تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۸
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۵۹۴۳۵

تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس بر اساس فناوری نوین/ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

‌می‌متالز - مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان گفت: تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس بر اساس فناوری و نوآوری از محورهای‌ست که برای صنعت مس تعریف کرده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری و تجهیزات وابسته، معادن را نعمت‌های عظیم الهی دانست که در استان کرمان به وفور وجود دارد و وظیفه همگان است که ضمن پاسداشت این نعمت الهی از هدر رفت این منابع جلوگیری کنند.

وی برپایی نمایشگاه‌ها را یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و برنامه‌هایی که انجام شده و قرار است انجام شود دانست و تصریح کرد: تعامل سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها با یکدیگر باید از ثمرات این نمایشگاه‌ها باشد.

حجت‌الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: این اختراعات و ابتکارات مایه غرور ملی است و دلیل اهمیت آن علاوه بر وجود صنایع معدنی، وجود شرکت بزرگ صنایع ملی مس است که جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد و بعد از نفت رتبه دوم در معادلات جهانی از آن مس خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز جای وزیر صمت و استاندار کرمان در این محل خالی‌ست و ضرورت داشت که حضور داشته باشند، گفت: تلاش شود سال آینده این نمایشگاه از استانی به ملی و بین‌المللی ارتقا پیدا کند.


حوزه دانش‌بنیان در استان کرمان مغفول مانده است


حسین احمدی مدیر مجتمع مس رفسنجان نیز با اشاره به اهمیت نام سال اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان که بر مبنای دانش شکل گرفته‌اند و مبنای توسعه بر تولید، دانش، نوآوری و کارآفرینی است؛ توسعه بر مبنای خلاقیت، منجر به نوآوری و تولید مستمر است که در آن جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند رشد کنند و به‌صورت پایدار اقتصاد منطقه را متحول کنند.

وی افزود: در حوزه دانش‌بنیان خوب عمل نشده و تولید بر مبنای سنتی است که هم هزینه تولید را بالا می‌برد هم بهره‌وری را کم می‌کند.

احمدی عنوان کرد: در کشور بالغ بر ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان احصاء شده که در استان کرمان آمار قابل توجهی نداریم. همه هم شعار بهشت معادن و صنایع را سر می‌دهیم، اما از حوزه دانش‌بنیان غافل بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس دانشی که در متخصصان شرکت مس است منجر به ایجاد اکوسیستم و مرکز نوآوری شهید ستاری شد و اقدامات خوبی هم انجام شده است. محور‌های هفتگانه برای صنعت مس تعریف کردیم؛ محور استفاده از هوش مصنوعی در تمامی برآیند تولید از معدن تا انتهای خط تولید، محور انرژی و محوریت بومی‌سازی و قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از نوآوری.

احمدی گفت: چند ده هزار میلیارد تومان در استان کرمان در حوزه توسعه معادن مس هزینه شده، ولی تنها چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان‌ها صرف کردیم، این عدد را با توجه به رشدی که از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان به ۶ هزار شرکت دست یافتیم، باید افزایش یابد؛ بنابراین باید بیشتر کار کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند که قشر فرهیخته و شرکت‌هایی که نیازمند توسعه هستند به جای عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی در داخل کشور قرارداد منعقد کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده