به گزارش میمتالز، کامیون داران طی هفتههای گذشته در استانهای فارس، تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و خراسان رضوی دست به اعتصاب زدهاند. گفته شده در صورت ادامه اعتصاب کامیون داران، فرایند بارگیری برخی صنایع و ساختوسازها ممکن است دچار مشکل شود.
طی سالهای گذشته نیز گزارش شده بود با اعتصاب کامیون داران، قیمت برخی اقلام بالا رفته و بارگیری صنایع با مشکل مواجه شده بود. طبق بررسیهای انجامشده، بیشتر اعتصابها از سوی رانندگان کامیون کمپرسی انجام شده است.
گفته میشود سه مشکل اصلی و اساسی رانندگان که درخواست رسیدگی به آن را از طریق مدیران و مسوولان مربوطه دارند به شرح زیر است:
بر اساس گزارشهای منتشر شده، سهمیه سوخت خودروهای سنگین در سیستان و بلوچستان کاهش چشمگیری داشته است و سهمیه کامیونداران کفاف یک هفته را هم نمیدهد. به گفته کامیون دارانِ حمل گندم ایرانشهر، سه ماه است که فقط مقدار محدودی از سوخت کامیونها شارژ شده است و این افزایش سوخت کفاف نیاز مصرفی آنها را نمیدهد. آنها در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت، بار گندم را تخلیه نکرده و دست به اعتصاب زدهاند.
گفته میشود اعتصاب کامیون داران منطقهای بوده و سراسری نشده است. اکثر اعتراضات به دلیل هزینههای سنگین و از طرف دیگر درآمد پایین انجام شده و کامیون داران به اختلاف هزینه و درآمدشان اعتراض دارند.
شایان ذکر است طبق پیگیریها، بسیاری از شرکتهای حمل و نقل شیراز موضوع اعتصاب را انکار کردهاند. اما بنا بر پیگیریهای صورتگرفته موضوع اعتصاب کامیون داران در سیستان و بلوچستان تایید شده است.
به گفته منابع آگاه، علت اصلی اعتصاب، مشکل کمبود سوخت است. سهمیه سوخت فقط مصرف ۲۰ روز کامیون داران را پوشش میدهد و آنها مجبورند ۱۰ روز باقیمانده ماه را در خانه بمانند تا سهمیه گازوئیلشان شارژ شود.
همچنین کرایههای کامیون داران نسبت به هزینههای استهلاک بسیار پایین عنوان شده است. گفته شده بیشتر مبلغ کرایه حمل بار ماشینهای سنگین به هزینههای سوخت و استهلاک این ماشینها اختصاص پیدا کرده است. تاکنون نیز هیچ بهبودی در وضعیت سوخت کامیون داران گزارش نشده است.
سید جلال موسوی، نایبرئیس کانون انجمنهای صنفی کامیون داران کشور، درباره اعتراض برخی از کامیون داران اعلام کرد: «اعتراض اخیر کامیون داران محدود و خودجوش بوده و اطلاعی از جزئیات آن ندارم. اقدام هماهنگ با صنف و تشکیلات نبوده است، اما آنچه مشخص بوده اینکه منشاء اصلی این اعتراضات و نارضایتیها موضوع سوخت است.»
او درباره تورمزا بودن افزایش دستمزدها و افزایش کرایه حمل اذعان کرد: «مگر افزایش جزیی کرایه حمل بار و دستمزد راننده چقدر روی تورم تاثیر میگذارد؟ آن عامل مهم و موثر در افزایش نرخ تورم، نرخ دلار است که همواره در حال افزایش بوده نه افزایش جزئی دستمزد راننده کامیون.»
موسوی با اشاره به افزایش هزینههای رانندگان ادامه داد: «اردیبهشت سال گذشته یک جفت لاستیک را ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میخریدیم، اما در همان سال گذشته در اسفندماه قیمت همین لاستیک به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، این در حالی است که نرخ کرایه نهتنها افزایش پیدا نکرد بلکه با کاهش بار کمتر هم شد.»
او با بیان اینکه از همان دو سال گذشته که پایه سوخت ۲۰۰۰ لیتر را قطع کردند اعتراض و گلایههای رانندگان شروع شد گفت: «با قطع پایه سوخت، میزان ارائه سوخت را پیمایش و اعلام کردند، اما تردد پرت رانندگان را محاسبه نکردند. برای مثال در مسیر حمل بار اراک-تهران در سمنان بارگیری میشود، اما سمنان در بارنامه ثبت نمیشود و آن مسیر برای راننده محاسبه نمیشود و این میزان سوخت در پیمایش نمیآید.»
منبع: تجارت نیوز