به گزارش میمتالز، هفته روابط عمومی فرصتی است تا نگاهی به اثر گذاری این حوزه که لقب پیشانی سازمانها را به دوش میکشد داشته باشیم. حوزهای که نمایان گر اقدامات درون سازمانی است و تلاش میکند چالشها را به گوش مسوولان برساند. در این بین، اما فعالیت روابط عمومی در بخش معدن و همراه کردن مردم میتواند کمی دشوارتر از بخشهای دیگر اقتصاد باشد.
بدون شک این روابط عمومی است که منعکس کننده اقدامات درون سازمانی است و پلی میان مردم و بنگاههای اقتصادی ایجاد کرده است، پلی که در بخش معدن احداث آن دشوارتر و ایجاد این تعامل را سختتر کرد، اما در نهایت شاهد نتایجی در مناطق معدنی هستیم که توانسته بیش از پیش مردم را در کنار توسعه اقتصادی قرار دهد.
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که نقشی بیش از ۳۰ درصد در زنجیره فولاد بر دوش دارد، نمونهای بارز از تعامل میان بخش معدن و مردم منطقه سیرجان است.
فراموش نکنیم معادن عمدتا در مناطق محروم واقع شده اند و توسعه آنها منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی میشود.
اهمیت این موضوع را میتوان در نقش آفرینی گل گهر در حوزه مسوولیتهای اجتماعی دید که توسعه اجتماعی را در تمامی زوایای زندگی مردم به همراه داشته است.
با سرمایه گذاری واحدهای معدنی برای توسعه اجتماعی و ایجاد پل ارتباطی به واسطه روابط عمومیها میان مردم و مجموعههای معدنی، امروز مردم این مناطق واحدهای معدنی را جزیی از منطقه میدانند که منجر به توسعه هرچه بیشتر شده است.
واحد روابط عمومی در شرکتهای معدنی با همکاری مشترک با سازمانها و نهادهای اجتماعی میکوشد تا در راستای توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز در منطقه محقق و سطح معیشت مردم ارتقا یابد.
موضوعی که میتواند علاوه بر کاهش هنجارهای اجتماعی از مهاجرت به شهرهای بزرگ نیز جلوگیری کند. این موضوع نشان میدهد دیگر امروز روابط عمومی تنها واحدی برای انتشار اخبار درون سازمانی نیست، بلکه تلاش میکند چالشها و موانع موجود در مسیر تولید برداشته و در کنار آن توسعه اجتماعی نیز رقم بخورد. چنین دیدگاهی در واحد روابط عمومی وظیفه آن در بخش معدن را خطیر کرده و بر اهمیت آن افزوده است.
اما گل گهر با حضور پررنگ در طرحهای مسوولیت اجتماعی، خود را در کنار مردم منطقه قرار داده و امروز بخش زیادی از توسعه فرهنگی اجتماعی منطقه به لطف توسعه فعالیتهای گل گهر رقم خورده است، اتفاقی که نه تنها ذهنیت مردم در مقابل فعالیتهای معدنی را تغییر داد بلکه امروز گل گهر عضوی جداناپذیر از مردم منطقه شده است.
اقدامات این شرکت معدنی و صنعتی بیان گر این موضوع است که به هر میزان فعالیتهای اقتصادی توسعه پیدا کند زندگی اجتماعی نیز ارتقا یافته و محرومیت زدایی محقق میشود.
طرحهای توسعه گل گهر نشان از اشتغالزایی بیشتر در منطقه دارد از سویی دیگر توجه به فعالیتهای ورزشی و فرهنگی نشان میدهد گل گهر تنها توسعه اقتصادی را در اولویتهای خود قرار نداده بلکه میداند این توسعه زمانی محقق میشود که مردم نیز با آن همراه شوند.
اما همانطور که در ابتدا اشاره شد، اگر روابط عمومی کار خود را به خوبی انجام ندهد، نتیجه این اقدامات قابل رویت نخواهد بود.
به همین دلیل توجه به حوزه مسوولیتهای اجتماعی از وظایف مهم روابط عمومی گل گهر است. کوتاهی در این بخش میتواند تبعات اقتصادی و معضلات اجتماعی را به همراه داشته باشد، اما خوشبختانه توسعه همه جانبه گل گهر منجر به همراهی هرچه بیشتر مردم منطقه شد.
منبع: تیتر ۲۰