تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۲۲۱۴۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از نقش برق در کمبود سیمان تا معضل عرضه سیمان در بورس

‌می‌متالز - با قطعی برق چرخ برخی از صنایع علی‌الخصوص صنایع تولید سیمان و فولاد از حرکت ایستاد و توقف تولید در این صنایع، کشور را در تأمین سیمان و به دنبال آن بسیاری از ساخت و ساز‌ها با مشکل مواجه کرد.

به گزارش می‌متالز، کمبود برق در تابستان امسال نه‌تن‌ها خانه‌ها را خاموش کرد، بلکه بسیاری از ساخت و ساز خانه‌ها را متوقف و اجرای پروژه‌های عمرانی را نیز به تعطیلی کشاند.

شاید با قطعی برق اهمیت نقش این انرژی در چرخش چرخ‌های صنعت، بیش از پیش نمایان شد؛ به‌ویژه این روز‌ها که به‌واسطه قطعی برق چرخ برخی از صنایع علی‌الخصوص صنایع تولید سیمان و فولاد از حرکت ایستاد و توقف تولید در این صنایع، کشور را در تأمین سیمان و به دنبال آن بسیاری از ساخت و ساز‌ها با مشکل مواجه کرد، به طوری که هم‌اکنون کمبود سیمان ساخت و ساز‌های عمرانی در شهر اراک را به اغما برد تا استانی که خود تولیدکننده بیش از ۱۱ هزار تن سیمان در روز است، با چالش مواد اولیه پروژه‌های عمرانی مواجه شود.

بی‌تدبیری دولت در تأمین برق نه‌تن‌ها کشور را در تأمین برق پایدار با چالش مواجه کرده، بلکه باعث شده تا روند ساخت مسکن و همچنین اجرای پروژه‌های عمرانی با رکود همراه شود.


کاهش ساخت و ساز مسکن با افزایش قیمت مصالح ساختمانی


یکی از مشاورین املاک می‌گوید: با افزایش بی‌سر و سامان قیمت مصالح ساختمانی طی چند سال اخیر قیمت مسکن نیز چندین برابر افزایش یافته است که موجب کاهش ساخت و ساز مسکن شده است.

علی حسینی می‌افزاید: افزایش چندین برابر قیمت مسکن طی یک سال اخیر بازار خرید و فروش را با رکود مواجه کرده است.

وی تصریح می‌کند: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش حقوق و دستمزد از یک‌سو افزایش قیمت مسکن و از سوی دیگر کاهش معاملات مسکن را موجب شده است به طوری که شاهد سردی حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن هستیم.


افزایش قیمت سیمان تأثیری دو برابری در قیمت تمام‌شده مسکن دارد


یکی از انبوه‌سازان با سابقه اراکی نیز نبود و کمبود مصالح ساختمانی را از عوامل مؤثر در افزایش قیمت تمام‌شده مسکن دانسته و می‌گوید: افزایش قیمت سیمان به دلیل کمبود آن تأثیری دو برابری در قیمت تمام‌شده مسکن دارد.

حسین قربانی می‌افزاید: با نایاب شدن سیمان قیمت آن نیز افزایش یافته و در این شرایط نباید انتظار داشت مسکن ارزان شود، چراکه این افزایش قیمت بر قیمت تمام شده مسکن تأثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه کمبود سیمان، نفس ساخت و ساز مسکن را گرفته است، ادامه داد: نبود سیمان نه‌تن‌ها ساخت و ساز خانه‌ها را با چالش مواجه کرده، بلکه موجب کندی در سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی شده است.


سیمان در بازار پیدا نمی‎‌شود


مشاهدات میدانی حاکی از این است که سیمان در بازار کمتر شده و فروشندگان مصالح ساختمانی سیمانی برای فروش به مردم ندارند.

یکی از مشتریان خرید سیمان نیز با تأیید کمبود سیمان می‌گوید: در حال ساخت یک واحد ۴ طبقه هستیم، اما چند روز است که به خاطر نبود سیمان ناچار به توقف کار هستیم.


تأمین سیمان مورد نیاز پروژه‌های عمرانی شهر اراک


معاون امور عمرانی استانداری مرکزی از رفع کمبود سیمان طی روز‌های آینده با تدابیر اندیشیده شده خبر داد.

مهدی زندیه‌وکیلی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: کمبود سیمان یک مشکل کشوری است که به دنبال قطع برق صنایع تولید سیمان و توقف فعالیت تولید این صنایع به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده در سطح کشور به منظور جلوگیری از خاموشی منازل به دلیل کمبود برق در فصل تابستان، فعالیت برخی واحد‌های صنعتی از جمله کارخانجات تولید سیمان و فولاد سیمان با تعطیلی همراه شد که همین مساله کمبود تولید سیمان را به همراه داشت.

معاون امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: با گذر از پیک مصرف برق و تدابیر اندیشیده شده در فعالیت شبانه این واحدها، مشکل برق واحد‌های تولیدکننده سیمان برطرف و این واحد‌ها در شیفت شب به امر تولید می‌پردازد که بازگشت واحد‌ها به تولید قبل مشکل کمبود سیمان به‌زودی برطرف می‌شود.

زندیه‌وکیلی گفت: در استان مرکزی نیز به‌واسطه مشکلات پیش‌آمده با کمبود سیمان مواجه بودیم که این مساله موجب شد اجرای برخی پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر با مشکل مواجه شود که با تدابیر اتخاذ شده و رایزنی‌های صورت گرفته با کارخانجات داخل استان مشکل کمبود سیمان چندین پروژه بزرگ عمرانی شهر برطرف و فعالیت آن‌ها از سر گرفته شد.


دلیل کمبود سیمان در بازار چیست؟


دلیل کمبود سیمان در بازار چیست؟ مقصر کمبود سیمان در بازار کیست؟ رئیس اتحادیه مصالح فروشان اراک در پاسخ به این پرسش‌ها می‌گوید: بخشی از مشکل امروز سیمان ناشی از قطعی برق است، اما مشکل اصلی سیمان به دلیل عرضه این محصول در بازار بورس است.

مهدی لطیفی می‌افزاید: سیمان را در بورس عرضه کردند تا دست دلال قطع شود، این در حالی است که قبل از عرضه در بورس دلالی وجود نداشت و این عاملین بودند که تنظیم بازار سیمان را در دست داشتند و با نظارت اتحادیه‌ها، سیمان را با دریافت سود اندک حدود ۴ درصد و با قیمت مناسب در اختیار مصالح‌فروشی‌ها قرار می‌دادند.

وی بیان می‌کند: عرضه سیمان در بورس در حالی اجرایی شده که اکثر فعالان صنف مصالح‌فروشی همچنان به روش سنتی خرید و فروش کرده و به دلیل نداشتن آشنایی و عدم آموزش با بازار بورس نمی‌توانند کد بورسی دریافت کرده و نیاز خود را به‌درستی از بازار بورس تهیه کنند.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان اراک با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس با حجم بالای ۵۰ تن صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: برای خرید ۵۰ تن سیمان از بورس حداقل باید بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان وجه نقد پرداخت شود، در حالی که مصالح‌فروشان برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند وضع مالی خوبی دارند، اما اکثراً کسبه ضعیفی به لحاظ مالی هستند که تأمین این مبالغ برای خرید از بازار بورس برای آن‌ها مشکل‌ساز است، این در حالی است که علاوه بر خرید سیمان باید هزینه جداگانه‌ای برای حمل آن نیز پرداخت شود.

لطیفی با اشاره به اینکه خدمات این صنف تنها در عرضه سیمان خلاصه نمی‌شود بلکه آن‌ها به همراه سیمان، محصولاتی، چون گچ، پودر سنگ، آهک و ... را نیز بسته به نیاز مشتری باید تأمین و در اختیار خریداران قرار دهند که این اقلام نیازمند نقدینگی جدا از سیمان را دارد، اظهار می‌کند: قبل از بورسی شدن سیمان، عاملین بر حسب اعتبار مصالح‌فروش، به او محصول داده و بعد از فروش بار نسبت به اخذ وجه خود اقدام می‌کرد و این امر در شرایطی که فروشنده با مشکل نقدینگی همراه بود، بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کرد، اما برای خرید از بورس باید وجه نقد پرداخت کرد.

وی یکی دیگر از چالش‌های عرضه سیمان در بورس را مشخص نبودن قیمت سیمان دانسته و می‌گوید: قیمت پایه سیمان در بورس بعد از خرید و تحویل تفاوت می‌کند و خریدار ناچار است مبلغی را اضافه‌تر در هنگام تحویل سیمان پرداخت کند، ضمن اینکه زمان تحویل سیمان نیز همیشه از زمان بارگیری تا تحویل با فاصله چندروزه همراه است.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان اراک بیان می‌کند: مشکل دیگری که وجود دارد این است که برای تحویل ۵۰ تن سیمان باید دو تریلی هرکدام به میزان ۲۳ تن بارگیری کنند که ۴ تن خرید خریدار به خرید بعدی موکول می‌شود و خریدار باید منتظر عرضه آن در بورس با قیمت جدید باشد.

لطیفی نبود نظارت را از چالش‌های عرضه سیمان در بازار بورس دانسته و می‌گوید: عرضه سیمان در بورس نه‌تن‌ها مشکل دلال‌ها را حذف نکرد، بلکه شکل‌گیری دلال‌ها را نیز در پی داشت، چراکه پیش از آن دلالی وجود نداشت و این عاملین بودند که با مجوز‌ها کسب شده و با نظارت اتاق اصناف، اتحادیه و سازمان صمت بازار را تنظیم می‌کردند و اجازه بی‌سر و سامانی را در بازار سیمان نمی‌دادند.

 روزانه بالغ‌بر ۲ هزار و ۹۵۰ تن سیمان در استان مرکزی به مصرف می‌رسد و کارخانه‌های تولید سیمان در ساوه و دلیجان ۱۱ هزار تن تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

در حال حاضر در استان مرکزی ۱۴۲ مصالح‌فروشی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده