تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۴۱۲۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک مسوول:

نبود اقدام جدی از سوی آستان قدس برای تکمیل کارخانه سیمان سمنگان

‌می‌متالز - مدیر طرح و برنامه سازمان صمت خراسان شمالی گفت: پیگیری و اقدام جدی از سوی آستان قدس جهت تکمیل کارخانه سیمان سمنگان بعد از گذشت یک سال انجام نشده است.

به گزارش می‌متالز، مهیار مشایخی با اشاره به اینکه مدت زیادی است که پروژه سیمان سمنگان که قرار بر این بود تا واحد تولیدی سیمان توسط شرکت آستان قدس رضوی در شهرستان مانه سملقان اجرا شود، افزود:، اما اجرای این پروژه چندین سال بود که توسط این شرکت مذکور متوقف شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسوولان استانی، جلسه‌ای در استان با مسوولان شرکت استان قدس برگزار و آن‌ها پیشنهاد اجرای پرورش و فرآوری گیاهان دارویی را ارائه کردند.

مشایخی اظهارکرد: در ارتباط با اجرای پروژه کشت و فرآوری گیاهان دارویی مجوز لازم از سوی این سازمان نیز صادر شد، اما پیگیری‌ها برای دریافت مجوز و شروع کار صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: اما شرکت آستان قدس رضوی در نیمه دوم سال گذشته اعلام کرده است که تمایل دارد تا پروژه سیمان را دوباره ادامه دهد چراکه اجرای این پروژه صرفه اقتصادی دارد و از سوی دیگر برخی از زیرساخت‌ها نیز تامین شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: یک سال از مکاتبه آستان قدس مبنی بر اینکه در صدد هستند تا طرح کارخانه سیمان را ادامه دهند گذشته، ولی اقدام خاصی نشده و البته باید آن‌ها طرح توجیهی به روز شده را نیز ارائه دهند که هنوز این امر نیز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه پروژه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای اجرای این پروژه ۱۰۲ هکتار زمین، ۱۸ معدن، چندین حلقه چاه و ۱۴ مگاوات برق بلوکه شده است.


شرکت آستان قدس پروژه سیمان سمنگان را تعیین تکلیف کند


سجادی رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی نیز چندی پیش گفت: شرکت آستان قدس پروژه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان را تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت سیمان سمنگان از سال ۸۶ در این استان آغاز شده است، افزود: ساخت این پروژه بعد از ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی بنا به برخی از دلایل همچون اعلام اینکه ساخت واحد تولیدی سیمان صرفه اقتصادی ندارد و ... متوقف شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۴ سال از آغاز ساخت این پروژه می‌گذرد، اما همچنان این پروژه در شهرستان مانه و سملقان نیمه کاره رها شده است.

سجادی با بیان اینکه در ابتدای اجرای این پروژه حدود پنج معدن آهک و مارن برای این پروژه بلوکه شده است، تصریح کرد: مساحت این معادن به طور کلی حدود ۲۵ کیلومتر است و اگر آستان قدس قصد ادامه اجرای پروژه را ندارد حداقل معادن را آزاد کند تا مورد استفاده سایر بخش‌ها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان راز و جرگلان تولید شن و ماسه ندارد که با آزادسازی این معادن می‌تواند واحد‌های تولیدی شن و ماسه را در آن منطقه ایجاد کرد و این امر موجب می‌شود تا هزینه خرید مصالح ساختمانی برای مردم منطقه کمتر شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده