تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۵۷۶۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مسوولیت اجتماعی شرکت سیمان ایلام و محیط زیست

‌می‌متالز - این انتظار زیادی نیست که مردم محلی از شرکت دارند که با ارایه برنامه‌های پایدار و جامع و خاصه مسوولیت پذیری و داشتن تعهد نسبت به عملکرد کسب و کار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوزه مسوولیت اجتماعی نقطه قوت عملکرد خود باشد. شرکت سیمان ایلام می‌بایست با مشارکت در حوزه‌های مختلف اجتماعی برگ زرینی به ساختار عملکردی خود بیفزاید.

به گزارش می‌متالز، در دهه‌های اخیر و با گسترش روز افزون اثرگذاری سازمان‌ها بر محور‌های تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی اقتصاد، جامعه و محیط زیست، مفهومی به نام مسوولیت اجتماعی در سازمان­ها نهادینه شده است. همه ما وقتی یک محصول را خریداری می‌کنیم دوست داریم بدانیم این محصول تحت چه شرایطی تولید شده، آیا حقوق مرسوم در تولید آن رعایت شده است یا خیر؟

آیا کارگران شرکت تولیدکننده تحت قوانین کار فعالیت می‌کنند یا خیر؟ مسائل ایمنی رعایت شده یا خیر؟ و مهمتر اینکه آیا شرکتی که این محصول را تولید کرده به مسائل محیط زیستی و اکولوژیکی اهمیت می‌دهد یا خیر؟! تمامی این دغدغه‌ها در جامعه امروز بسیار مهم‌اند، اما در واقعیت، بسیاری از محصولات در کارخانه‌هایی تولید می‌شوند که در آن‌ها خیلی به مسائل اخلاقی و انسانی اهمیت داده نمی‌شود.

مسوولیت اجتماعی سازمان‌ها؛ شرکت‌ها و مراکز صنعتی بخشی از «اخلاق کسب‌و‌کار» است که در آن به نقش شرکت‌ها در اجتماع و فعالیت‌های مرتبط با آن نگاه می‌شود. مسوولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد.

مسوولیت اجتماعی شرکتی چیزی فراتر از مسائل مالی و اقتصادی است و به تعهد شرکت‌ها به اجتماع، انسان‌ها و محیط پیرامون آن‌ها برمی‌گردد. طبیعی است که اهمیت دادن به مسوولیت‌های اجتماعی و حضور پررنگ در حوزه‌های مرتبط، منافع و مزایایی برای شرکت‌ها به‌دنبال دارد. در این زمینه، در سال‌های اخیر اکثریت شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف مسوولیت اجتماعی حضور پررنگی داشته‌اند که فعالیت‌های آن‌ها زیر چتر مسوولیت اجتماعی و مزایای آن‌ها را می‌تواند به پیشرفت و رفاه اجتماعی و پیشبرد اهداف عالیه شرکت‌ها منجر شود.

در اکثر کشور‌ها قوانین تشویقی ویژه‌ای برای شرکت‌ها در صورت انجام فعالیت‌های اجتماعی وجود دارد. شرکتی که منصفانه و براساس یک نگاه مثبت و سازنده با کارکنان خود رفتار می‌کند و مسوولیت‌های اجتماعی خود را در برخورد با آن‌ها در نظر می‌گیرد، باعث می‌شود تا کارکنان نیز احساس خوبی به محل کار خود داشته باشند و با تمام وجود کار کنند. این موضوع به افزایش وفاداری کارکنان کمک شایانی می‌کند. مضافا اینکه حضور در فعالیت‌های مثبت اجتماعی و توسعه آن‌ها، با واکنش مثبت جامعه روبه‌رو خواهد شد و این امر به افزایش اعتبار و خوش‌نامی یک شرکت یا کسب‌وکار کمک فراوانی خواهد کرد. مهمترین این فعالیت ها؛ فعالیت‌های محیط زیستی است. در این روش، تمرکز اصلی مسوولیت اجتماعی شرکت روی محیط زیست است. کسب‌وکارها، صرف نظر از ابعاد کاری‌شان، میزان انتشار آلودگی بالایی دارند. بی گمان هر قدمی که در کاهش این موضوع برداشته شود، تاثیر بهتری روی نگاه مخاطبان به شرکت دارد.

شرکت سیمان ایلام واقع در شهرستان سیروان و بخش کارزان یکی از ارکان صنعتی استان و از صنایع ارزش آفرین است و می‌بایست همواره خود را در قبال جوامع محلی مسوول بداند؛ چرا که از منابع انسانی و طبیعی و اقتصادی آن منطقه استفاده می‌کنند. این شرکت بایستی علاوه بر دغدغه سوددهی اقتصادی برای سهامداران، برنامه‌های ویژه‌ای را در راستای مسوولیت‌های اجتماعی برای سایر ذینفعان شرکت اعم از کارکنان، مشتریان، جوامع محلی پیرامون شرکت، محیط زیست، رسانه ها، نهاد‌های مردمی، شهروندان و … اجرا کند.

این انتظار زیادی نیست که مردم محلی از شرکت دارند که با ارایه برنامه‌های پایدار و جامع و خاصه مسوولیت پذیری و داشتن تعهد نسبت به عملکرد کسب و کار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوزه مسوولیت اجتماعی نقطه قوت عملکرد خود باشد. شرکت سیمان ایلام می‌بایست با مشارکت در حوزه‌های مختلف اجتماعی برگ زرینی به ساختار عملکردی خود بیفزاید.

مشارکت در حفظ جنگل بلوط مانشت لزوما از وظایف این شرکت باید باشد. مدیران شرکت بسیار مسوولند در راستای حفظ زیست بوم منطقه کارزان و بایستی از اولویت‌های اصلی برنامه ریزان این شرکت باید باشد. سیمان ایلام در حوزه فقرزدایی و کمک به اقشار آسیب پذیر و کم­ برخوردار منطقه نبایستی منتظر دعوت باشد و این امر باید جزیی از برنامه‌های رفاه اجتماعی آن شرکت باشد.

مشارکت در نوسازی و بهسازی فضا‌های آموزشی در نقاط محروم شهرستان سیروان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، مشارکت در تهیه ملزومات اولیه ورزشی در مدارس، حمایت از تیم­های ورزشی شهرستان با همکاری اداره ورزش و جوانان، احداث و مشارکت در احداث مراکز بهداشتی برای خانواده پرسنل شرکت سیمان و جوامع محلی منطقه، مشارکت در احداث زمین ورزشی چمن مصنوعی در بخش‌های مختلف شهرستان بمنظور پرورش استعداد‌های ناب منطقه از وظایف ذاتی شرکت‌ها در حوزه مسوولیت اجتماعی است؛ حال باید بیلان کاری شرکت سیمان را دید و قضاوت کرد.

شرکت سیمان ایلام می‌بایست با الهام از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت محیط زیست را در قالب یک مسوولیت شرعی و اخلاقی سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده و با این باور مبادرت به تشکیل جلسات مستمر کمیته تخصصی حفاظت محیط زیست در کارخانه با حضور مدیریت محترم عامل و تمامی مدیران ذیربط بنماید. (سوال اینجاست: آیا شرکت مشاور زیست محیطی دارد؟) بدیهی است عامل اساسی در شکل‌گیری چنین تفکری اعتقاد راسخ مدیران شرکت در مدیریت زیست محیطی کارخانه است. مسوولان شرکت سیمان بایستی بدانند خواست اصلی مردم منطقه نگهداری و تعمیر مستمرالکتروفیلتر‌ها به منظور کنترل آلودگی محیط زیست می‌باشد و همزمان با تشکیل کمیته تخصصی حفاظت محیط زیست کارخانه توسط مشاور زیست محیطی شرکت، ملاحظات مندرج در ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه در راستای تحقق اهداف صنعتی با رعایت اهداف زیست محیطی محقق نمایند. اجرای پروژه‌های اصلاحی در عملکرد الکتروفیلتر‌ها در خروجی دودکش‌ها مستمرا باید پیگیری شود و با برنامه ریزی علمی به منظور اجرای سامانه HSE و تقلیل تدریجی عدم انطباق‌های مرتبط با بخش محیط زیست عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

مخلص کلام اینکه امروزه جامعه نسبت به حقوق اولیه خود در همه ابعاد آگاه شده است و شرکت‌ها و سازمان‌ها هم لزوما برای عملکرد بهتر و پیشبرد اهداف قصد شده خود می‌بایست در حوزه مسوولیت اجتماعی سرمایه گذاری نمایند، زیرا به نفع شرکت‌ها می‌باشد. وارد شدن بیشتر کارخانه سیمان ایلام به حوزه مسوولیت‌های اجتماعی قبل از رفاه عمومی در شهرستان سیروان؛ آثار سودمند و اعتبار بیشتری برای شرکت خواهد داشت.

منبع: تابناک ایلام

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده