تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۲۱
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۵۷۶۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت مهار تورم همزمان با افزایش دستمزد کارگر

‌می‌متالز - نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: تا زمانی که تورم کنترل نشود شیرینی افزایش دستمزد به اندازه کافی نخواهد بود و اگر دولت ارز ترجیحی را به درستی مدیریت نکند تورم در انتظار جامعه خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، آیت اسدی با اشاره به مسائل بر زمین مانده حقوق کارگران در قانون کار اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد از مسایل کارگران در قانون کار اجرا نشده و بر زمین مانده است، در تبصره ماده ماده ۷ قانون کار آمده است که «هر کاری که جنبه مستمر دارد، باید قرارداد دائم منعقد شود».

وی ادامه داد: دادنامه دیوان عدالت اداری به درخواست یکی از کارفرمایان مجوز قرارداد موقت کار در کار‌هایی که ماهیت دائم دارند را داد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار، «قانون کار» را یکی از دستاورد‌های جمهوری اسلامی دانست و گفت: بسیاری از مواد قانون کار که مربوط به امور کارگری و حمایت از نیروی کار است، دست نخورده باقی مانده است.

اسدی گفت: بخش‌هایی از قانون کار برگرفته از قانون اساسی و آئین مبین اسلام است، دستمزد و حقوق مصوب شورای عالی کار اعلام پرداخت حداقل حقوق است و این قانون یک قانون آمره است و عدول از آن ممکن است، نمی‌توان به حقوق کمتر از این توافق کرد و چنین توافقی غیر قانونی است.

وی رسیدگی هیئت‌های رسیدگی بر تخلفات قانون کار را ضروری دانست و افزود: در مورد کار زنان قانون کار به درستی اجرا نمی‌شود، مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ممنوع است همچنین کار در شب و این تخلفات به فراوانی رخ می‌دهد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: در بسیاری از کارخانه‌ها بر خلاف میل باطنی کارگر، او را مجبور به انجام ۱۲ تا ۱۵ ساعت کار در روز می‌کنند و این موارد خلاف قانون است و در قانون کار ساعت کاری مجاز در روز ۸ ساعت تعیین شده است و کارفرما نمی‌تواند کارگر را مجبور به انجام ساعت کاری بیشتر کند.

اسدی دولت را مجری قانون و مجلس را موظف به نظارت بر اجرای قانون کار خواند و اظهار کرد: ببینید چه تعداد از نمایندگان مجلس اجرایی نشدن درست و کامل قانون کار را پیگیری می‌کنند؟ چند نماینده در این رابطه نطق کرده و یا به وزراء تذکر داده‌اند؟ یا از رئیس جمهور اجرای قانون کار را مطالبه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قرارداد کار باید در چهار نسخه تنظیم شود، گفت: ۲ نسخه‌ای برای کارگر و کارفرما و دو نسخه هم برای اداره کار محل و تشکل‌های کارگری است که اجرا نمی‌شود. سازمان تأمین اجتماعی باید توسط بازرسان خود نظارت بیشتری کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار به دستورات ویژه وزیر کار در هفته کارگر برای احقاق حقوق قانونی کارگران پرداخت و ادامه داد: در دولت‌های قبل هم پیگیری‌هایی انجام شده بود، اما جامعه کارگری اقناع نشده است، کارگران نیاز به حمایت دولت و نظارت مجلس دارند تا قانون کار به درستی اجرا شود.

اجرای قانون کار فصل الخطاب باشد

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به حاکمیت عرف‌های متنوع در اصناف و بازار کار آیا نباید قانون کار تغییر کند؟ بیان کرد: اصناف هم طبق قانون موظف به رعایت قانون کار هستند و اگر فصل الخطاب همه ما قانون و توصیه‌های دینی باشد، حقوق کارگر حفظ می‌شود. قانون کار مشخص کرده که حداقل حقوق کارگر باید برای تأمین معاش خانوار ۳.۳ نفره کافی باشد و امسال به کمک دولت فاصله حقوق با سبد معیشت کم شود.

تورم مهار نشود شیرینی افزایش دستمزد کارگران کم می‌شود

وی بر مهار تورم تأکید کرد و گفت: تا زمانی که تورم کنترل نشود شیرینی افزایش دستمزد به اندازه کافی نخواهد بود و اگر دولت ارز ترجیحی را به درستی مدیریت نکند تورم بدی در انتظار جامعه است، این تورم با سفره مردم در ارتباط است و کالا‌های اساسی و دارو‌ها به ارز ترجیحی گره خورده است، البته اصحاب رسانه می‌توانند مطالبه‌گری کنند تا تورم مهار شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده