تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۵۴۸۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اختلاف فاحش عرضه و تقاضای واقعی بازار از مشکلات اصلی صنعت خودرو است

اختلاف فاحش عرضه و تقاضای واقعی بازار از مشکلات اصلی صنعت خودرو است
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: رفع چالش‌های صنعت خودرو در گرو تشخیص درست مشکل است و در حال حاضر اختلاف فاحش میان میزان عرضه و تقاضای واقعی بازار از مشکلات اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: رفع چالش‌های صنعت خودرو در گرو تشخیص درست مشکل است و در حال حاضر اختلاف فاحش میان میزان عرضه و تقاضای واقعی بازار از مشکلات اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود.

رضا تقی‌پور انوری اظهار داشت: رفع چالش‌های صنعت خودرو در گرو تشخیص درست مشکل است و در حال حاضر اختلاف فاحش میان میزان عرضه و تقاضای واقعی بازار از مشکلات اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود. البته بخشی از این تقاضا به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاذب بوده و ناپایدار است و تنظیم بازار و مدیریت قیمت‌ها به طوری که قیمت کارخانه به بازار نزدیک شود، موجب حذف تقاضای کاذب خواهد شد.

وی نیاز بازار خودروی کشور را عددی بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تیراژ تولید داخلی قادر به پوشش حداکثر ۵۰ درصدی بازار است که تدابیر ویژه‌ای در این باره می‌بایست اندیشیده شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار‌ها گفت: منطقی کردن شرایط تولید، مطالبه افزایش تیراژ از تولیدکنندگان و واردات بر اساس ماده ۴ مصوبه ساماندهی صنعت خودرو می‌تواند از راهکار‌های پاسخگویی به نیاز بازار باشد.

تقی‌پور انوری بیان کرد: ماده ۴ مصوبه ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز‌های مشخص مجوزی برای دولت در راستای تنظیم بازار است که به منزله مشوقی برای صادرات قطعات و خدمات محسوب می‌شود و ظرفیت‌های آن نیز در کشور وجود دارد.

وی تصدی‌گری و مدیریت مستقیم دولت در تولید خودرو را نادرست دانست و بر خروج دولت و ایجاد رقابت در این صنعت به عنوان نهاد حاکمیتی تاکید کرد و افزود: اکنون بخشی از سهام خودروسازان در بورس و بخشی نیز متعلق به بخش‌های مختلف است که می‌بایست بر اساس چارچوب مقررات بخش خصوصی و قانون تجارت اداره شوند. رقابت نیز بر ارتقای کیفیت، افزایش تیراژ و قیمت بسیار موثر خواهد بود و در عین حال ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی و خارجی یکی از اهداف اصلی برقراری رقابت است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص وضعیت توسعه محصولات خودروسازان و پیش نیاز‌های آن بیان کرد: اکنون برخی از محصولات خودروسازان در دست طراحی، ساخت و انتقال به خطوط تولید است، اما شرایط باید به نحوی تعریف شود که ایجاد انگیزه کند. البته عوامل خارج از اختیار خودروسازان همچون ثبات اقتصادی و نرخ ارز نیز به طور طبیعی موثر است که امیدوارم با به نتیجه رسیدن مذاکرات شاهد برقراری ثبات باشیم.

تقی‌پور انوری در پایان به خودروسازان توصیه کرد که برجام را فرصتی برای توسعه محصولات جدید بدانند و با در اختیار گرفتن بازار در راستای جلب رضایت مشتریان حرکت نمایند، زیرا اگر خودرو‌های داخلی از کیفیت مناسب برخوردار باشند در مقایسه با خودرو‌های خارجی از مزیت‌هایی همچون در دسترس بودن خدمات پس از فروش، ارزانی قطعات و خدمات بهره می‌برند مشروط بر اینکه از لحاظ کیفیت، توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشند.

منبع: سازمان خبری خودرو و صنایع وابسته (خبرخودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده