تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۵۱
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۵۵۰۳۲
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر تولید واقعی و نیاز کشور باشد

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های دانش‌بنیان باید حساب شده و مبتنی بر تولید علمی واقعی و همچنین نیاز کشور باشد، بنابراین هم فعالان بخش خصوصی و هم تصمیم‌گیران بخش دولتی باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین شافعی عصر پنجشنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: فردی کالایی را تولید کرده که تا یک سال دیگر از بازار مصرف داخلی حذف می‌شود، بنابراین پیش از این اتفاق برای کالایش گواهی دانش‌بنیان می‌گیرد تا بتواند از تسهیلات ارزان قیمت بهره‌مند شود، اینگونه بهره‌مندی از تسهیلات نتایج بسیار بدی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات بخش‌های تولیدی از جمله صنعت، ضعف پایه علمی آن‌ها است که این مهم در بخش مدیریت پررنگ‌تر نمود دارد، هر زمان که محور جدیدی پیرامون بنیه علمی تولید ایجاد می‌شود، به موازات توسعه کمک‌های مالی برای آن، انحرافات نیز به شدت گسترش می‌یابد و کسانی که بویی از دانش بنیان نبرده‌اند، به هر نحو سعی می‌کنند خود را در فهرست دانش‌بنیانی‌ها قرار دهند و از مزایای این بخش استفاده کنند.

وی اظهار داشت: کمک‌های مالی به حوزه دانش‌بنیان باید به طور کامل تحت مراقبت قرار گیرد تا در این زمینه اتلاف منابع صورت نگیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: واگذاری امور به بخش خصوصی در همه کشور‌های جهان رایج است، اما این موضوع در ایران با مقاومت‌هایی همراه بوده و واژه‌ای نیز تحت این عنوان که فلان مورد "حاکمیتی است" مانعی برای واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی و مردم شده است.

شافعی اضافه کرد: تفکری که در ایران برای واگذاری امور دولتی به تشکل‌ها شکل گرفته به یک اعتقاد سخت تبدیل شده است، لذا کوچک شدن دولت و واگذاری امور به راحتی انجام نمی‌شود، اکثر مدیران دولتی هم اگر از آنان خواسته شود، مسوولیتی را واگذار کنند، به گونه‌ای است که گویی می‌خواهند دست یا پایش را قطع کنند.

وی با تاکید بر اجرایی‌شدن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: باید به سمتی پیش رویم که باور کنیم مردم می‌توانند امور را بهتر از بخش دولتی و در سلامت کامل انجام دهند، نباید واهمه‌ای در این زمینه داشته باشیم که واگذاری امور به تشکل‌ها قطعا اتفاق ناخوشایندی را رقم خواهد زد، نگاه‌مان را باید تغییر دهیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده