تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۵۷۱۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

تیغ تعرفه زیر گلوی صنایع "فولاد"

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره ذوب آهن بیستون کرمانشاه با انتقاد از وضع تعرفه بر محصولات نهایی صنایع فولاد، گفت: با این روند هم بازار‌های صادراتی را از دست می‌دهیم و هم صنایع فولاد زمین‌گیر خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، جهاندار شُکری با بیان اینکه از ابتدای امسال برای صادرات محصولات نهایی صنایع فولاد کشور تعرفه وضع شده و از اوایل اردیبهشت این دستورالعمل اجرایی شده، گفت: این روند باعث صدمه جدی هم به صادرات کشور و هم به صنایع فولاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا برای صادرکنندگان مشوق و جایزه صادراتی در نظر گرفته می‌شود، افزود: متاسفانه در کشور شاهد وضع تعرفه‌های صادراتی هستیم و با این روند صادرات صنایع فولاد به شدت کاهش خواهد یافت.

این فعال صنعت فولاد از تبعات این تصمیم یاد کرد که در درجه اول ارزآوری کشور را آن هم در این شرایط اقتصادی که به شدت به ارز نیاز داریم تحت تاثیر قرار می‌دهد و عنوان کرد: صنایع فولاد و پتروشیمی بعد از صنعت نفت بیشترین ارزآوری را برای کشور دارند و حالا با این روند دیگر امکان ارزآوری برای آن‌ها وجود ندارد.

شکری نمود این وضعیت را در کاهش عرضه ارز در سامانه‌های مربوطه از جمله نیما و... دانست و تاکید کرد: وقتی که عرضه پایین باشد، قیمت ارز هم بالا خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات صنایع فولاد برای تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود این صنایع نیز حیاتی است، تاکید کرد: با وضع تعرفه‌های صادراتی، صنایع فولاد برای تامین ارز خود به شدت دچار مشکل خواهند شد و این موضوع تولید ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شکری یکی دیگر از پیامد‌های محدود شدن صادرات محصولات نهایی صنعت فولاد را از دست دادن بازار‌های صادراتی دانست که صادرکنندگان و تولیدکنندگان سال‌ها برای آن زحمت کشیده اند و خاطرنشان کرد: اکنون که کشور‌های منطقه دچار تنش هستند باید بازار‌های صادراتی بیشتری را ایجاد کنیم، اما متاسفانه با تصمیم گیری نادرست بازار‌های فعلی را نیز از دست خواهیم داد.

رئیس هیات مدیره ذوب آهن بیستون کرمانشاه با بیان اینکه با این شرایط صادرکنندگان نمی‌توانند به قرارداد‌های صادراتی که از پیش با کشور‌های مختلف داشتند هم عمل کنند، عنوان کرد: ادامه این روند باعث بی اعتمادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی خواهد شد.

وی از اهمیت صادرات محصولات نهایی فولاد در کشور یاد کرد و با بیان اینکه بسیاری از صنایع بزرگ فولاد صادرات محور هستند، یادآور شد: همین حالا نیز با مازاد میل گرد و تیر آهن مواجهیم و نمود آن را می‌توان در عدم فروش بخش قابل توجهی از این محصولات در بورس مشاهده کرد.

شکری با انتقاد از این وضعیت و شرایط بدی که برای صنایع فولاد ایجاد شده، تاکید کرد: ادامه این روند صادرات محصولات فولاد را به صفر نزدیک می‌کند که چیزی جز رکود صنایع و از دست رفتن نیروی کار نخواهد داشت.

وی خواستار حذف کامل تعرفه صادرات برای محصولات نهایی فولاد شد و عنوان کرد: تعرفه برای مواد خام و اولیه مانند شمش، آهن اسفنجی، گندله و... باید برقرار باشد، آن هم با نظر مستقیم بخش خصوصی و انجمن فولاد) تا از خام فروشی و از بین رفتن ارزش افزوده پیشگیری شود، اما محصولات نهایی از این قاعده مستثنی هستند و نباید تعرفه داشته باشند.

این فعال صنعت فولاد با بیان اینکه با وجود انتقاداتی که صورت گرفته درصد تعرفه‌ها مقداری کاهش داشته، گفت: با همین درصد هم امکان صادرات چندان فراهم نیست و خواستار حذف کامل آن هستیم.

شکری بر این موضوع هم تاکید کرد که هرگونه تصمیم گیری برای صنعت فولاد باید با کسب نظر از فعالان این بخش و انجمن‌های تخصصی مربوطه باشد و همچنین بازه زمانی مشخصی تعیین شود تا صادرکنندگان بتوانند در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده