تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۰۹۴۹۲
سرویس خبر : صنایع کوچک
رئیس سازمان صمت خراسان شمالی:

بحران انرژی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی استان را کم‌رنگ کرد

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به کم‌رنگ‌شدن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی استان، گفت: بحران قطعی برق و گاز برای صنایع استان علت این مساله در بهار امسال بوده است.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار کرد: در بهار امسال چهار فقره قرارداد جدید با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی استان، منعقد و پنج هزار و ۶۰۰ مترمربع زمین به آن‌ها واگذار شد.

حاجی بگلو افزود: این در حالی است که در بهار سال گذشته هفت فقره قرارداد با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی استان، منعقد و ۴۳ هزار مترمربع به آن‌ها واگذار شد.

وی بیان کرد: تعداد قرارداد‌های جدید منعقد شده در شهرک‌های صنعتی استان در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته ۸۷ درصد کاهش‌یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی علت استقبال کم‌رنگ بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته را متأثر از بحران قطعی برق و گاز برای صنایع استان اعلام کرد و گفت: خراسان شمالی در انتهای خطوط انتقال شبکه گاز کشور قرار دارد که در زمستان‌های سال‌های اخیر، گاز صنایع استان قطع شدند.

وی افزود: در فصل تابستان نیز صنایع استان با قطعی برق مواجه شدند.

حاجی بگلو اعلام کرد: استان در تلاش است که حداقل از دولت منابع، اعتباری را برای راه‌اندازی ایستگاه‌های پست برق برای صنایع استان جذب کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته صنایع بزرگ و کوچک استان متأثر از قطعی‌های برق و گاز در حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متحمل زیان مالی شدند که مجتمع صنعتی خراسان بیشترین خسارت را متحمل شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی یادآور شد: در نیمه نخست امسال نیز کارخانه کیمیای صبا در شهرستان اسفراین دچار قطعی برق شد.

افزون بر این، وی خاطرنشان کرد: افزایش پنج‌درصدی نرخ بیمه تأمین اجتماعی برای ساخت سوله‌های کارگاهی نیز از دیگر علل کم‌رنگ‌شدن استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان بوده است.

حاجی بگلو درباره تعیین تکلیف وضعیت احداث کارخانه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان نیز اظهار کرد: در سال ۹۴ برای اجرای این طرح صنعتی جواز تأسیس، صادر همچنین پنج معدن، ۱۰۰ هکتار زمین و اختصاص انرژی برق و گاز برای آن نیز فریز شد.

وی گفت: تا به کنون شرکت آستان قدس که سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای این طرح صنعتی است هیچ تمایلی برای انجام آن نداشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام کرد: باتوجه‌به اینکه هیات‌مدیره جدیدی برای این شرکت انتخاب شده است، منتظر اقدام آن‌ها برای تعیین تکلیف وضعیت اجرای این طرح هستیم.

وی افزود: در سال جاری جواز تأسیس این طرح دوباره تمدید شد.

وی درباره تعیین تکلیف در بهره‌برداری از معدن تاش برای مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم نیز اعلام کرد: باتوجه‌به اینکه بهره‌برداری از این معدن در استان سمنان به مساله‌ای اجتماعی تبدیل شد، حل آن به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.
حاجی بگلو گفت: ظاهراً گره از این مساله رفع شده و وزیر صمت نیز دستور داده است که پروانه بهره‌برداری از این معدن برای مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم صادر شود.

منبع: عصر اترک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده