تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۵۶۴۴۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خراسان رضوی پیشتاز اجرای طرح ملی مبارزه با لوازم یدکی خودروی قاچاق و تقلبی

‌می‌متالز - رئیس سازمان صمت خراسان رضوی گفت: استان خراسان‌رضوی به عنوان یکی از چهار استان آزمایشی، پیشتاز اجرای طرح ملی مبارزه با کالای لوازم یدکی قاچاق و تقلبی خودرو است.

به گزارش می‌متالز، امیر رضا رجبی افزود: طرح ملی مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی در وزارت صمت آغاز شده و در نخستین قدم، حوزه لوازم یدکی در دستورکار قرار دارد و اقدامات در نظر گرفته شده در قالب این طرح به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش می‌شود و مرحله به مرحله به صورت متناسب سازی طرح پیش خواهیم رفت.

وی افزود: در مرحله نخست طرح، رهگیری کالا و همچنین آئین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمک فنر و باتری خودرو مشمول دریافت شناسه رهگیری شدند و شناسه رهگیری برای کالا‌های مشمول باید در مبداء تولید و واردات بر روی بسته بندی کالا نصب شود.

رجبی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده دراجرای طرح توضیح داد: این طرح با اولویت تعیین شده می‌تواند در کاهش آمار کالا‌های قاچاق بسیار موثر باشد و سازمان صمت استان نیز به تبع وزارت صمت با جدیت این موضوع را پیگیری خواهد کرد و در مرکز استان جلسات کارگروه حمایت از تولید و نظارت برگردش کالا زیر مجموعه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان برگزار می‌شود و تصمیمات خوبی نیز در این حوزه گرفته شده است.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: در این رابطه تاکنون ۱۷۱ واحد صنفی مشمول از آغاز طرح بازرسی شده و همچنین تعداد ۱۲ گشت مشترک صورت گرفته است و در مجموع تعداد ۶۳۶ کمک فنر و ۷۵ باطری خودرو به ظن قاچاق جمع آوری شده که پرونده آن‌ها در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح علاوه بر مبارزه با موضوع قاچاق و کالای تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی هم دربرخواهد داشت که ازجمله آن ایجاد فرصت شغلی در بخش تولید قطعات خودرو بوده که با جمع آوری قطعات تقلبی و قاچاق از تولید داخلی حمایت شده و منجر به اشتغال بیشتری می‌شود.

رجبی با اشاره به راهکار‌های لازم برای فراهم سازی این‌که چگونه کالای اصلی و تقلبی را استعلام کنیم، بیان کرد: راه‌های مختلفی مانند اپلیکیشن‌های مختلف و سایت سامانه جامع تجارت برای این کار وجود دارد و علاوه بر آن هموطنان با کد دستوری#۷۷۷۷۴ می‌توانند اصالت کالا‌ها را استعلام کنند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده