تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۵۶۶۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفتگو با رادیو اقتصاد مطرح شد؛

کلید ادامه حیات بنگاه‌های اقتصادی در اهمیت دادن به کار‌های توسعه‌ای و دانش بنیانی است

‌می‌متالز - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت در گفتگو با رادیو اقتصاد، بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی در کشور برای ادامه حیات خود باید به کار‌های توسعه ای، تغییری و دانش بنیانی اهمیت دهند تا بر اساس آنچه که از آن‌ها خواسته می‌شود بتوانند محصولاتی را برای مردم عرضه کنند.

به گزارش می‌متالز، محمد جواد حاجی حسینی در خصوص تدابیر این وزارتخانه برای سال ۱۴۰۱ گفت: درخواست‌هایی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد به جهت گستردگی وظایف این وزارتخانه و ارتباط تنگاتنگی که با مردم دارد، بیشتر است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری فرمودند که بر همین اساس نیز دکتر فاطمی امین در ابتدای سال، جلساتی را با شرکت‌های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز نمایشگاه‌ها برگزار کردند و قرار شد اقداماتی با شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد.

وی با بیان این‌که باید شرکت‌های دانش بنیان را تقاضا محور کنیم، گفت: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در کشور که هر کدام یک فعالیتی انجام می‌دهند، اگر بخواهند به حیات خود ادامه دهند و عملکرد خوبی داشته باشند، باید بتوانند در بخش R&D (بخش تحقیق و توسعه) خوب عمل کنند و یکی از کار‌های خوبی که در این بخش می‌توانند انجام دهند اهمیت دادن به کار‌های توسعه ای، تغییری و دانش بنیانی است تا بر اساس آنچه که از آن‌ها خواسته می‌شود بتوانند محصولاتی را برای مردم عرضه کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت، یادآور شد: در نشستی که برگزار شد، جناب وزیر هم فرمودند که وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر نگاه خام فروشی را دنبال نمی‌کند و قصد دارد به جای رویکرد صادرات مواد خام و نیمه خام به سمت صادرات کالا‌های دانش بنیان حرکت کند چرا که کالا‌های دانش بنیان هم از ارزش بیشتری برخوردارند و هم اینکه در بحث صادرات خواهان بیشتری دارند.

معیار‌های انتخاب صادرکننده برتر بازنگری می‌شود

حاجی حسینی ادامه داد: سال گذشته ۱۱۰ شرکت دانش بنیان به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند، اما امسال با تاکیدات مقام مظعم رهبری به دنبال این هستیم که به طور کامل معیار‌های صادرکننده نمونه را بازنگری و از شرکت‌هایی که کالا‌های دانش بنیان تولید و از تولیدات خود صادر می‌کنند به عنوان صادر کننده نمونه قدردانی کنیم.

وی افزود: اعتقاد وزیر صمت بر این است که راه کمک به کشور و خدمت هرچه بیشتر به مردم، تولید ثروت از راه علم است، نه اینکه سر سفره آماده‌ای مانند خام‌فروشی که در بخش معادن و یا اتفاقاتی که در بخش نفت رخ می‌دهد، بنشینیم.

حاجی‌حسینی درباره این‌که این دست فعالیت‌های وزارتخانه به چه میزان در اشتغال‌آفرینی افراد متخصص و به کارگیری جوانان کارساز خواهد بود، بیان کرد: بسته به میزان فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و به فراخور آن به کارگیری نیروی انسانی، این موضع تعریف می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت گفت: البته نمی‌توان آمار و زمان دقیقی را در این رابطه مشخص کرد، اما مطمئن باشید که این نیت به‌طور حتم وجود دارد و تمام امکانات وزارتخانه برای این موضوع بسیج شده است.

حاجی‌حسینی با بیان این‌که وزیر صمت پیش از آن‌که وزیر باشد، یک کارشناس بسیار مجرب و انسانی تحول‌گرا است، افزود: سامانه بهین‌یاب را ایشان در دوره‌ای که معاون وزیر در دولت اسبق بود راه‌اندازی کرد و قسمت بر این بود که خود ایشان هم این سامانه را تکمیل کنند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده