم که چگونه جان زن و مرد به خطر می‌اندازد.»

امکانات ایمنی خودرو برای نجات جان است

وی در قسمت دیگری از سخنانش آلیاژ‌های فلزی به‌کار رفته در خودرو‌ها ساخت داخل را به حلب تشبیه کرد و از آتش گرفتن خودرو‌ها در تصادفات و باز نشدن کیسه هوا و عمل نکردن ترمز ای‌بی‌اس انتقاد کرد و گفت: «اگر تصادفی هم بر اثر خطای انسانی رخ دهد خودرو باید از جان او محافظت کند تا آسیب کمتری به راننده و سرنشینان آن وارد شود، اما در تصادفات رخ داده مشاهده می‌کنیم قطعات و آلیاژ‌های خودرو، امکاناتی که در ساخت خودرو وجود دارد همه باید نجات دهنده راننده و سرنشینان خودرو باشند چنین نیست. نمونه آن تصادف دو خودروی پژو پارس و پژو‌۴۰۵ در محور نورآباد به خرم‌آباد که دو خودرو آتش گرفتند و هشت‌سرنشین خودرو‌ها در آتش سوختند یا در تصادف دنا پلاس با خودروی دیگری که کیسه هوای آن باز نشد و الان ما تا چه زمانی باید شاهد این اتفاقات به خاطر نا‌ایمنی خودرو‌ها باشیم.»

۴ مزیت اصلی خودرو

رئیس پلیس راهور ناجا از چهار‌مزیت خودرو‌های خارجی و ایمن نام برد و گفت: «خودرو اول باید زیبا باشد و دوم خودرو کیفی و سوم خودرو ایمن و چهارم خودرو باید ارزان باشد، اما خودرو‌های تولید داخلی هیچ یک از چهارمزیت را ندارند. ما باید از تولید داخل حمایت کنیم، این تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم است که باید خودرو‌ها ایمن و با کیفیت باشند و لازم است خودروسازان نواقص را بر طرف کنند.»

سردار هادیانفر از نظارت سازمان استاندارد در تولید قطعات استفاده شده در ساخت خودرو‌های داخلی انتقاد کرد و گفت: «ما تا زمانی که خودرو تصادف نکند متوجه نقص ایمنی و نداشتن کیفیت آن نمی‌شویم و به همین خاطر هم بعد از بررسی تصادفات سهم تقصیر دستگاه‌ها را مشخص و به مقام قضایی اعلام می‌کنیم، اما این سؤال پیش می‌آید که چه کسی باید بر قطعات خودرو‌ها نظارت کند و آیا نظارت ۱۰‌سال پیش سازمان استاندارد آن هم یکی از شرکت‌های تابعه آن بر قطعات خودرو کافی است؟ آیا نباید وقتی خودرو آتش گرفت یا امکانات ایمنی آن عمل نکرد تیمی از کارشناسان مربوطه موضوع را بررسی کنند و در رفع آن بکوشند؟ سازمان استاندارد لازم است درتولید هر ۱۰۰‌دستگاه خودرو از یک نمونه آن تست بگیرد و به همان نظارت ۱۰‌سال پیش خود اکتفا نکند تا شاهد تولید خودرو‌های ایمن و با کیفیت باشیم.»

تأثیر خودرو‌های وارداتی بر کاهش تصادفات مرگبار

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین از واردات خودرو‌های خارجی حمایت کرد و گفت: «آمار و مستندات سال‌های‌۸۴ تا ۸۶ نشان می‌دهد یکی از شاخص‌های بسیار مهمی که ۲۸‌هزار کشته در سال را به زیر ۱۷‌هزار کشته رساند واردات خودروی ایمن بود. در شرایط فعلی ما نیازمند خودرو‌های ایمن هستیم.»

ایران‌خودرو در تصادفات مرگبار از سایپا پیشی گرفت

سردار هادیانفر با بیان اینکه در تصادفات نوروز امسال ۸۳۸‌نفر جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با نوروز سال قبل ۲۱‌درصد کاهش دارد، گفت: «در مجموع حوادث فوتی و جرحی در نوروز امسال ۸۶‌درصد مربوط به خودرو‌های تولید داخل و ۱۴‌درصد خودرو‌های خارجی بودند که در صدر آن خانواده پژو و بعد از آن خودروی پراید بود. البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که فراوانی خودرو‌های داخلی ما بیش از خودرو‌های خارجی است.»

منبع: جوان آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده