به گزارش میمتالز، دادههای اداره کل گمرک نشان داد که چین در ماه گذشته ۲۳.۵۵ میلیون تن زغال سنگ حمل کرده و این در مقایسه با ۱۶.۴۲ میلیون تن در مارس و ۲۱.۷۳ میلیون تن در آوریل ۲۰۲۱ است.
چین در در بازه زمانی ژانویه تا آوریل، مجموع ۷۵.۴۱ میلیون تن زغال سنگ وارد کرد که ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.
شاخص زغال سنگ حرارتی نیوکاسل در اوایل ماه مارس به بالاترین حد خود یعنی ۴۴۰ دلار در هر تن رسید که ناشی از ترس از عرضه محدود بود، زیرا کشورهای غربی متعهد شدند پس از حمله به اوکراین، سیستم مالی و محصولات انرژی روسیه را تحریم کنند.
از آنجایی که قیمتهای جهانی زغالسنگ بالا ماند و دولت مرکزی چین به استخراجکنندگان دستور داد تا تولید داخلی خود را افزایش دهند و قیمتهای محلی را محدود کردند، تجار چینی از محمولههای گرانقیمت دریایی به نفع منابع داخلی اجتناب کردند.
چین قصد دارد روزانه ۱۲.۶ میلیون تن زغالسنگ تولید کند و قیمت زغالسنگ را تحت قراردادهای مدتدار در ۵۷۰ تا۷۷۰ یوان (۸۴.۹۹ تا۱۱۴.۸۱ دلار) در تن حفظ کند.
در همین حال، برنامه ریز دولتی کشور در ماه آوریل از ۱۴ منطقه از جمله گوانگدونگ، گوانگشی و ژجیانگ که عمدتا به زغال سنگ وارداتی متکی هستند، خواست تا قراردادهای مدتدار را با قطبهای معدنی برتر شانشی و مغولستان داخلی برای عرضه داخلی امضا کنند.
واردات سوخت فسیلی کثیف نیز ممکن است به دنبال تعطیلی گسترده کارخانههای صنعتی در سراسر چین به دلیل شیوع مجدد کووید-۱۹ کاهش یابد.
دادهها نشان میدهد که موجودی زغالسنگ در نیروگاههای بزرگ در کنار استانهای ساحلی چین در اواخر آوریل در مقایسه با سطح متوسط حدود ۲۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ تا۲۰۲۱، حدود ۳۰ میلیون تن بود.
وزارت دارایی چین تعرفه واردات انواع زغالسنگ را از اول ماه می ۲۰۲۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ با هدف تضمین امنیت انرژی در بحبوحه افزایش قیمتهای جهانی به صفر رساند، اما بازرگانان این سوال را مطرح میکنند که آیا این امر باعث افزایش واردات خواهد شد یا خیر.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)