تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۵۶۳۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۷۵ درصدی ارزش کالا‌های صادراتی از گمرک خوزستان در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - با توجه به بررسی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۷۵ درصدی ارزش کالا‌های صادراتی از مبدا گمرکات خوزستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بودیم ضمن اینکه مجموع درآمد‌های گمرکات این استان نیز با رشد ۷۷ درصدی به پنج هزار و ۴۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، براساس بررسی‌های صورت گرفته درآمد گمرکات خوزستان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد افزایش داشته است. طی سال ۱۳۹۹ مجموع درآمد گمرک خوزستان حدود سه میلیارد تومان بوده است.

در این بین درآمد دو گمرک اهواز و آبادان به نسبت سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۴۹ و ۴۴ درصد کاهش داشته است، اما در مقابل درآمد گمرکات خرمشهر و چذابه با رشد درآمد، ۷۱ و ۱۰۰ درصدی مواجه شدند.

درآمد گمرک بندر امام خمینی (ره) نیز در سال ۱۴۰۰ برابر با چهار هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر دو هزار ۶۶۸ میلیارد تومان بوده است. در نتیجه در مقایسه با درآمد‌های مربوط به سال ۱۳۹۹ این گمرک، شاهد رشد ۸۲ درصدی مجموع درآمد نقدی و مانده ضمانتنامه گمرک هستیم که رشد قابل توجهی است.

افزایش ۷۵ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی از استان خوزستان/رشد ۱۰۴ درصدی ارزش صادرات از بندر امام خمینی (ره)

گفتنی است که صادرات کالای غیر نفتی در گمرکات خوزستان در سال ۱۴۰۰ به وزن ۱۷ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۷۷۸ تن به ارزش برابر شش میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر وزنی ۱۲ درصد و از نظر ارزشی ۷۵ درصد افزایش داشته است.

مجموع ارزش کالا‌های صادر شده از گمرک امام خمینی (ره)، اهواز، خرمشهر و آبادان به ترتیب ۷۷، ۱۱۶، ۵۳ و ۱۹ درصد رشد داشته است. همچنین وزن کالا‌های صادر شده از گمرک اهواز ۲۳۵ درصد و گمرک خرمشهر ۵۲ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر وزن کالا‌های صادراتی در گمرک آبادان ۳۵ درصد و در گمرک بندر امام خمینی (ره) یک درصد کاهش داشته است.

با توجه به مواردی که اشاره شد و با در نظر گرفتن این نکته که گمرک بندر امام خمینی (ره) اصلی‌ترین گمرک استان خوزستان و یکی از مبادی اصلی ورود کالا به کشور است، مجموع وزن کالا‌های صادر شده از این گمرک بخش عمده ارزش و وزن کالا‌ها را شامل می‌شود.

مجموع وزن کالا‌های صادر شده از گمرک امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۹، ۱۲ میلیون و ۱۰۹ هزار تن بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۹۶۲ هزار تن کاهش یافته است، اما ارزش کالا‌های صادر شده از ۳ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار به ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون رسیده است که رشد ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که واردات گمرک خوزرستان در سال ۱۴۰۰ به وزن ۲۰ میلیون و ۵۶۴ هزار تن و به ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۹۷ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشاهبه سال قبل از نظر وزنی ۱۸ درصد و از نظر ارزش ۵۱ درصد افزایش داشته است.

بر همین اساس وزن کالا‌های وارداتی از گمرکات بندر امام خمینی (ره)، خرمشهر و اهواز به ترتیب ۱۸، ۲۳ و ۴۸ درصد رشد داشته است. همچنین ارزش کالا‌های وارداتی از گمرکات بندر امام خمینی (ره)، خرمشهر و اهواز، ۵۰، ۶۷ و ۹۱ درصد افزایش یافته است. در مقابل واردات از گمرک آبادان با کاهش ۳۸ رصدی وزن و ۱۳ درصدی ارزش مواجه شده است.

مجموع وزن کالا‌های وارد شده از گمرک امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۹، ۱۷ میلیون و ۲۹۲ هزار تن بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ میلیون و ۴۳۲ هزار تن افزایش یافته است. ارزش کالا‌های وارد شده نیز از ۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۹ میلیارد و ۵۸۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است که رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده