تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۵۶۸۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت جهانی نیروگاه‌های زغال سوز افزایش یافت

‌می‌متالز - ظرفیت جهانی نیروگاه‌هایی که با زغال سنگ کار می‌کنند، سال میلادی گذشته که تقاضا برای نیرو در مقایسه با اوج دوران پاندمی بهبود پیدا کرد، یک درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش گروه محیط زیستی آمریکایی "گلوبال انرژی مانتیور" (GEM)، ظرفیت نیروگاه‌های زغال سوز ۱۸.۲ گیگاوات رشد کرد و به حدود ۲۱۰۰ گیگاوات معادل حدود ۰.۸۷ درصد رسید. دانشمندان و فعالان محیط زیست از جهان می‌خواهند استفاده از زغال سنگ را متوقف کرده و به سمت منابع انرژی پاک‌تر مانند نیروی خورشیدی و بادی و در بعضی موارد، نیروی هسته‌ای برود.

فلورا چامپنویس، تحلیلگر محقق در گروه GEM درباره رشد ظرفیت گفت: این ظرفیت به میزان اندکی افزایش پیدا کرده، اما در شرایطی رشد کرده است که جهان به افت چشمگیر این ظرفیت نیاز دارد.

طبق گزارش GEM، افزایش سال گذشته ۲۵.۲ گیگاوات نیروگاه‌های زغال سوز جدید در چین که بزرگترین آلاینده اقلیمی جهان است، تقریبا تعطیلی ۲۵.۶ گیگاوات ظرفیت نیروگاه‌های زغال سوز در سایر نقاط جهان را جبران کرد. چین متعهد شده است انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را پیش از سال ۲۰۳۰ کنترل کند و تا سال ۲۰۶۰ به سطح کربن خنثی دست پیدا کند.

اما در پی قطعی برق مختل کننده فعالیت‌ها و ابهامات ژئوپلیتیکی که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین به وجود آمده، اکنون موضوع اصلی مورد توجه، امنیت انرژی است. کشور‌هایی مانند آلمان در حال بازبینی استفاده بیشتر از زغال سنگ برای جایگزینی گاز طبیعی روسیه هستند.

آمریکا که دومین منتشرکننده بزرگ کربن در جهان است، در مذاکرات اقلیمی سال گذشته سازمان ملل متحد با حدود ۴۰ کشور متعهد شد به فاینانس بین المللی اکثر پروژه‌های سوخت فسیلی تا پایان سال ۲۰۲۲ خاتمه دهد. اما یک مقام دولت آمریکا ماه جاری اعلام کرد دولت بایدن ممکن است بزودی درخواست برای معافیت از این تعهد را بررسی کند، زیرا بازار‌های انرژی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، با محدودیت عرضه روبرو شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود رشد ظرفیت در سال میلادی گذشته، ظرفیت نیروگاه‌های زغال سوز جهانی که در سال ۲۰۲۱ ساخته شد، به ۴۵۷ گیگاوات در مقایسه با ۵۲۵ گیگاوات در سال ۲۰۲۰ رسید که ۱۳ درصد کاهش سالانه را نشان داد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده