تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۶۰۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وجود ۹۰۰ پروژه نیمه تمام در خراسان شمالی/ بلاتکلیفی سیمان سمنگان

‌می‌متالز - بیش از ۹۰۰ پروژه نیمه تمام در خراسان شمالی وجود دارد که با توجه به عدم کلنگ زنی پروژه جدید توسط دولت در سفر‌های استانی، مردم امید زیادی به تکمیل این پروژه‌ها در دولت سیزدهم دارند.

به گزارش می‌متالز، با گذشت حدود ۹ ماه از عمر دولت سیزدهم، حضور وزرا در خراسان شمالی کمرنگ بوده و این مساله باعث شده مردم از دولت گله‌هایی داشته باشند.

با این حال طبق شنیده‌ها بناست رئیس جمهور اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه به خراسان شمالی سفر کند و اینک مردم استان منتظر ایجاد تحولات هستند.

حجت الاسلام رئیسی در اظهارات خود بار‌ها تاکید داشته که دولت قصد کلنگ زنی پروژه جدیدی ندارد و بناست ابتدا پروژه‌های نیمه‌کاره به اتمام برسد؛ موضوعی که قطعاً برای خراسان شمالی امری مفید خواهد بود و اجرای کامل آن می‌تواند باعث تحول در بخش‌های مختلف شود.


وجود بیش از ۹۰۰ پروژه نیمه تمام در خراسان شمالی


حسن پارسی پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: بیش از ۹۰۰ پروژه نیمه تمام در خراسان شمالی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه‌ها بیش از ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، بیان کرد: برای سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان برای صندوق عدالت و پیشرفت استان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان نیز اعتبار تملک دارایی به استان ارائه شده است.


پروژه‌های فرهنگی ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد


تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی نیز در خصوص پروژه‌های نیمه تمام این اداره اظهار کردگفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام اداره کل ارشاد خراسان شمالی بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای مجتمع فرهنگی بجنورد ۱۲۰ میلیارد تومان است.

صادقی گفت: هم اکنون ۲ مجتمع فرهنگی و هنری فاروج با هزار و ۵۰ متر مربع زیربنا و بجنورد با گستره ۱۲ هزار و ۶۵۰ مترمربع که دارای سالن‌های مختلف از جمله نمایش، کتابخانه و بخش اداری است به ترتیب ۸۰ و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل ارشاد خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مجتمع فرهنگی و هنری جاجرم با ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا و فاز نخست کتابخانه مانه و سملقان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان بهره برداری خواهند شد.


سیمان سمنگان همچنان بلاتکلیف


اگر تا سال آینده پروژه سیمان سمنگان به بهره برداری نرسد، که با توجه به شرایط قطعاً به نتیجه نخواهد رسید، این پروژه ۲۰ ساله خواهد شد. سیمان سمنگان سال ۱۳۸۲ کلنگ زنی شد، اما پس از ۱۵ سال و در سال ۱۳۹۷، پروژه فاقد ارزش اقتصادی عنوان شد.

پروژه سیمان سمنگان آنقدر وارد کش و قوس شده است که نمی‌توان به راحتی مشخص کرد که پایان پروژه چیست.


بلاتکلیفی این پروژه مهم در سفر پیشین حجت الاسلام رئیسی به خراسان شمالی در قامت رئیس قوه قضائیه از سوی فعالان دانشجویی به وی منتقل شد. رئیسی در پاسخ بیان کرد: زمانی که در آستان قدس مشغول بودم اتمام این پروژه را در دست بررسی قرار دادیم، اکنون نیز پیگیر اجرا و اتمام این پروژه خواهیم شد.

اما اکنون همچنان سیمان سمنگان بدون متولی رها شده و مشخص نیست دولت چه زمانی این خواسته مردم را پاسخ خواهد داد.


خراسان شمالی صدای سوت قطار را می‌شوند؟


راه آهن از دیگر کمبود‌های خراسان شمالی است که دولت‌های مختلف بار‌ها وعده پیگیری و احداث آن را داده‌اند. راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد توسط یک رئیس جمهور، یک رئیس مجلس و ۲ وزیر کلنگ زنی شده است، اما نه تنها به بهره برداری نرسیده بلکه پیشرفتی نیز نداشته است.

این پروژه ریلی نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد، اما به مرحله اجرا نرسید؛ در مهر ماه چهار سال بعد و در سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی و با دستور ویژه معظم‌له، دولت ۱۴۴ میلیون یورو برای اجرای این پروژه به پیمانکار (آستان قدس) اختصاص داد تا راه‌آهن شمال شرق وارد فاز اجرایی شود.

مدتی بعد دولت دهم در نشستی تأمین منابع اجرایی پروژه را مصوب کرد، اما بازهم این خط ریلی وارد فاز اجرا نشد و با روی کار آمدن دولت یازدهم وزیر نیرو خواستار لغو این مصوبه شد.

علی لاریجانی نیز در سفر خود به خراسان شمالی وعده پیگیری و اجرای این پروژه را داد، اما باز هم هیچ خبری از اجرای وعده نشد. اینک مردم از دولت مردمی انتظار دارند تا صدای سوت قطار را در خراسان شمالی به صدا در آورد.


ورزشگاهی که هنوز خاک می‌خورد


کلنگ بزرگترین سالن ورزشی خراسان شمالی سال ۸۸ بر زمین خورد، اما حدود ۱۳ سال از آن رویداد گذشته و همچنان مردم از این پروژه بی نصیب هستند.

پروژه مذکور تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خبری از بودجه برای تکمیل آن نیست؛ بودجه‌ای که باید چند ده برابر سال ۸۸ تخصیص یابد تا مردم بتوانند از این فضای ورزشی استفاده کنند.


در مجموع حدود ۹۰ پروژه نیمه تمام ورزشی در خراسان شمالی وجود دارد که افتتاح نیمی از آن‌ها نیز می‌تواند سرانه‌های ورزشی استان را تا حد بالایی رشد دهد.


حیات به جاده مرگ باز می‌گردد؟


محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد.

این پروژه که حدود یک دهه عمر دارد همچنان نیمه تمام است؛ البته تنها ۴۵ کیلومتر از احداث آن باقی مانده، اما تعلل بیش از حد دول گذشته باعث گله‌مندی مردم استان شده است.

اینک انتظار فوری مردم خراسان شمالی از دولت تکمیل این جاده است؛ جاده‌ای که در زبان مردم به جاده مرگ معروف شده است.

به هر بخش استان که نگاه کنیم تعدادی پروژه نیمه تمام مشاهده می‌کنیم. به عنوان نمونه مهدی آریان، سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی بهمن ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری اظهار کرد: تکمیل ۱۱ کتابخانه نیمه تمام استان ۱۹۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که پیشرفت فیزیکی هفت پروژه آن ۱۰ تا ۶۰ درصد است.


اولویت‌ها احصا شده است


محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی در این خصوص  گفت: با تمامی دستگاه‌های اجرایی خراسان شمالی جلساتی برگزار شده تا اولویت‌ها برای سفر رئیس جمهور به استان احصا شود.

وی افزود: با توجه به شرایط بودجه‌ای کشور، سعی داریم از سفر رئیس جمهور بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

حسین نژاد گفت: بودجه سفر به تناسب پروژه‌های دارای اولویت تخصیص خواهد یافت.

خراسان شمالی که در عموم شاخص‌های اقتصادی در شرایط نامطلوب قرار دارد چشم امید به سفر رئیس جمهور خواهد داشت تا با این سفر بخشی از عقب ماندگی‌هایش جبران شود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده