به گزارش میمتالز، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: سامانه فروش یکپارچه به تنهایی برای ساماندهی بازار خودرو کافی نیست و وزارت صمت باید ملزومات آن را بررسی و فراهم کند.
مرزبان زاد در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر افزود: در کنار سامانه فروش یکپارچه خودرو باید موضوع دیگر را درنظر بگیریم مثلا اینکه فروش به چه کسانی انجام میشود ضمن اینکه اطلاعات سامانه بعدا باعث سوء استفاده از افراد خاصی قرار نگیرد. همچنین مدیریت عرضه صورت گیرد یا یکسری قیودی درنظر گرفته شود که افراد متقاضی ثبت نام را محدود کند تا خودرو هم به دست مصرف کننده واقعی برسد.
بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو هم در این برنامه درباره اقدامات برای کاهش تولید خودروهای ناقص گفت: در سه ماهه گذشته با اقدامات خوبی که انجام شد خودروهای ناقص از حدود ۸۲ هزار دستگاه به حدود ۲۶ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و به سمت صفر کاهش پیدا میکند ضمن اینکه برنامه داریم از ماه آینده کل تولیدات بدون کسری فروخته شود و بعد از خارج شدن از خط تولید تحویل مشتریان شود.
وی با بیان اینکه هفت خودروی جدید امسال به سبد خودروهای ایران خودرو اضافه میشود، گفت: در مورد تولید خودروی اقتصادی، کار مشترکی میان دو خودروساز ایران خودرو و سایپا انجام میشود تا تولید خودروی اقتصادی تحقق پیدا کند.
کاظمی قائم مقام بازرگانی سایپا هم در این برنامه گفت: در گروه خودروسازی سایپا افزایش تولید مصوب سیاستهای وزارت صمت در دستورکار قرار گرفته و میتوانیم اعلام کنیم که معوقات ما به حداقل رسیده است یعنی سال گذشته تعداد معوقات سایپا، ۵۲ هزار دستگاه بود که هم اکنون این عدد به کمتر از ۲ هزار دستگاه رسیده و این در حالی است که تعداد خودروهای عبور مستقیم ما اکنون به عدد ۸۰ درصد رسیده است.
وی افزود: گروه خودروسازی سایپا امسال تولید خودروهای ساینا جی، کوییک جی و شاهین اتومات را در برنامه دارد، همچنین خودروهای اطلس و آریا جزو سبد محصولات ما خواهد بود.
توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در ادامه این برنامه گفت: قیمت خودرو در بازار علاوه بر عرضه و تقاضا در حقیقت از متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر میگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که وزیر صمت سال پیش عنوان کردند پایان سال ۱۴۰۱ پانزده درصد مجموع هزینه تمام شده خودرو کاهش مییابد، گفت: ۱۵ درصدی که گفته شد با درنظرگرفتن شرایط مرتبط با تورم بوده، ضمن اینکه برنامه ریزی به این صورت است که مزیت رقابتی در خودروسازان ما ایجاد شود و به طور منطقی کاهش قیمت، ایجاد کننده مزیت رقابتی در صنعت خودروی کشور خواهد بود.
توکلی همچنین گفت: صددرصد همه عرضهها مرتبط با خودروهای سواری کشور تنها از طریق سامانه فروش یکپارچه اتفاق میافتد همچنین خودروساز بخش خصوصی که مجوز فروش عدد مشخصی را داشت دیگر نمیتواند بیشتر از آن عدد بفروشد.
وی ادامه داد: در حقیقت ظرفیتی که به هر خودروساز برای فروش اعلام میشود در این سامانه تحت نظارت است و بیشتر از آن نمیتواند بفروشد و سامانه اجازه این کار را نمیدهد بنابراین همه خودروسازان موظفند عرضه خود را از این سامانه انجام دهند و برای خریداران ایمنترین روش، استفاده از این سامانه است.
مرزبان زاد عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره ضرورت بکارگیری مهندسان ناظر در تولید خودرو گفت: وقتی میخواهید ساختمان بسازید قانون مصوب کرده است که ناظر باید بالای سرمعمار باشد یعنی یک نفر باید تاسیسات را چک کند، یک نفر باید به طور نمونه مهندس سازه باشد، اما اکنون در خودرو این شیوه را نداریم. چرا خدمات پس از فروش، اجبار نمیکند که مهندسان فارغ التحصیل خودرو در شرکتهای قطعه ساز، نظارت کنند.
مدنی مدیر عامل اسبق سایپا در این برنامه گفت: مشکل تنظیم بازار خودرو از چند مساله ریشهای مانند زیرساختهای اقتصادی و تصمیم گیریهای ما نشات میگیرد. یکی از عوامل اصلی در ارتباط با ناهنجاریهایی که در بازار خودرو داریم نظام قیمت گذاری و وجود تفاوت قیمتی در بازار و کارخانه است و تقاضای کاذب هم ناشی از این تفاوت قیمت است. در دو تا سه سال گذشته مرتب روشهای مختلفی را تجربه کردیم، نظام قرعه کشی را هم اعمال کردیم، اما در نهایت ده تا بیست درصد مصرف کنندههای واقعی میتوانند به خودرو برسند و بقیه جذب بازار تقاضاهای کاذب میشود.
وی درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو افزود: این سامانه تا حدی آن هم جزئی میتواند بهبود دهنده باشد آن هم اگر بپذیریم در روش قبلی ناهنجاری وجود داشته است که البته معتقدم در روش قبلی ناهنجاری زیادی وجود نداشته است، زیرا به هر حال مدیران دولتی منتخب دولت بودند و سازمانهای نظارتی هم دولتی هستند. شاید ۵ تا ۱۰ درصد ناهنجاری وجود داشت، اما اگر مسایل زیرساختی، اساسی حل نشود این سامانه هم دردی را دوا نخواهد کرد آن چیزی که ریشهای باید حل شود نظام قیمت گذاری هاست.
توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت همچنین در پایان این برنامه درباره تولید خودروی اقتصادی توسط دو خودروساز بزرگ کشور گفت: در مورد خودروی اقتصادی و خانواده محصول مرتبط با آن کار بسیار خوبی شروع شده و قیمت آن باتوجه به شرایط بازار تعیین میشود، اما اگر اکنون بخواهیم به صورت تخمینی، قیمت داشته باشیم عددی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان است.
منبع: خبرگزاری تسنیم