تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۵۷۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

کمیته فقهی بورس از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه است

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه را کمیته فقهی این سازمان دانست.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی درباره عملکرد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: خوشبختانه یکی از کمیته‌هایی که از اوایل تاسیس سازمان بورس راه اندازی شد، کمیته فقهی بورس بوده که اعضای آن را افراد کاملا سرشناس و متخصص در امور اقتصادی و فقه تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تمام ابزار‌هایی که در بازار سرمایه تعریف و راه اندازی می‌شود، قبل از این که عملیاتی شود و حتی در مرحله طراحی در کمیته فقهی بورس مورد بحث و سپس به تصویب می‌رسد و آنگاه به اجرا در می‌آید. در واقع این کمیته یکی از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه است که این فرایند درباره تمام ابزار‌های سرمایه طی می‌شود.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: سعی شده تمام مصوبات فقهی در قالب جزوات و کتاب‌هایی منتشر شود که معمولا شامل بحث‌های پژوهشی و علمی می‌شود و اساتید و دانشجویان از آن استفاده می‌کنند. البته بیشتر این مصوبات به صورت عمومی مورد استفاده مردم قرار نمی‌گیرد، ولی برای طراحی ابزار‌ها و اجرایی کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ به استناد بند ۱۳ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار که یکی از وظایف شورای عالی بورس و اوراق بهادار را پیشنهاد و به کارگیری ابزار‌های جدید مالی در بازار اوراق بهادار ذکر کرده و همچنین تشکیلات مصوب هشتم آذر ۱۳۸۵ هیات وزیران در خصوص تشکیل کمیته‌های تخصصی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیته تخصصی فقهی توسط هیات مدیره سازمان تشکیل شد.

در طراحی این کمیته و بررسی ضرورت وجود آن، مطالعات تطبیقی درباره سایر بازار‌های مالی در کشور‌های مسلمان از جمله مالزی و بحرین و چند کشور دیگر انجام شده است. ساختار فعالیت‌های این کمیته به گونه‌ای طراحی شده است که مطالعات کارشناسی در مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی انجام می‌شود و نتیجه تحقیقات برای اظهار نظر و اصلاحات به این کمیته تقدیم می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده