تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۵۸۰۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود بازرگانی کالا‌های اساسی به صفر رسید

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک با اشاره به تصویب کاهش سود بازرگانی کالا‌ها در هیات دولت، گفت: این نرخ سود در بعضی از اقلام اساسی مانند روغن و آرد به صفر رسید و در برخی دیگر شاهد کاهش نرخ سود هستیم.

به گزارش می‌متالز، «سیدروح الله لطیفی» با بیان اینکه این مصوبه هنوز به طور کامل به گمرک ابلاغ نشده است، اظهار داشت: با اجرایی‌شدن این مصوبه تمام کالا‌هایی که مواد اولیه تولید هستند و در چرخه کالا‌های اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل کاهش بیشتری در سود بازرگانی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سود بازرگانی کالا‌های غیر ضروری و لوکس کاهش نداشته یا کاهش آن اندک بوده است، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه در هیات دولت عمده کالا‌ها مطابق وعده‌های اعلام شده دولت، کاهش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سود بازرگانی با نرخ ۲۳ هزار تومان محاسبه می‌شود، تاکید کرد: با رقم جدید، سود بازرگانی در نرخ محاسباتی افزایش پیدا می‌کرد که کاهش تعرفه‌های مصوب دولت، موجب می‌شود تغییرات در قیمت کالا‌ها پُرمصرف‌تر محسوس نباشد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: در قانون ۱۴۰۱ محاسبه ارز ۴۲۰۰ تومانی از تعرفه گمرکی حذف شده و اکنون نیز بر اساس قانون اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

لطیفی با بیان اینکه مصوبه دولت از ابتدای امسال قابل اجراست و گمرک و دستگاه‌های مرتبط ملزم به انجام آن هستند، افزود: کاهش سود بازرگانی از سوی دولت از نظر نرخ محاسباتی موردتوجه قرار گرفت و کاهش یافت تا آسیبی به مردم نرسد.

هیات وزیران در جلسه ۲۴فروردین و ۱۱اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ - اصلاحات تعرفه‌ای (۴۴۰) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح ردیف تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات به شرح جدول پیوست شماره (۱) این تصویب‌نامه که تأیید شده به مهر هیات دولت است، تعیین می‌شود.

۲ - در اجرای بند (ه) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، طبقات سود بازرگانی کلیه کالاها، پس از اعمال اصلاحات بند (۱) این تصویب‌نامه تغییر یافت.

تبصره - موارد مستثنا از بند (۲) این تصویب‌نامه به شرح ردیف تعرفه‌های مندرج در جدول پیوست شماره (۲) این تصویب‌نامه که تایید شده به مهر هیات دولت است تعیین می‌شود.

۳ - شماره و شرح ردیف تعرفه‌های مندرج در فهرست پیوست بند‌های (۱) و (۲) این تصویب‌نامه مطابق تصویب‌نامه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ موضوع اعمال سامانه هماهنگ شده، توصیف و کدگذاری کالا به‌روزرسانی می‌شود.

۴ - سود بازرگانی روغن و دانه‌های روغنی در سال ۱۴۰۱ صفر درصد تعیین می‌شود فهرست تعرفه‌ای این بند توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تهیه و به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌شود. اجرای این بند از زمان اعلام ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

۵ - این تصویب‌نامه به‌استثنای بند (۴) از اول فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ لازم الاجر است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده