تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۵۶۳۸۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افشاگری عضو کمیسیون صنایع مجلس از مافیای خودرو/ با زیرمیزی دادن خودرو‌های لوکس خارجی وارد می‌کنند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر برخی واردکننده‌های خودرو با زیرمیزی دادن خودرو‌های لوکس خارجی وارد کرده و از آن واردات سود‌های عجیب و غریبی می‌برند.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی در نشست تخصصی با انجمن قطعه‌سازان خودروی استان قزوین که در شهر صنعتی البرز برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه مافیای خودرو امروز آنچنان قدرتمند شده که واردکنندگان خودرو را به هم خود با خود همراه کرده تا با واردات خودرو مخالفت کند. چرا که در حال حاضر همین واردکننده‌ها با زیرمیزی دادن خودرو‌های لوکس خارجی وارد کرده و از آن واردات سود‌های عجیب و غریبی می‌برند.

وی اضافه کرد:، ولی اگر خودروی هیبریدی با قیمت ۲۰ هزار دلار یا کمتر وارد کنیم، قیمت خودرو کاهش می‌یابد و به همین خاطر این واردکنندگان علاقه‌ای به کاهش سود و حاشیه سود خود ندارند. در عین حال جای سؤال اگر واردات خودرو ممنوعیت دارد، چرا برخی افراد خودرو‌های چندمیلیاردی وارد کشور می‌کنند؛ ولی اجازه واردات ۱۰۰ هزار خودروی هیبریدی ارزان‌قیمت را نمی‌دهند؟

سیاهکلی قطعه‌سازان را بهترین گزینه برای واردات خودرو‌های خارجی در طرح ساماندهی بازار خودرو دانست و ادامه داد: اگر این اتفاق به سرانجام برسد، نه تنها به نرخ‌های عجیب و غریب خودرو‌های دسته اول و دوم خودرو‌های خارجی و داخلی پایان داده می‌شود، بلکه خودروسازان داخلی هم مجبور به کاهش قیمت و افزایش کیفیت می‌شوند. با این حال دست‌های زیادی در کار است تا طرح ساماندهی و واردات خودرو به انجام نرسد.

وی با بیان اینکه البته نمی‌توان همان تیراژ و کیفیت تولید خودرو را در زمان کمی افزایش داد، تصریح کرد:، اما اگر واسطه‌ها حذف شوند و واردات خودرو‌های خارجی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار به شکل مقطعی اتفاق بیفتد، التهاب و حباب قیمت‌ها در بازار خودرو تمام می‌شود. مردم از ما می‌پرسند چرا قیمت تویوتا کرولا که یکی از بهترین خودرو‌های دنیاست ۲۵ هزار دلار، ولی قیمت دناپلاس ۲۰ هزار دلار است؟

به خاطر چند نفر دلال مردم از خودروی باکیفیت محروم شدند

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر اینکه مردم را به خاطر چند نفر سوداگر و دلال از خودروی باکیفیت محروم کردیم، گفت: چرا باید سودی که راهی جیب دلالان می‌شود را مردم بپردازند؟ البته ما توانمند هستیم و اگر مدیران ضعیف را از خودروسازی‌ها بیرون کنیم و مدیریت‌های غلط را اصلاح کنیم، به تولید خودروی ایمن هم خواهیم رسید.

سیاهکلی تصریح کرد: در حوزه خودرو سخت‌گیر هستیم و، چون جان مردم را به خاطر خودرو‌های غیرایمن در خطر می‌بینیم، کوتاه نمی‌آییم. در ضمن به زودی از ۲ خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران خودرو و سایپا بازدید کرده و هزینه واقعی خرید قطعات از قطعه‌سازان را بررسی خواهیم کرد تا معلوم شد که در این حوزه آیا به قطعه‌ساز اجحاف می‌شود یا خیر.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده