تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۵۴۲۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دارند نی‌ریز را شخم می‌زنند

‌می‌متالز - خطیب جمعه نی‌ریز از واگذاری مجوز بهره‌برداری از معادن اطراف شهر نی‌ریز انتقاد کرد و گفت: «دارند نی‌ریز را شخم می‌زنند.»

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام سید‌جواد فقیه در خطبه‌های نماز‌جمعه ۱۹ اسفند، با بیان این که پول معادن باید در نی‌ریز توزیع شود و به خزانه نرود، اظهار داشت: «معادن و خاکمان را می‌برند و ما روز به روز فقیرتر می‌شویم. شنیدم دور و بر نی‌ریز دوباره شروع کرده‌اند. آقای فرماندار! اصلاً به صلاح نیست که این معادن اطراف نی‌ریز فعالیت کنند. شهرمان را دارند شخم می‌زنند. باید جلوی این‌ها گرفته شود. نباید به معدن‌داران مجوز داده شود که در حاشیه شهر کار کنند. در استان قرارداد می‌بندند و مجوز می‌دهند و ما اینجا گرفتاریم. باید با هماهنگی شهرستان مجوز داده شود و اطراف شهر ممنوع باشد و دیگر این صحنه‌های دلخراش را در حومه شهر نبینیم. این نباشد که فقط خاکش به ما برسد و یک جاده درستی هم نداشته باشیم. همین بخش مرکزی جزو محرومترین بخش‌های نی‌ریز است که جاده درستی ندارد. وضعیت روستا‌های بخش مرکزی را ببینید؛ بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب، با وجود این همه پتانسیل اطراف آنها، یک جاده درستی ندارند.»


وی با تأکید بر اهمیت دادن به تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بومی افزود: «باید ناز نخبگان، مخترعان، بزرگان جامعه و پیشکسوتان را کشید تا از اینجا نروند. هر جا به جوانان بها و میدان دادید، پشیمان نشدید. اما بیکاری آن‌ها را عاصی کرده است. باید به تولید‌کنندگان بومی اهمیت دهیم و آن‌ها را فراری ندهیم. مهمان‌نوازی‌تان را نشان دهید و سرمایه‌گذاری را که می‌آید، تحویل بگیرید. یک تولیدکننده فرآورده‌های لبنی می‌گفت دو سه سال است همه مجوز‌ها را برای کار تولیدی گرفته‌ام و در نوبت هستم، می‌خواهم چندین نفر را سر کار ببرم؛ اما نمی‌شود. این می‌شود مانع‌تراشی برای تولید و مطمئناً دیگر نمی‌آید اینجا سرمایه گذاری کند. ما حتی فرد نی‌ریزی داریم که در سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری کرده؛ نه در شهر خودش.»


خطیب جمعه نی‌ریز گفت: «امروز با مدیر‌عامل سیمان خاکستری صحبت می‌کردم تا شرکت تعاونی در نی‌ریزتأسیس شود و ارز نی‌ریز به تهران و خارج از کشور نرود و در خود بانک‌های نی‌ریز ذخیره شود تا بتوانند وام بدهند. این شامل سیمان سفید و مجتمع فولاد غدیر هم می‌شود. فرماندار پیگیری کند تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خرد و بزرگ تشکیل شود و سرمایه در خود نی‌ریز توزیع شود؛ نه در خارج نی‌ریز.»


وی با انتقاد از وضعیت خیابان‌های کم عرض نی‌ریز عنوان داشت: «کار باید کلان باشد و هزار سال بعد از آن را ببینیم. چرا این قدر خیابان‌های شهرمان کم عرض است؟ خیابان‌ها را آن قدر کوچک گرفته‌اند که شما اگر وارد این شهر شوی، فقط کوچه‌های تنگ و باریک و بسته را می‌بینی. آن روز با آقای شهردار بحث داشتم و ناراحت بودم و می‌گفتم اگر نگاه به ظاهر این شهر کنیم، ناراحت می‌شویم. شهری که شربتخانه فارس و جزو ایالت‌های مهم کشور بوده و سابقه‌اش از شیراز هم بیشتر است. اما شما خیابانهایش را نگاه کنید؛ یک شهر بسته که اگر دو ماشین دو طرف خیابان پارک کنند، کلاً ترافیک می‌شود. میدان مرکزی شهر را که می‌بینیم خجالت می‌کشیم. این میدان مرکزی یک شهر باعظمت است که این همه در ایران و اسلام سابقه دارد؟ آرامگاه استاد احمد نی‌ریزی شایسته ایشان است؟ بزرگانش این گونه باید تجلیل شوند؟ حق ما این نیست. فرماندار عزیز هم فرمودند که شما نی‌ریزی‌ها با این همه پتانسیل و ظرفیت، به حق خودتان نرسیده‌اید.»


ایشان به راه‌اندازی جشنواره چهارفصل در نی‌ریز در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: «چند روز پیش یکی از هنرمندان به نی‌ریز آمد و گفت این شهرستان جایگاه ویژه‌ای در هنر دارد. نی‌ریز می‌تواند در هر رشته‌ای بدرخشد؛ به شرطی که ما به آن ارزش و اهمیت دهیم.»


حجت‌الاسلام فقیه سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: «اسم ازدواج و مسکن که می‌آید، تن جوانان به لرزه می‌افتد. جوان ۴۰ سالش شده و هنوز خرجش را باید پدر و مادر بدهند؛ اما در واقع این جوان‌ها هستند که باید بتوانند کشور را اداره کنند.»


خطیب جمعه نی‌ریز به مشکلات رانندگان کارخانه سیمان خاکستری اشاره کرد و عنوان داشت: «باید از رانندگان عزیز نی‌ریزی حمایت شوند. ان‌شاءا... برنامه در دست بررسی است که به صورت اینترنتی توزیع شود. با مدیر عامل سیمان خاکستری هم صحبت شد. ان‌شاءا... بتوانیم هفته آینده گزارشی از وضعیت رانندگان داشته باشیم.»

وی با اشاره به روز ملی انرژی هسته‌ای عنوان داشت: «ما در تولید فرآورده‌ها در زحمتیم. ما تولید‌کننده هستیم؛ اما مصرف کننده مشتقات نفتی هم هستیم. باید خام‌خواری ممنوع شود. این که خاک، نفت و گاز ما را ببرند و نتوانیم فرآوری کنیم و از کشور‌های دیگر وارد کنیم، برای ایران زشت است. ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم. خودشان سرشار از بمب هسته‌ای و اشکال هستند و ما را متهم می‌کنند. اتهام به سوی آن‌ها است که مایه ذلت و خواری بشر هستند.»


حجت‌الاسلام فقیه در جایی دیگر گفت: «رحم کنید به آنچه در زمین است. حتی به گیاهان و درختان و حیوانات رحم کنید تا خداوند هم به شما رحم کند. حتی به آب و گاز و برق رحم کنید. در این شب‌ها چقدر از غذا‌های افطاری زیاد می‌آید و گناه دارد. من بار‌ها در افطاری‌هایی که دعوت می‌کردند، شرکت نمی‌کردم؛ چون احساس می‌کردم گناه دارد. اول این که باید فقرا و همسایگان سر سفره شما بیایند. بعد هم مثل قدیم دیس و ظرف‌هایی برای هر نفر گذاشته شود تا هر کس به اندازه خودش استفاده کند؛ نه این که آماده سرو کنند تا مقدار زیادی غذا زیاد بیاید و اسراف شود. اگر یک دانه برنج را دور بریزید، فشار قبر دارد. با این پسماند‌های غذایی، ۱۸ میلیون نفر را می‌شود در ایران سیر کرد. حداقل ۳۰ درصد ضایعات نان داریم که اگر جلویش را بگیریم، از واردات گندم خودکفا می‌شویم.»

منبع: هورگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده