به گزارش میمتالز، ابوذر حلواییپور، مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر طی یادداشتی آورده است: طی دو دهه اخیر و با فراگیر شدن فناوریهای ارتباطی، نقش و اثرگذاری عموم مردم در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن مناسبات اقتصادی، بسیار پررنگتر شده است و این تغییرات تا حدی تجلی پیدا کرده که دولتها و سازمانها و شرکتهای بزرگ، همواره در حال رصد نظرات و واکنش مردم نسبت به تصمیمات خود هستند.
این اثرگذاری از یکسو نشاندهنده رشد مشارکت اجتماعی مردم و افزایش نظارتهای اجتماعی است و از سوی دیگر بیانگر این موضوع است که ارتباطات شفاف، آنلاین و پاسخگو بیش از پیش مورد نیاز نهادهای بزرگ است.
با چنین نگاهی متوجه نقش مهم روابط عمومیها در شکلگیری ارتباط درست و موثر با مردم، نهادها، سازمانها و شرکتها و حتی کارکنان داخل یک سازمان میشویم.
علاوه بر این مقوله روابط عمومی در نهادهای اقتصادی بزرگ از جنبه دیگری هم قابل توجه است. چرا که این نهادها معمولا با بهرهمندی از موهبات طبیعی به تولید و خلق ارزش برای جامعه میپردازند که گاه ممکن است در فرایند تولید، قادر به ارائه حقوق همه ذینفعان نباشند. در چنین شرایطی، طی شصت سال گذشته در دنیا رویکرد مسوولیتهای اجتماعی مورد توجه قرارگرفته است تا به واسطه آن شرکتها و موسسات اقتصادی بتوانند بخشی از ارزشآفرینی خود را به صورت مستقیم به بدنه اجتماع اختصاص دهند.
مطالعات نشان داده است، شرکتهایی در ایفای نقش مسوولیت اجتماعی خود موفقتر عمل کردهاند که روابط عمومی پویا و قویتری داشته اند و به عبارتی ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطبان خود و مردم برقرار کردهاند.
با همه این تفاسیر در دنیای کنونی نقش روابط عمومیها هر روز ابعاد تازهتری مییابد و، چون گذشته صرفا به ارائه اخبار موفقیتهای سازمان متبوع خود ختم نمیشود. ارتباط همهجانبه روابط عمومیها با مخاطبان، مصرف کنندگان، مردم محلی، سایر نهادها اعم از اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، رسانهها و البته کارکنان داخل سازمان نیاز امروز یک سازمان موفق است.
در این خصوص سازمانها و نهادهای اقتصادی به دلیل اهمیت بالایی که به تولید، بهرهوری و سودآوری خود میدهند، الزام بیشتری برای قدرت بخشیدن به روابط عمومیهای خود دارند چرا که در دنیای کنونی بیش از قبل مشخص شده است که همه ارکان ارتباطی یک سازمان به شکلی پیوسته بر سود اقتصادی آن میتوانند اثرگذار باشند؛ موضوعی که برای روابط عمومی به عنوان عضوی اصلی از سازمانها و شرکتها مستثنا نیست و روابط عمومی میتواند در نیل به اهداف سازمان و شرکت به عنوان رکنی اصلی تاثیرگذار بوده و موفقیت خود را نیز به همراه داشته باشد.
اکنون سازمانهای بزرگ دنیا، مبنای فعالیتهای روابط عمومی خود را به جای انجام فعالیتهای کلیشهای و گاه صرفا گزارشگر، بر توسعه دانش، انجام پروژههای اجتماعی تحقیقمحور و ارتباط پررنگتر با دانشگاه گذاشتهاند تا علاوه بر تحقق اهداف ساده و ثابت روابط عمومی، بر جوامع مورد نظر خود اثرات ماندگارتر و تحولگونه داشته باشند، موضوعی که امسال در فرمایشات مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال و مقوله مهم دانش بنیان بودن فعالیتها، به وضوح دیده میشود.
روابط عمومیها اکنون به عنوان آینه تمام نمای سازمانهای خود میکوشند نگاه گستردهتری به زندگی اقشار جامعه داشته باشند تا از این راه بتوانند به ایجاد یک پیوند منطقی بین زندگی روزمزه، اهداف اقتصادی و تعالی روح انسان، کمک کنند.
رسیدن به چنین هدفی علاوه بر تمرکز بر ایجاد ابعاد دانشبنیان هر نهادی، نیازمند رشد و توسعه فردی تمامی افراد یک سازمان پیشرو و یادگیرنده است.
ابوذر حلواییپور
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
منبع: فلزات آنلاین