تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۲۵۷۵۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هشدار برای فعالان بخش معدن/ ماشین آلات گران شد؟

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی منجر به افزایش قیمت شد.

جزئیات افزایش قیمت ماشین آلات معدنی چیست؟

به گزارش می‌متالز، چند روزی است که بحث‌هایی در رابطه با افزایش قیمت ماشین‌آلات معدنی مطرح است.

این موضوع طبق اظهار نظر معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید قرار گرفته است و وی، علت این افزایش قیمت را ممنوعیت واردات این ماشین‌آلات اعلام و تاکید کرده است.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا محتشمی‌پور در این رابطه تصریح کرد: به سبب ممانعت‌هایی که بر اساس مقررات تنظیمی برای واردات ماشین‌آلات معدنی وجود دارد، قیمت این ماشین‌آلات بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی است.

موضوع اصلی در حوزه ماشین‌آلات معدنی، امکان تامین است، لذا با ایجاد تسهیل در تامین این ماشین‌آلات، بسیاری از مسائل مدیریت می‌شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت یادآور شد: البته پیش از مصوبه لغو معافیت‌های مالیاتی از سوی مجلس، پیرو تغییر پایه محاسبه ارز از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، تعرفه کل اقلام وارداتی از جمله ماشین‌آلات معدنی کاهشی شد.

واردات خودرو در سایه بلاتکلیفی

با کاهش تعرفه ماشین‌آلات معدنی شرایط برای واردات آن‌ها تسهیل شد.

این در حالی است که مقرر شده بود «به دولت اجازه داده شود به منظور پوشش بخش خاص، نسبت به واردات ۵۰ هزار خودرو سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام کنند.»

مجلس در حالی برای واردات ۶۰ هزار خودرو (۵۰ هزار دستگاه سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین) که البته پس از آن ۲۰ هزار خودرو هیبریدی و برقی اضافه شد، بصورت محدود و از محل ارز غیرصادراتی مجوز داده بود که فعالان این حوزه، امیدی به تصویب نهایی نداشتند.

وی ادامه داد: تامین منابع ارزی مورد نیاز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و دست بر قضا همین اتفاق هم افتاد و همچنان در سایه بلاتکلیفی موضوع واردات خودرو‌های سواری، موضوع واردات ماشین‌آلات معدنی هم نامشخص است.

این در حالیست که طبق تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بود در اردیبهشت ماه امسال، دیگر ممنوعیت واردات خودرو تمدید نشود و واردات خودرو از سر گرفته شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده