تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۵۴۷۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نرخ سود بازار پول در مسیر تعادل

‌می‌متالز - بانک مرکزی آخرین داده مربوط به نرخ سود بین بانکی را به روز کرده است که بر این اساس در هفته منتهی به ۲۵فروردین ۱۴۰۰ نرخ بهره بازار پول کاهش بسیار جزئی داشته و از ۲۰.۳ درصد به ۲۰.۲۹ درصد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، بانک مرکزی آخرین داده مربوط به نرخ سود بین بانکی را به روز کرده است که بر این اساس در هفته منتهی به ۲۵فروردین ۱۴۰۰ نرخ بهره بازار پول کاهش بسیار جزئی داشته و از ۲۰.۳ درصد به ۲۰.۲۹ درصد رسیده است. عموما بانک‌ها طی سال نیاز‌های متفاوتی به نقدینگی دارند که گاهی برای این نیاز‌ها منابع نقد کافی ندارند و به همین دلیل نیاز به محلی است که بانک‌ها بتوانند تامین مالی کنند. اما چرا بازار بین بانکی اهمیت دارد؟

بازار بین بانکی چه اهمیتی دارد؟

بازار بین بانکی بازاری است که در آن بانک‌ها و موسسات دارای مجوز از بانک مرکزی در آن اقدام به قرض‌گیری یا قرض‌دهی از همدیگر می‌کنند. در این بازار به دلیل آنکه منابع بسیار نقدشونده و با کیفیت اعتباری بالا و نیز در سررسید کوتاه‌مدت (عمدتا یک روزه) مورد معامله قرار می‌گیرد به آن بازار پول نیز گفته می‌شود. بازار بین بانکی در اقتصاد ایران عمیق‌ترین بازار است و طی سال به اندازه چند برابر نقدینگی معامله صورت می‌گیرد و از طرفی به دلیل آنکه بازیگران این بازار، بزرگترین عوامل مالی اقتصاد ایران هستند عملا تغییرات نرخ این بازار برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده