تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۰۸
بازدید: ۱۰۵۶
کد خبر: ۲۵۴۵۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ماین نیوز گزارش می‌دهد:

فریبکاری آماری ایمیدرو درباره تولید مجتمع سنگ آهک پیربکران/ وجیه‌الله جعفری پاسخگو باشد/ آیا در واگذاری راهبری این مجتمع به بخش خصوصی منافع ملی لحاظ شده است؟

‌می‌متالز - به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه معادن و صنایع معدنی نباید به بسیاری از آمار و ارقام اعتماد کنیم و باید آن‌ها را راستی‌آزمایی کنیم. برخی از مدیران دولتی و غیر دولتی با استفاده از آمارسازی و ترفند‌هایی از این دست سعی می‌کنند با ذهن مخاطبان بازی کنند و عملکرد خود را خلاف واقعیت نشان دهند. اینجاست که باید آمار و ارقام را موشکافی کنیم تا واقعیت مشخص شود. حالا یک نمونه از این آمارسازی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم تا ببینیم واقعیت چیست؟

به گزارش می‌متالز به نقل از ماین نیوز، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۸ با انتشار خبری با تیتر "آمار ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ اعلام شد؛ افزایش ۴۰ درصدی تولید سنگ آهک دانه‌بندی پیربکران" اعلام کرد: میزان تولید سنگ آهک دانه‌بندی مجتمع پیربکران طی ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ حدود ۴۰% افزایش یافت و از ۷۰۴ هزار تن عبور کرد. مجتمع سنگ آهک پیربکران از ابتدای فروردین تا پایان بهمن، ۷۰۴ هزار و ۴۵۱ تن سنگ آهک دانه‌بندی تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۵۰۲ هزار و ۲۱۳ تن بود.

این آمار در ظاهر عملکرد خوب ایمیدرو را نشان می‌دهد، اما واقعیت ماجرا چیست؟

حال به خبر دیگری از ایمیدرو توجه کنید که تاریخ آن مربوط به ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ است.

ایمیدرو در این خبر با تیتر "رشد ۶ درصدی سنگ آهک پیربکران" اعلام کرده است: تولید سنگ آهک پیربکران در ۱۱ ماهه ۱۳۹۳، ۶% افزایش یافت. مجتمع سنگ آهک پیربکران از ابتدای فروردین تا پایان بهمن، یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۹۰۵ تن سنگ آهک دانه بندی تولید کرد، اما این رقم در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۵۹۷ تن بود.

متوجه شدید چه اتفاقی افتاده است؟!

مجتمعی که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۳، یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۹۰۵ تن تولید داشت، تولیدش در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ به ۷۰۴ هزار و ۴۵۱ تن رسید، یعنی ۶۷۵ هزار و ۴۵۴ تن کاهش تولید یا حدود ۴۹% کاهش! با وجود این کاهش تولید طی ۹ سال، ایمیدرو از افزایش تولید در مجتمع سنگ آهک پیربکران خبر داده است. آیا این چیزی جزء آمارسازی و فریب مخاطب است؟! در ظاهر آمار یک سال با سال قبل از آن مقایسه شده و رشد تولید بدست آمده است و این مقایسه هم درست است، اما این مقایسه واقعیت را به ما نمی‌گوید. واقعیت این است مجتمعی که زمانی مقداری تولید داشت، حالا با نصف آن تولید، در حال فعالیت است. به همین خاطر است که در ابتدای این گزارش گفتم آمار و ارقام نیاز به راستی‌آزمایی دارند و نباید چشم بسته آن‌ها را قبول کرد.

جالب اینجاست که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) نیز در سایت خود اعلام کرده است: در حال حاضر با توجه به نیاز کارخانه‌های فولاد، تولید سالانه مجتمع سنگ آهک پیربکران به ۱.۵ میلیون تن سنگ آهک می‌رسد، هر چند معدن پیربکران سالانه توان تولید ۲ میلیون تن سنگ آهک را دارد.

هرچند سایت این شرکت نیز در اعلام آمار تولید فعلی این مجتمع اشتباه کرده، اما اعتراف کرده که تولید این مجتمع در زمانی به ۱.۵ میلیون تن هم رسیده بود.

حال به ابعاد دیگری از ماجرای مجتمع سنگ آهک پیربکران می‌پردازیم.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نمایندگی از ایمیدرو در سال ۱۳۹۹/۰۷/۰۳ انجام راهبری مجتمع سنگ آهن پیربکران (شامل کلیه عملیات استخراج از معدن، خردایش و دانه‌بندی ماده معدنی و فروش محصولات تولیدی) و سرمایه‌گذاری به منظور احداث و بهره‌برداری از ۲ خط تولید کاغذ از کربنات کلسیم را به شرکت فنی مهندسی و تولیدی صنعتی بافق شهاب واگذار کرد.

مبلغ قرارداد معادل ۱۲% به عنوان سهم طرف اول قرارداد از ارزش (قیمت) محصولات تولیدی مجتمع سنگ آهک پیربکران (سنگ آهک دانه بندی شده) است که طبق فرمولی محاسبه شده است. مدت این قرارداد نیز ۲۰ سال تعیین شده است. حداقل تولید قابل قبول سالیانه (برای محصول سنگ آهک دانه بندی) هم ۵۰۰ هزار تن است.

همچنین طرف دوم این قرارداد یعنی شرکت فنی مهندسی و تولیدی صنعتی بافق شهاب موظف شد پس از ابلاغ قرارداد، ظرف مدت حداکثر ۲ سال نسبت به احداث ۲ خط تولید کاغذ از کربنات کلسیم (به ظرفیت هر خط ۱۰ هزار تن) با هزینه و سرمایه‌گذاری خود اقدام کند. اخذ مجوز‌های لازم مربوط بر عهده و با هزینه طرف دوم خواهد بود.

اما با گذشت حدود ۱.۵ سال از آغاز این قرارداد هنوز هیچ اقدامی از سوی راهبر برای احداث ۲ خط تولید کاغذ از کربنات کلسیم انجام نشده است.

حال این سوالات از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ایمیدرو و به ویژه شخص وجیه‌الله جعفری که واگذاری راهبری مجتمع‌های معدنی در دوران مدیریت او رخ داده، مطرح است:

  • آیا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نظارتی بر عدم اجرای تعهدات راهبران داشته است یا خیر؟ در صورت داشتن نظارت به رسانه‌ها و مردم پاسخ دهید که چه برخوردی با عدم اجرای تعهدات راهبران داشته‌اید؟
  •  آیا منافع ملی در واگذاری مجتمع سنگ آهک پیربکران به راهبر لحاظ شده است یا خیر؟
  • ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران باید توضیح دهند که در واگذاری این مجتمع به راهبر چه سودی عاید دولت (ملت) و چه سودی عاید بخش خصوصی شده است؟
  •  آیا اگر این مجتمع همچنان در اختیار دولت باقی می‌ماند سود بیشتری عاید دولت (مردم) نمی‌شد؟
  • آیا نمی‌شد این مجتمع را با شرایط بهتری واگذار کرد که سود بیشتری نصیب دولت و در نتیجه ملت شود؟
  • آیا این ابهام که این مجتمع عمدا دچار کاهش تولید شد تا در نتیجه کاهش تولید، فروش و سود زمینه واگذاری آن‌ها به برخی افراد فراهم شود، صحت دارد؟

این هم هشدار کارگران مجتمع سنگ آهک پیربکران درباره عواقب واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی که در تاریخ ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸ در سایت خبرگزاری فارس منتشر شد، اما صدای آن‌ها به گوش کسی نرسید.

گزارش از محمدجواد به‌آبادی

منبع: اخبار معدن (ماین نیوز)

عناوین برگزیده