تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۵۸۰۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پروژه نیمه تمام آستان قدس در خراسان شمالی؛

گلایه نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی از پروژه نیمه تمامِ ۱۹ ساله سیمان سمنگان

‌می‌متالز - نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۱۹ سال از کلنگ‌زنی کارخانه سیمان سمنگان می‌گذرد و این کارخانه همچنان به حالت بلاتکلیف و نیمه‌کاره رها شده است، گفت: پیگیر راه اندازی کارخانه سیمان سمنگان هستیم تا زمینه اشتغال و توسعه استانی را برای مردم منطقه فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نوری با اشاره به بلاتکلیفی کارخانه سیمان سمنگان اظهار کرد: در سال ۸۲ کلنگ پروژه‌ای بزرگ، تحت عنوان کارخانه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان به زمین زده شد تا امیدی برای جوانان این شهرستان روشن شود که بتوانند کسب درآمدی از آن داشته باشند، اما با گذشت ۱۹ سال از کلنگ‌زنی این پروژه همچنان به حالت بلاتکلیف و نیمه‌کاره رها شده است.

وی با بیان اینکه قرار بود که فاز اول این کارخانه پس از ۳ سال شروع به کار کند، تصریح کرد: اکنون با گذشت این مدت از زمان هنوز به صورت رسمی فعالیت نکرده و هم اینک ۱۰۲ هکتار از زمین‌های زراعی به این پروژه اختصاص داده شده که حداقل چهار حلقه چاه نیز برای این مجموعه اختصاص یافته است.

به گفته وی آب، برق و امکانات لازم را هم برای راه‌اندازی کارخانه در نظر گرفته‌اند، اما این کارخانه هنوز هم راه‌اندازی نشده است.

امام جمعه بجنورد با اینکه ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری کارخانه سیمان سمنگان مربوط به آستان قدس رضوی است، تصریح کرد: برای راه‌اندازی این کارخانه در دو مرحله آستان قدس ورود کرده است، کار را باید این آستان پیش می‌برد که براساس نظر کارشناسان از لحاظ فیزیکی حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته، اما هنوز به نتیجه نهایی برای تکمیل این پروژه نرسیده‌اند که حتی در سال ۱۳۹۶ این موضوع مطرح شد که ادامه اجرای این پروژه صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل به دنبال تغییر کاربری رفتند و این مساله هم پاسخگوی نیاز نبود.

وی با بیان اینکه قرار شد تا این شرکت در این پروژه تغییر کاربری ایجاد کند و در این محل پروژه سایت فرآوری گیاهان دارویی اجرایی شود، افزود: شرکت مجری مطالعات لازم را در خصوص اجرای طرح سایت فرآوری گیاهان دارویی در این محل انجام داد، اما اقدامی برای اخذ مجوز و تغییر کاربری از سوی شرکت مذکور صورت نگرفت. با این وجود پیگیری و اقدام جدی از سوی آستان قدس رضوی برای تکمیل کارخانه سیمان سمنگان بعد از گذشت این سال‌ها انجام نشده است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه از ابتدای اجرای پروژه سیمان سمنگان حدود ۵ معدن آهک و مارن برای این پروژه بلوکه شده است، تصریح کرد: مساحت این معادن به‌طور کلی حدود ۲۵ کیلومتر است و اگر آستان قدس رضوی قصد ادامه اجرای پروژه را ندارد حداقل معادن را آزاد کند تا مورد استفاده سایر بخش‌ها قرار گیرد.

به گفته وی در حال حاضر شهرستان راز و جرگلان تولید شن و ماسه ندارد که با آزادسازی این معادن می‌تواند واحد‌های تولیدی شن و ماسه را در آن منطقه ایجاد کرد و این امر موجب می‌شود تا هزینه خرید مصالح ساختمانی برای مردم منطقه کمتر شود.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه گفت: تلاش‌های زیادی برای حضور سرمایه‌گذار‌هایی اعم از بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم و ... در این پروژه انجام‌شده، اما متأسفانه به سرانجام نرسیده است. تمام تلاش‌ها بر این است که این پروژه فعال شود و هر یک از این شرکت‌ها زودتر اقدامات را انجام دهد برای استان ارزشمند خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری با بیان اینکه پروژه کارخانه سیمان سمنگان با پیشرفت حدود ۴۰ درصدی، تمام امتیازات آب و برق را دارا است که در این مدت زمان تعلل آن قابل قبول نیست و باعث هدر رفت بیت‌المال می‌شود، تأکید کرد: اگر این کارخانه راه‌اندازی شود، بخشی از نیاز‌های خراسان شمالی و استان گلستان را تأمین می‌کند، حتی با بازگشایی مرز ترکمنستان هم می‌تواند بخشی از نیاز‌های این کشور را پاسخ دهد.

وی افزود: تاکنون هم ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در این کارخانه سرمایه گذاری شده است که نباید این سرمایه از بین رود.

وی گفت: متاسفانه کارخانه سیمان همچنان بلاتکلیف مانده و آستان قدس رضوی نه آن را تکمیل می‌کند و نه اجازه رهاسازی آن را می‌دهد که توسط سایر سرمایه‌گذاران مورد بهره‌برداری قرار گیرد و حدود ۱۹ سال هم بلاتکلیف است.

حجت الاسلام و المسلمین نوری ادامه داد: تاکنون روسای جمهور مختلف وعده راه‌اندازی در این زمینه داده‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده است؛ به گونه‌ای که مردم از این وضعیت ناامید شده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده