تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۵۷۴۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«زمستان‌یورت» ۵ سال بعد انفجار؛ از ارتقای ایمنی تا افزایش نظارت‌ها

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان آخرین وضعیت معدن زمستان یورت آزادشهر را پنج سال پس از انفجار تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ حادثه‌ای تلخ در معدن زمستان‌یورت آزادشهر بسیاری از فرزندان را یتیم کرد، در این حادثه تلخ بر اثر انفجار در عمق یک هزار و ۴۰۰ متری از سطح زمین تعدادی از معدنچیان زمستان‌یورت در داخل معدن جان باختند، همچنین عده‌ای که پس از انفجار برای کمک به معدنچیان رفته بودند بر اثر تجمع گاز مونوکسیدکربن و متان دچار خفگی شدند.

در این حادثه ۴۳ نفر از کارگران معدن یورت آزادشهر جان باختند و ۷۰ نفر مصدوم شدند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان درباره آخرین وضعیت معدن زمستان‌یورت پنج سال پس از انفجار به خبرنگار ایسنا گفت: بعد از حادثه تلخ معدن زمستان‌یورت، معادن گلستان خود را به پایگاه امداد و نجات تجهیز کرده و لوازم خود را اصلاح کردند، از طرفی نظارت‌ها بر معادن افزایش یافته است.

هومن هادیان با بیان اینکه نظارت بر معادن از طریق سازمان صنایع، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بازرسان نظام مهندسی معدن انجام می‌شود، افزود: ذخیره گاه معدن زمستان یورت حداقل تا ۱۵ سال دیگر زغال دارد و معدن‌کاری باید با شرایط ایمنی و تجهیزات مناسب انجام شود در این شرایط بهره برداری از معدن مشکلی ندارد.


احتمال وقوع حادثه در معادن زغال سنگ همیشگی است


وی عمق معدن زمستان‌یورت را متفاوت دانست و بیان کرد: عمق معدن زمستان‌یورت از ۵۰۰ متر تا یک هزار و ۵۰۰ متر متفاوت است، حادثه در معادن زغال سنگ پیش‌بینی نشده است و دائما تکرار می‌شود، اما نظارت‌ها افزایش می‌یابد تا حوادث، آسیب کمتری به همراه داشته باشند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه ۱۵ درصد از درآمد معادن صرف استان گلستان می‌شود، تاکید کرد: ۶۱ معدن در استان گلستان وجود دارند که بیشترین معادن زغال سنگ و صدف کوهی است.

هادیان به نقاط قوت معادن گلستان اشاره کرد و افزود: در گلستان معادن ید وجود دارد که ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد، ید ماده معدنی است که تنها هشت کشور جهان آن را تولید می‌کنند که ایران از جمله این کشور‌ها است، ید ماده اولیه دارویی محسوب می‌شود که کشورمان را از واردات این ماده دارویی بی‌نیاز کرده و صادرات بالایی دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده