تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۵۸۴۸۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نیاز کشور به اتوبوس حداقل ۱۷ هزار دستگاه است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به کمبود ناوگان مسافری در کشور تامین بخش اعظم نیاز حمل‌ونقلی کشور را متوجه تولیدکنندگان داخلی دانست و به تصویب واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس مسافری در بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به کمبود ناوگان مسافری در کشور تامین بخش اعظم نیاز حمل‌ونقلی کشور را متوجه تولیدکنندگان داخلی دانست و به تصویب واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس مسافری در بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد.

علی جدی در خصوص بند‌هایی از بودجه ۱۴۰۱ که به مبحث واردات خودرو مربوط می‌شود، اظهار داشت: پیشنهاد واردات ۱۵ هزار دستگاه خودروی سنگین شامل ۱۰ هزار خودروی باری و ۵ هزار دستگاه اتوبوس مسافری، در بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده و متاسفانه به دنبال مخالفت با واردات خودرو‌های سبک، نسبت به حذف واردات این خودرو‌ها از بودجه اقدام شد.

وی در خصوص واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس مسافری بر اساس بودجه ۱۴۰۱ و تاثیر آن بر تامین نیاز کشور افزود: تولید داخل عهده‌دار تامین بخش اعظم نیاز کشور به ناوگان عمومی است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در خصوص استاندارد یورویی الزامی برای خودرو‌های وارداتی گفت: جزئیات مربوط به رعایت استاندارد‌های الزامی در آیین‌نامه اجرایی می‌آید که تنظیم و تصویب آن از وظایف دولت است.

جدی در خصوص فلسفه و مزایای وضع تعرفه گمرکی در مبحث واردات، با توجه به درخواست اخیر شهرداری پایتخت از دولت مبنی بر موافقت با واردات هزار دستگاه اتوبوس کارکرده با تعرفه گمرکی صفر بیان کرد: بر اساس قانون، تعرفه به عنوان ابزاری مدیریتی و رگولاتوری در اختیار دولت است که در راستای حمایت از تولید داخل وضع شده و هر چند مجلس موافق با واردات است، اما حذف تعرفه را مغایر با تولید و موجب ورود آسیب به صنعت خودروی کشور می‌داند و با حذف آن موافقت نخواهد نشد. اما پیشنهاد واردات هزار دستگاه معقول است و ایرادی بر آن وارد نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه منافع شهرداری‌ها منافع عموم کشور نیست و درخواست واردات اتوبوس، منحصر به شهر تهران شده است، گفت: بر همین اساس نمی‌توان به صراحت مخالفت دولت با حذف تعرفه را اعلام کرد، اما قانون حذف تعرفه را تجویز نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که آیا واردات اتوبوس‌های کارکرده می‌تواند بر کاهش آلایندگی پایتخت مثمرثمر باشد، تاکید کرد: واردات هزار دستگاه اتوبوس شاید تاثیر شگرفی در کاهش آلایندگی نداشته باشد، اما بی‌تاثیر نیز نیست و واردات این خودرو‌ها مشروط به آلایندگی پایین این خودرو‌ها است. در عین حال خودروسازان نیز باید کاهش آلایندگی محصولات تولیدی را در دستور کار قرار دهند. ضمن اینکه علاوه بر اتوبوس، خودرو‌های سواری و تاکسی‌های فرسوده درون شهری پایتخت نیز از عوامل آلایندگی هستند.

جدی در خصوص مخالفت خودروسازان با واردات اتوبوس‌های کارکرده به منظور حمایت از تولید داخل بیان کرد: بر اساس برآوردها، میزان نیاز کشور به اتوبوس در سال جاری، حداقل ۱۷ هزار دستگاه است و به دلیل اینکه در حال حاضر تولیدات داخل به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیاز کشور نیست، واردات ۵ هزار دستگاه در بودجه سال جاری پیش‌بینی شد.

وی در پایان با توجه به وجود ۱۲ سازنده داخلی اتوبوس و ظرفیت ساخت سالانه ۴۳ هزار دستگاه که بر اساس اعلام خودروسازان تنها از ۲۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود، درخواست شهرداری را بنا بر اختیاری اعلام کرد که در بودجه ۱۴۰۱ به این نهاد اعطا نموده و خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بودجه سال گذشته ردیفی بدین منظور برای شهرداری و با حمایت وزارت کشور اختصاص نیافته بود. به نظر می‌رسد در سال جاری تولیدکنندگان داخلی در وضعیت مساعدتری قرار بگیرند، زیرا در بودجه ۱۴۰۱، به دلیل فقدان منابع مالی در شهرداری‌ها و قیمت بالای اتوبوس‌های داخلی و از سوی دیگر عدم ایفای تعهدات از سوی وزارت کشور، ردیفی بدین منظور مورد پیش‌بینی قرار گرفته که در مقابل انتظار می‌رود، شهرداری به همان نسبت واردات، اقدام به انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی بنماید.

منبع: خبر خودرو

عناوین برگزیده