تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۵۴۷۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده، ولی فقیه در استان مطرح کرد:

اهمیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان خراسان شمالی در بخش معدن

‌می‌متالز - امام جمعه بجنورد: شرکت‌های دانش بنیان باید در بخش معدنی استان ورود و سرمایه گذاری کنند تا از خام فروشی و هدر رفت سرمایه جلوگیری شود.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، ۲۷ فروردین ماه، در نشست علمی تخصصی تبیین شعار سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولین انتظامی خراسان شمالی، با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در بخش معدن خراسان شمالی سرمایه گذاری کنند، اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید در بخش معدنی استان ورود و سرمایه گذاری کنند تا از خام فروشی و هدر رفت سرمایه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در شعار امسال بر تولید دانش بنیان تاکید ویژه‌ای کردند که این مقوله مهم می‌تواند در بخش کشاورزی استان بیشتر نمود پیدا کند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی تصریح کرد: بیشتر تولیدات کشاورزی خراسان شمالی به صورت سنتی انجام می‌شود و زمان آن فرا رسیده تا با علم و دانش دریچه‌ای دیگر در اقتصاد استان باز شود تا فرآوری بهتر و تولید بیشتری در این بخش داشته باشیم.

امام جمعه بجنورد طرح فراز در تولید انگور را جزو بخش‌های مهم دخالت دانش در بخش کشاورزی دانست و افزود: این طرح موجب می‌شود انگور تا ۷ برابر به بهره وری بیشتری برسد و علاوه بر افزایش کیفیت و تولید محصول، هزینه‌های باغ داری و آفات میوه انگور هم کاهش یابد.

وی عنوان کرد: زعفران نمونه بارز دیگری در خراسان شمالی است که در فصل برداشت به صورت سنتی و فله‌ای در شهرستان فاروج به فروش می‌رسد در حالی که باید از طریق دانش، فرآوری شود.

حجت الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان عنوان کردند که صنایع ما با دانش ۵۰ سال گذشته پیش می‌رود و باید در این زمینه نوآوری جدیدی انجام شود.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار کارشناسان در کشور ما از هر ۱۷۰ هزار طرح پژوهشی یک طرح تجاری سازی می‌شود در صورتی که در سایر کشور‌ها از هر ۵۰۰ طرح یکی برندسازی می‌شود؛ بنابراین اگر ما در حوزه دانش بنیان‌ها فعالیت کنیم این میانگین ارتقا می‌یابد.

امام جمعه بجنورد افزود: کارخانه سیمان سمنگان مانه و سملقان نمونه‌ای از شکست حوزه تولید در خراسان شمالی است که هزینه زیادی صرف شد و تاکنون به ثمر ننشسته است در حالی که اگر این طرح در ابتدا با دانش و علم راه اندازی می‌شد نتیجه بهتری دست می‌یافتیم.

وی بیان کرد: دولت در حدود ۱۸ تا ۲۰ سال برای جوانان سرمایه گذاری می‌کند تا متخصص تولید کند، ولی از این سرمایه‌ها به درستی استفاده نمی‌شود؛ از این رو ضرورت دارد تا از منابع انسانی بیشتر استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نوری در ادامه با اشاره به برکات معنوی ماه مبارک رمضان افزود: باید این فرصت را غنیمت بشماریم و مسئولان معتقدتر از هر کسی در این ماه مبارک فعالیت کنند، چرا که مسئولیت که بیشتر می‌شود نیاز به معنویت نیز بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل نباید در این زمینه کوتاهی کرد.

وی اسراف را از معضلات اقتصادی جامعه دانست و افزود: در برگزاری مهمانی‌ها، مصرف آب، غذا و انرژی صرفه جویی نمی‌شود و این فرهنگ را باید تغییر داد چرا که این مدل از فرهنگ به جامعه آسیب وارد می‌کند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هدررفت انرژی در جامعه ما زیاد است و ضرورت دارد در این زمینه چاره اندیشی شود ضمن اینکه فرهنگ پوشش و ظاهر داخل منزل نیز بواسطه چشم و همچشمی هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها متقبل می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

عناوین برگزیده