تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۲۱۴۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارشی آخرین تصمیمات درباره کارخانه سیمان سمنگان؛

ادامه بلاتکلیفی ۱۹ ساله سیمان سمنگان با پایان دولت دوازدهم/ چشم امید مانه و سملقانی‌ها به اهالی جدید پاستور

‌می‌متالز - پروژه سیمان سمنگان که در سال ۸۲ قرار بود در شهرستان مانه و سملقان احداث شود و در فاز اول آن برای یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شود هم اکنون بعد از ۱۹ سال همچنان سرنوشت نامعلومی دارد.

به گزارش می‌متالز، در سال ۹۴ یعنی حدود ۱۲ سال پس از کلنگ زنی پروژه سیمان سمنگان، رسانه‌ها از هزینه ۵۴ میلیارد تومانی در آن محل خبر داده بودند. در خصوص این هزینه موسی الرضا ثروتی، نماینده وقت بجنورد در مجلس اظهار کرده بود، برای کارخانه سیمان سمنگان حدود ۲۴ میلیون یورو توسط بانک صنعت و معدن و ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی بانک ملی مصوب شده که از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

یحیی نیکدل، مدیرکل وقت صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز گفته بود ارائه تسهیلات برای تکمیل طرح سیمان سمنگان بر عهده بانک‌های صنعت و معدن و ملی است و صندوق توسعه ملی درخواست کرده تا بانک ملی به عنوان بانک عامل پروژه، صادراتی بودن محصول این طرح را تایید کند تا از محل منابع صندوق توسعه ملی در سال جاری، تسهیلات ارزی آن تخصیص یابد و به محض ارائه این تاییدیه، مشکل تسهیلات این طرح برطرف شده و خرید ماشین آلات مورد نیاز برای تکمیل کارخانه سیمان سمنگان، آغاز خواهد شد، ولی فعلا پروژه رها شده است.


مخالفت صندوق توسعه ملی


اما سال ۹۵ بود که رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی رسما از مخالفت صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به این طرح خبر داد. حسینی در این خصوص گفت: چهارم اردیبهشت امسال صندوق توسعه ملی مخالفت رسمی خود را با تسهیلات این طرح، به بانک صنعت و معدن و سپس به وزارت خانه ابلاغ کرد. نامه نگاری‌های بسیاری برای این طرح انجام شده، ولی تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.

هر روز که از زمان اجرای پروژه می‌گذشت و امید‌ها به اتمام طرح کمرنگ‌تر می‌شد، مسوولان از پیگیری آغاز دوباره طرح سخن می‌گفتند، اما هیچ نتیجه‌ای به بار نمی‌آمد.


از سیمان خبری نیست؛ گیاهان دارویی فرآوری می‌کنیم!


بالاخره در سال ۹۷ پروژه رسما تعطیل شد و پس از گذشت ۱۵ سال و هزینه میلیاردی در محل، سید هادی حسینی، رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درخصوص آخرین وضعیت سیمان سمنگان گفت: جواز تاسیس طرح سیمان سمنگان، در سال ۸۰ صادر و اجرای آن از سال ۸۶ آغاز شد، اما از سال ۹۲ تاکنون متوقف بوده است.

وی مشکل اصلی توقف طرح را پرداخت نشدن تسهیلات عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعیت فعلی تولید سیمان در کشور و تامین نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرده است.

حسینی گفت: این طرح ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای رسیدن به این مرحله در آن مقطع زمانی، ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: اکنون آستان قدس اعلام کرده که جهت سرمایه گذاری را تغییر داده و فرآوری گیاهان دارویی را جایگزین تولید سیمان می‌کند.

حسینی، ظرفیت و قابلیت استان خراسان شمالی برای سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی را بسیار مناسب دانست و گفت: طرح اولیه فرآوری گیاهان دارویی آماده شده و در چند ماه آتی مجوز‌های لازم در این خصوص صادر می‌شود.

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ما نیز از اقدام آستان قدس رضوی برای فرآوری گیاهان دارویی استقبال می‌کنیم، زیرا در این شرایط، اجرای کارخانه سیمان توجیه اقتصادی ندارد.

در آذرماه سال ۹۸ بود که عبدالله یوسفی، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی پیرامون پروژه سیمان سمنگان که حالا با تغییر کاربری به حوزه جهاد کشاورزی مربوط می‌شد، گفت: آغاز به کار ساخت سایت فرآوری گیاهان دارویی سیمان سمنگان منتظر ورود رسمی و جذب شرکت آستان قدس رضوی است.

وی افزود: قرار بر این شد تا این شرکت، در این پروژه تغییر کاربری ایجاد کند و در این محل پروژه سایت فرآوری گیاهان دارویی اجرایی شود.

یوسفی با بیان اینکه از این موضوع حدود ۱۰ ماه می‌گذرد، ادامه داد: شرکت آستان قدس رضوی مطالعات لازم را در خصوص اجرای طرح سایت فرآوری گیاهان دارویی در این محل انجام داده، اما اقدامی برای اخذ مجوز و تغییر کاربری از سوی شرکت مذکور صورت نگرفته است.

در طی سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به استان خراسان شمالی، آیت الله رئیسی در پاسخ به ناتمام ماندن پروژه سیمان سمنگان گفت: در دوره مدیریتی ام در آستان قدس رضوی، این طرح مطرح بود و اکنون دستگاه قضا پیگیر این طرح خواهد شد.


نامه‌ای مبنی بر واگذاری به بخش خصوصی دریافت نکرده ایم


محمودرضا معموری، فرمانداری شهرستان مانه و سملقان گفت: در خصوص این پروژه در چند سال اخیر اقدامی صورت نگرفته و حتی از تغییر کاربری آن به گیاهان دارویی هم خروجی خاصی ندیدیم.

معموری افزود: در پی گیری‌ها شنیده شده آستان قدس به دلیل اینکه این طرح توجیه اقتصادی ندارد در فکر واگذاری آن به بخش خصوصی است، ولی نامه‌ای مکتوب و مستند با این موضوع به دستمان نرسیده است.


اقدام جدیدی انجام نشده است


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مانه و سملقان گفت: در خصوص سیمان سمنگان اقدام خاصی انجام نگرفته است و همان اقدامات گذشته بوده است.

صفر زاده افزود عده‌ای به صورت مطالبات شهرستانی این موضوع را دنبال می‌کنند که متاسفانه نتیجه خاصی عاید این دوستان نشده است.


فروش سهام سیمان سمنگان به بخش خصوصی


محمد وحیدی نماینده مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۹  نوید به جریان یافتن این پروژه پر بازده کشور را داد و گفت: برای سیمان سمنگان حداقل ۱۰ جلسه با مسوولان برگزار شده است و هم اکنون آستان قدس اعلام آمادگی کرده است که ۹۰ درصد سهام خود را بخشی به صورت نقدی و بخشی به صورت اقساط بلند مدت به بخش خصوصی بفروشد.

وحیدی افزود: تعدادی هم برای خرید سهام این کارخانه اعلام آمادگی هم کردند، چون بهترین سیمان پرتلند کشور است و بهترین معادن را دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون این پروژه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیاز هست که بخش خصوصی پروژه عمرانی را تمام کند و ماشین آلات خریداری شود.

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی درخصوص حمایت برای اعطای تسهیلات در این خصوص گفت: این پروژه جزو پروژه‌های زود بازده کشور است و ظرفیت صادرات بالایی دارد؛ در طول مراحل راه اندازی در خصوص تسهیلات کمک خواهیم کرد و استاندارهم قول حمایت داده اند.

وی خاطرنشان کرد: آستان قدس اعلام کرده که مایل به همکاری در این پروژه نیست و این پروژه را به عنوان یک پروژه قابل واگذاری اعلام کرده است.


آستان قدس تصمیم نهایی را نگرفته است


صفری شاد، مدیر عامل شرکت سیمان سمنگان در خصوص تعیین تکلیف شرکت سیمان سمنگان بعداز گذشت قریب به ۲۰ سال از کلنگ زنی؛ گفت: مذاکراتی شده، ولی تصمیم نهایی گرفته نشده است و هنوز در حال مذاکره هستیم و چیزی قطعی نشده است.

 

هزار هکتار اراضی واگذار شده به سرمایه گذاران، بلاتکلیف مانده است


محمودرضامعموری، فرماندار شهرستان مانه و سملقان در خصوص این پروژه گفت: در پروژه سیمان سمنگان آستان قدس سرمایه گذاری چند ده میلیاردی کرده است، ولی به سرانجام نرسانده است.

وی گفت: قبلا آستان قدس اعلام می‌کرد این طرح توجیه اقتصادی ندارد، ولی الان کارخانه‌های سیمان پاسخگو نیاز بازار نیستند و راه اندازی این پروژه توجیه اقتصادی دارد؛ افرادی اعلام آمادگی کردند، ولی آستان قدس هنوز مردد است.

وی تصریح کرد: نظرمان بر این است که هرکاری می‌خواهند انجام دهد، زودتر انجام دهد.

وی با بیان اینکه از شورای حفظ حقوق بیت المال پیگیر سرانجام این دو طرح بزرگ در شهرستان مانه و سملقان هستم، گفت: بیش از هزار هکتار اراضی ملی به سرمایه گذار واگذار شده است، اما تاکنون کارش را شروع نکرده است.

نماینده عالی دولت در مانه و سملقان در ادامه افزود: بزرگترین این شرکت‌ها شرکت اتکا و سیمان سمنگان هستند که بلاتکلیفی و آغاز نشدن پروژه‌های مصوب، مانع اجرای طرح‌های دیگر در شهرستان می‌شوند و جلوی پیشرفت شهرستان را می‌گیرند درحالی که خود به جهت پیشرفت شهرستان برنامه ریزی شده اند.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا صحیح است بعد از گذشت ۱۹ سال از کلنگ‌زنی تنها پاسخ مدیر عامل پروژه به اذهان عمومی این باشد که هنوز تصمیم اتخاذ نشده است؟ آیا سرمایه بیت المالی که در این محل صرف شده و امیدی که برای اشتغال زایی و رفع مشکلات شهرستان در زمان برنامه ریزی در سال ۸۲ انجام شده این مقدار برای مسوولان اهمیت ندارد که بعد گذشت قریب به ۲۰ سال برای آن تصمیم‌گیری شود؟ با توجه به اینکه این شهرستان از لحاظ کمبود شغل وضعیت بسیار بدی دارد واکثرا جوانان در خارج استان شاغل هستند و نمونه‌های فراوانی از فوت جواناناین شهرستان در تهران یا سایر شهر‌ها را شاهد بوده ایم.

پر واضح است، دوری نیروی جوان و پویا شهرستان از خانواده، جدای از آسیب‌های اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی فراوانی از جمله فساد، طلاق‌های واقعی یا طلاق‌های عاطفی که به علت دور بودن مرد خانواده و شاغل بودن در شهر دیگر برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده