تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۵۵۸۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم توجه به پتانسیل بالای استان فارس در بخش صنعت

‌می‌متالز - آقایان محسن ربانی زاده معاون اقتصادی استاندار فارس، جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی، کاظم عسگری فر مدیر سرمایه گذاری و امور اقتصادی دانشگاه شیراز، مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به بررسی ظرفیت‌های استان فارس در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، معادن، بهداشت و درمان، میراث فرهنگی و سایر پتانسیل‌های استان پرداختند.

به گزارش می‌متالز، محسن ربانی زاده معاون اقتصادی استاندار فارس یکی از مهمانان برنامه چشم انداز بود که در گفتگو با این برنامه به معرفی ظرفیت‌های استان فارس پرداخت و گفت: استان فارس ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف دارد. این استان جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی شناخته شده‌ای دارد و در سایر ظرفیت‌ها خصوصا بخش کشاورزی بسیاری از نیاز‌های کشور را تامین می‌کند. پروژه‌های زیادی در این استان در دست اجراست که یکی از این پروژه‌ها احداث بزرگراه شیراز به اصفهان است. این بزرگراه سال هاست به بهره برداری رسیده است. آزاد راهی در کنار این بزرگراه ساخته شده که بار ترافیکی را پوشش می‌دهد. یکی از موارد الزامی که مورد توجه وزارت راه و شهرسازی و شرکت توسعه راه‌ها قرار گرفتخ مسیر دشت ارژن- ابوالحیات و جهرم-لار است.

وی ادامه داد: نقاط حادثه خیز این مسیر باید برطرف شود، چون اتفاقات ناگواری در زمان تعطیلات در این مسیر رخ داد که باعث تاسف است. اعتباراتی در سال جاری برای این مسئله در نظر گرفته شده است. این محور علاوه بر ترافیک محلی محل رفت و آمد ترافیک ترانزیتی و بین استانی است. اگر این پروژه کامل شده و به شکل بزرگراه بهره برداری شود بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف شده و از حجم تصادفات ناگهانی و شدید در این مسیر می‌کاهد.

ایشان گفت: هم اکنون صنایع انرژی بر لامرد تشنه آب هستند و باید به سرعت به این بخش آبرسانی انجام شود. بخش خصوصی با توجه به اهمیت آب برای صنایع در این امر به ما یاری رسانی کرد و انتقال آب در حال انجام شدن است. استان فارس ظرفیت‌های زیادی دارد. در بخش کشاورزی پروژه‌های زیادی در حال اجراست که ماحصل آن اشتغال زایی و توسعه استان است. استاندار این استان همواره دغدغه خدمت به مردم را دارد و تلاش می‌کند با همفکری نمایندگان مجلس، دستگاه‌های اجرایی مشکلات استان را مرتفع کند.

ربانی زاده گفت: هم اکنون ۲۲۲ پروژه در بخش کشاورزی و ۳۹۷ پروژه در بخش صنعت و معدن در این استان در حال اجرا هستند که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. این استان در زمینه میراث فرهنگی و بهداشت و درمان هم پروژه‌هایی در دست احداث دارد. با اتمام این پروژه‌ها اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر در استان فراهم خواهد شد و برای رشد اقتصادی ۸ درصدی که در نظر گرفته شده بسیار موثر است. استان فارس یک استان چهارفصل است، اما از خشکسالی‌ها در امان نمانده و علاوه بر این مسئله امسال سرمازدگی هم مشکلات بخش کشاورزی استان را دوچندان کرده که امیدواریم بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. به طور کلی استان فارس یکی از استان‌های مهم کشور است.

جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: استان فارس ظرفیت و توانمندی زیادی دارد. این استان وسیع و پرجمعیت است و بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را در خود جای داده است. استان فارس موقعیت محلی و جغرافیایی خوبی دارد. این استان دارای ظرفیت‌های نفت، گاز و معدنی است و از پتانسیل همجواری با خلیج فارس برخوردار است. همچنین این استان اقلیم آب و هوایی مناسبی دارد. استان فارس از نظر تاریخ، طب و سلامت ظرفیت ویژه‌ای دارد و استان تنوع هاست.

وی ادامه داد: در گذشته این استان جایگاه خوبی بین سایر استان‌های کشور داشت، اما هم اکنون تحت تاثیر عوامل مختلف نسبت به استان‌های هم تراز خود عقب افتاده است. البته دورماندن از مرکزیت کشور هم مسئله مهمی است که به این امر دامن زده است. چون اعتبارات استانی بر اساس دوری و نزدیکی توزیع می‌شود و استان‌هایی که به مرکز کشور نزدیکتر هستند به این اعتبارات دسترسی بیشتری دارند و اعتبارات بیشتری هم دریافت می‌کنند.

ایشان گفت: این استان حدود هزار کیلومتر با تهران فاصله دارد. مدیران ما تمایلی برای پست‌های دولتی ندارند. این استان کوهستانی است و هزینه زیرساخت‌ها در این استان از سایر استان‌ها بیشتر است و نجابت و خویشتن داری ما در گرفتن حق و حقوق نسبت به سایر استان‌ها باعث عقب افتادن ما از آن‌ها شده است. با این که به استان فارس به عنوان یک استان توسعه یافته نگاه می‌شود، ولی شاخص‌های این استان نسبت به سایر استان‌ها کشور وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این استان استفاده از خیرین است. به عبارت دیگر در قسمت‌هایی که می‌توان از اعتبارات دولتی استفاده کرد خیرین محترم ورود پیدا کرده اند. به همین دلیل نتوانستیم حمایت‌های خیرین را در جا‌هایی که بخش دولتی به آن اعتباراتی تخصیص نداده استفاده کنیم و عملا جایگزین این اعتبارات دولتی شده است. از اعتبارات خیرین بیمارستان، دانشگاه، مدرسه و حتی بخشی از زیرساخت‌های استان هم ساخته شده است. باید توجه داشته باشیم خیرین در حوزه‌های خاصی سرمایه گذاری می‌کنند که دلیل آن نظام اجرایی و قانونی کشور است.

جعفری گفت: اگر مجلس سازوکار را به گونه‌ای تنظیم کند که در کنار حمایت خیرین، آن‌ها هم بتوانند از اعتبارات دولتی استفاده کنند خیرین بیشتر به سرمایه گذاری تشویق خواهند شد. استان فارس می‌توانست از سرمایه گذاری کسانی که در کشور‌های حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند هم استفاده کند. متاسفانه به دلیل مشکلاتی که کشور ما با این کشور‌ها داشته این ظرفیت فراهم نشد تا این سرمایه‌ها وارد کشور شود.

این نماینده مجلس گفت: البته مقدار کمی از این سرمایه‌ها وارد پروژه‌های اقتصادی استان شد، اما دولت بیش از این نتوانست از آن‌ها استفاده کند در حالی که می‌توانست این وضعیت تلطیف شود تا زمینه اشتغالزایی بیشتر در بخش‌های جنوبی استان فراهم شود. ایرانیانی که ساکن کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستند با محدودیت‌های سیاسی و گا‌ها ترس مواجه اند و توانایی انجام سرمایه گذاری در استان فارس را ندارند. به هر حال ایجاد تلطیف در نظام و قوانین کشوری به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم استفاده بیشتری از این ظرفیت‌ها در استان داشته باشیم.

کاظم عسگری فر مدیر سرمایه گذاری و امور اقتصادی دانشگاه شیراز در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: دانشگاه‌های استان فارس پتانسیل ارزشمندی برای این استان هستند. استان فارس ۹۰ دانشگاه، ۱۲۰ هزار دانشجو و بیش از ۵ هزار نفر عضو هیئت علمی دارد که این افراد همگی وزنه‌های بزرگی در عرصه علمی کشور هستند. این استان در بخش کشاورزی و معادن پتانسیل‌های خوبی دارد. ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و بخش گردشگری یکی از مواردی است که باعث شده این استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. استان فارس با تکیه بر بخش صنعت و استفاده از نیروی انسانی و سابقه طولانی و قدیمی که در این بخش دارد توانسته از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه استان بهره‌مند شود.

ایشان در ادامه گفت: داشته‌هایی که این استان در بخش کشاورزی دارد تکمیل کننده زنجیره ارزش در این استان است. به نظر می‌رسد استان فارس با توجه به تنوع منابعی که در اختیار دارد به حد کفایت از زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه بهره‌مند نیست. متاسفانه با وجود تمام پتانسیل‌ها نتوانستیم به یک سیاست واحد دست یابیم تا برای توسعه استان از آن استفاده کنیم.

وی در مورد شرکت‌های دانش بنیان موجود در استان گفت: بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح استان فارس وجود دارد، ولی تعداد شش شرکت در بخش کشاورزی، فن آوری زیستی و صنایع غذایی فعالیت دارند. با توجه به سابقه استان فارس در بخش کشاورزی باید ببینیم سرمایه گذاری را چطور می‌توان تعریف کرد. ما باید سرمایه گذاری‌های خطرپذیر و شتاب دهنده داشته باشیم. سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ‌ها می‌تواند وضعیت مطلوب تری برای استان ایجاد کند. امیدواریم بتوانیم با استفاده از صنایع تبدیلی و تجارت الکترونیک محصولات کشاورزی را بهینه سازی کنیم. این اتفاق می‌تواند برای انواع محصولات خصوصا انار مورد استفاده قرار گیرد.

عسگری فر گفت: متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان بسیار اندک است، اما در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان در برخی حوزه‌ها توانستند رشد داشته باشند. درست است که رشد نامتوازن زیرساخت‌ها در استان یکی از مشکلات این حوزه است، اما لازم است در بخش توزیع اعتبارات حمایتی برای شرکت‌های دانش بازنگری کنیم. با توسعه شرکت‌های دانش بنیان می‌توان مشکلات شهرستان‌های اقلید، داراب، سپیدان و... را برطرف کرد. البته ما این تجربه را در شهر شیراز داشتیم و امیدواریم توزیع زیرساخت‌ها به شکل یکنواخت باعث شود مجددا این تجربه موفق تکرار شود.

مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یکی دیگر از مهمانان برنامه چشم انداز در گفتگو با این برنامه گفت: بخش کشاورزی استان فارس جایگاه ویژه‌ای دارد. این استان در زمینه محصولات باغی مقام اول و در زمینه محصولات دامی مقام چهارم را داراست. همچنین در زمینه شیلات بین استان‌های غیر ساحلی مقام ششم را دارد. این استان در تامین امنیت غذایی کشور در مقام دوم قرار دارد که به عنوان یک شاخص پر اهمیت برای استان محسوب می‌شود.

ایشان افزود: ده درصد از مجموع تولیدات غذایی کشور در این استان تولید می‌شود. ما به دنبال توسعه متوازن و دسترسی به بازار در استان هستیم که این امر نیازمند نگاه متوازن و همه جانبه به همه بخش ها‌ی صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدمات، بهداشت و درمان است و احتیاج به رویکرد جامع دارد تا توسعه اقتصادی در تمام بخش‌ها اتفاق بیفتد. اگر قصد داریم کشاورزی مطلوب داشته باشیم صنعت هم باید در این بخش پیشرو باشد، چون بسیاری از صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند به نوعی در بخش صنعت و معدن قرار گیرد.

وی گفت: اگر صنایع پیشرو داشته باشیم می‌توانیم بهره وری تولید را افزایش داده و میزان ضایعات را کاهش دهیم. خارج از ثبات بخشی که در استان فارس وجود دارد این استان مشکلات زیادی دارد. ما باید از این ثبات خصوصا در بخش کشاورزی بهره ببریم تا توسعه اقتصادی استان شتاب گیرد. واقعیت این است که تغییرات اقلیم آسیب‌های زیادی به استان فارس وارد کرده است. یکی از سیاست‌های دولت این است که الزامات سازگاری و تاب آوری در مقابل تغییر اقلیم را در پیش گیرد.

دهقان پور گفت: بخش‌هایی از نخلستان‌های خرما تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند. این محصولات عمدتا صادراتی هستند و باید به شکل ویژه حفاظت شوند. افزایش تاب آوری در بخش کشاورزی از زراعت گرفته تا باغبانی نباید تحت تاثیر تکانه‌های محیطی قرار گیرند. آفت سوسک حنایی به بخشی از نخلستان‌ها آسیب زد که با مدیریت سازمان حفظ نباتات و فعالیت نخل داران توانستیم این مشکل را مهار کنیم. در مورد نوسازی و اصلاح باغات قرار شده به ازای هر هکتار سی میلیون تومان تسهیلات یارانه‌ای با سود اندک در اختیار باغداران قرار گیرد. ما باید برای توسعه محصولات صادراتی و ارائه آن در بازار‌ها برنامه داشته باشیم. با اصلاح و نوسازی باغات و آموزش‌های ترویج کشاورزی که به باغداران ارائه می‌شود می‌توانیم وضعیت تولید را بهبود ببخشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرح‌های آبیاری باغ‌های گردو در حال اجراست. سیاست‌های پشتیبانی و حمایت از باغات گردو در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم از خشکسالی در باغ‌ها جلوگیری کنیم. متاسفانه علاوه بر خشکسالی، در فروردین امسال چندین مورد سرمازدگی داشتیم. به عنوان مثال برخی مزارع گندم به طور ۱۰۰ درصد دچار سرمازدگی شدند که محصول آن‌ها کاملا از بین رفت و قابلیت بازگشت ندارند. شش هزار هکتار از مزارع گندم دچار این مشکل شده است. در شهرستان اقلید از ۲۸۰۰ هکتار مزرعه گندم حدود ۱۰۲۰ هکتار دچار سرمازدگی ۱۰۰ درصدی شده است. ما در حال رای زنی با صندوق بیمه کشاورزی هستیم تا کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده بودند از آسیب‌های مالی خشکسالی در امان باشند و از مزایای این صندوق استفاده کنند.

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: در بخش صنعت ۴۰۹۵ واحد صنعتی در استان مشغول فعالیت هستند از این رو رتبه ۴ کشوری و در بخش اشتغال رتبه ۱۲ کشور را داریم. در استان فارس ۷۶ شهرک صنعتی در ۳۷ استان مستقر هستند. با توجه به پایش‌های انجام شده در سطح استان ۶۹۵ واحد صنعتی غیر فعال داریم که به دلایل مختلف از جمله بدهی‌های بانکی و نیاز به سرمایه در گردش تعطیل هستند. در برخی موارد بروکراسی‌های بانکی طولانی هم به این مشکلات دامن زده است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت برنامه ریزی کرده تا از ۶۹۵ واحد تعطیل موجود در استان ۱۶۰ واحد امسال به چرخه تولید بازگردند. ما هم در نظر گرفتیم ۶۰ واحد غیر فعال را به عدد مورد نظر اضافه کرده و در مجموع ۲۲۰ واحد را به بهره برداری برسانیم. در کنار این واحد‌ها مقرر شده ۳۹۵ واحد صنعتی که پروانه بهره برداری داشته اند را راه اندازی کنیم.

ایشان در مورد شهرک صنعتی بزرگ شیراز گفت: این شهرک صنعتی وسعت زیادی دارد و واحد‌های بزرگ صنعتی در این شهرک مستقر هستند. این واحد‌های بزرگ در مورد تامین آب مورد نیاز برای طرح توسعه و تامین به مشکل برخوردند. مقرر شده بخشی از این آب مورد نیاز از طریق پساب تصفیه خانه دوم شیراز برای طرح‌های توسعه صنعتی واحد‌ها مثل واحد‌های بتونی تامین شود و بخش دیگر از طریق خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز تامین شود. بیشتر مشکلات این شهرک صنعتی در سال جاری رفع خواهد شد.

ایزدی گفت: در طرح پایش این صنعت، واحد‌هایی که زمین دریافت کرده اند، ولی چندین سال است که فعالیت خاصی انجام نداده اند و یا واحد‌هایی که تعطیل هستند و دیگر رقبتی به راه اندازی ندارند بازپس گرفته شده و به سرمایه گذاران مشتاق که تمایل به سرمایه گذاری دارند واگذار می‌شود. فقط ۵۰ هکتار از زمین‌های این شهرک آزاد باقی مانده است. در جوار این شهرک صنعتی یک شهرک صنعتی خصوصی در حال احداث است تا واحد‌های جدیدی در آنجا احداث شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: واقعیت این است که دیدگاه توسعه استان بیشتر بر اساس بخش کشاورزی بوده و بخش صنعت بعد از این بخش قرار دارد. خوشبختانه در چند سال اخیر ریل صنعتی استان فارس در جای خود قرار گرفته است. به طوری که در منطقه انرژی بر لامرد که بیش از ۸ هزار متر مربع وسعت دارد، شرکت آلمینیوم جنوب احداث شده است و یا در شهرستان مُر شرکت پارسیان سپهر مُر که به استحصال گاز مشغول است راه اندازی شده است. این مناطق در جنوب استان شیراز واقع شده است. استان فارس با وجود این پتانسیل‌ها به سمت صنعتی شدن قدم برداشته و امیدواریم با انتقال آب به صنایع استان فارس باعث رشد و شکوفایی بیشتر در استان فارس باشیم. با تامین زیرساخت‌ها برای این بخش تمام فعالیت‌ها عملی می‌شود.

منبع: ایران کالا

عناوین برگزیده