به گزارش میمتالز، عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه هر خودرویی که تولید میشود به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد، گفت: طی سه سال اخیر قیمت نهادههای تولید، چون فولاد، مواد پلیمری و... ۷ برابر شد، ولی قیمت خودرو ۳ برابر شده است، لذا شکاف قیمت سبب شده که تولید با چالش مواجه شود.
عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه طی سه سال گذشته قیمت نهادههای تولید خودرو ۷ برابر شده و قیمت خودرو ۳ برابر شده است، گفت: طی چند سال اخیر شورای پول و اعتباری مبلغی را در قالب تسهیلات برای شرکتهای خودروساز در نظر میگرفت، اما در این دوره هیچ تسهیلاتی مصوب نشده است.
طبق گزارش روابط عمومی سایپا، علی شیدایی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، اظهارداشت: ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت خودرو را به شرکتهای خودروساز نمیدهد از همین رو باید تلاش کرد که با افزایش بهره وری، تولید اقتصادی که مدنظر قرار گرفته و همچنین واگذاری سهام درون گروهی، شرایطی را فراهم کنیم که تولید خودروها از خط زیان خارج شود.
او با بیان اینکه هر خودرویی که تولید میشود به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد، گفت: طی سه سال اخیر قیمت نهادههای تولید، چون فولاد، مواد پلیمری و... ۷ برابر شد، ولی قیمت خودرو ۳ برابر شده است، لذا شکاف قیمت سبب شده که تولید با چالش مواجه شود.
شیدایی با تاکید بر اینکه شکاف قیمت فروش و قیمت تمام شده (زیان) باعث شد، در پایان سال جاری زیان تلفیقی گروه خودروسازی سایپا ۵۸ هزار میلیارد تومان شود، خاطرنشان کرد: طی ۴ سال اخیر و در ماه اسفند شورای پول و اعتبار تزریق نقدینگی به خودروسازان را تصویب میکرد، اما سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد و بعضا در سیستم بانکی هم با محدودیتهای روبرو شده ایم از همین رو تامین نقدینگی دچار مشکل شده است.
او با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا به دنبال تامین نقدینگی از راههای مختلف است، گفت: در تلاش هستیم نقدینگی مورد نیاز را از طریق بازار پول و سرمایه تامین کنیم، بدین جهت یکی از راهها که رئیس جمهور در قالب ۸ فرمان ابلاغ کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت مجدانه پیگیر اجرای آن است، فروش سهام درون گروهی سایپا است.
عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: ۴۲ درصد سهام گروه سایپا تودلی است، بدین جهت با استفاده از توان مرکز کارشناسان قوه قضائیه در حال بررسی هستیم تا ضمن قیمت گذاری مناسب، این سهام به اهل آن واگذار شود تا هم سهامداران منتفع شوند و هم اینکه با تزریق نقدینگی، سرمایه گذاری در بخشهای مولد صورت گیرد.
او با تاکید بر اینکه گروه خودروسازی سایپا موظف شده تا پایان سال جاری ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند و قطعا با همراهی و همدلی تمام بخشها بیش از این عدد محقق خواهد شد، گفت: طی ۴ ماهی که گروه خودروسازی سایپا تحویل تیم جدید مدیریتی شد، این مجموعه ضمن کسری نقدینگی با ۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰ خودرو یورو ۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود از همین رو با برنامه ریزی و فعالیت گسترده تمام بخش ها، تعداد خودروهای ناقص در مقطع فعلی به ۲۸ هزار دستگاه رسید (تا پایان ماه جاری به ۲۰ هزار دستگاه میرسد) و تولید ۳۷ هزار دستگاه طی سال جاری محقق شد.