تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۷
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۵۹۲۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
یک تولیدکننده قطعات خودرو اظهار کرد

ناترازی پرداخت خودروسازان به قطعه سازان

‌می‌متالز - علائم حیاتی تولید رو به راه نیست. شوک‎های پی‌در‌پی، «ضعیف‎ترها» را از میدان خارج کرد و بعضی تولیدکنندگان با فروش تجهیزات صنعتی به عنوان آهن قراضه، مشاور املاک شده‌اند. خشنود هستند و عنوان می‎کنند دیگر دغدغه بیمه، مالیات، مواد اولیه و... ندارند؛ دیگر نگران بالا و پایین شدن نرخ ارز نیستند، چون سال‎هاست خریدوفروش ملک جزو مشاغل پرسود به شمار می‎رود. کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان از ابتدای دهه ۹۰ آغاز و سال به سال، وضعیت سرمایه‎گذاری و تامین سرمایه در گردش با مشکلات بیشتری همراه شد.

به گزارش می‌متالز، صنعت خودرو نیز با زیان انباشته و بدهی‎های هزاران میلیاردریالی، مواجه شده و چنانچه صنعتی دولتی نبود شاید سرنوشتی مثل صنعت نساجی پیدا می‎کرد. به‎تبع مشکلات مالی شرکت‎های خودروساز، زنجیره تامین نیز با کمبود نقدینگی مواجه بوده و برخی قطعه‎سازان گلایه‎ دارند با معوق شدن مطالباتشان، هر روز حجم سرمایه در گردش آن‌ها همچون یخ، آب شده و کوچک می‎شود. آیا امسال وضعیت مالی و پولی قطعه‎سازان بهتر خواهد شد؟ محمدرضا نجفی‌منش، مدیرعامل شرکت «آسیالنت» و رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی کشور درباره مشکلات صنعت قطعه در سال ۱۴۰۱ گفت: همچنان کمبود نقدینگی بزرگ‌ترین معضل صنعت قطعه در سال جاری است. با توجه به اینکه قرار است افزایش تیراژ تولید هم داشته باشیم اعداد و ارقام مورد نیاز برای این افزایش تیراژ بیش از نقدینگی سال گذشته است. وی افزود: این عدد باید تامین شود تا بتوان افزایش قیمت‌ها در بازار مواد اولیه، ارز، حقوق و دستمزد و... را پوشش داد و در ادامه شمارگان تولید افزایش پیدا کند.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر اینکه راهکار هم برای تحقق اهداف تعیین‌شده در صنعت خودرو به ویژه در بخش افزایش کمی خودرو‌ها وجود دارد، اظهار کرد: آزادسازی قیمت‎ محصولات یکی از این راهکار‌ها است. بار‌ها فعالان این صنعت عنوان کرده‎اند محصولاتی که در خودروسازان بزرگ کشور در حال تولید است همراه با ضرر و زیان است. این امر سبب شده نقدینگی و سرمایه در گردش آب برود. نرخ خودرو باید آزاد شود تا بخشی از نقدینگی مورد نیاز افزایش تیراژ از این بخش تامین شود. او ادامه داد: راهکار دیگر هم فروش مواد اولیه اعم از فولاد، مس، آلومینیوم و... با تخصیص ال‎سی داخلی و خرید اعتباری ۶ ماهه است. مدیرعامل آسیالنت گفت: در حال حاضر قرار است سهام دولتی خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی واگذار شود. تحقق این امر نقدینگی مورد نیاز شرکت‎های خودروساز را تامین می‎کند. به این ترتیب خودروسازان می‎توانند این نقدینگی را برای به‎روز کردن قیمت قطعات و پرداخت مطالبات قطعه‎سازان هزینه کنند.

آمار مطالبات معوق

نجفی‎منش درباره وضعیت مطالبات صنعت قطعه عنوان کرد: همچنان معضل مطالبات معوق وجود دارد، چون مشکلات کمبود نقدینگی خودروسازان حل نشده است. وی درباره عدد مطالبات معوق اظهار کرد: عدد این مطالبات با آمار سال گذشته خیلی تفاوتی ندارد. سال گذشته حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان مطالبات تعیین تکلیف نشده بود که از ۱۴ هزار میلیارد تومان آن بیش از ۴ماه گذشته بود. این فعال صنعت قطعه در پاسخ به این پرسش که امسال با گذشت تقریبا دو ماه از سال جدید آیا خودروسازان پرداختی به زنجیره تامین داشته‎اند، گفت: تحویل قطعات جدید و پرداخت‎ها در جریان است. امسال قیمت قطعات هنوز افزایش نیافته، اما حداقل ۳۰درصد باید افزایش قیمت انجام شود. نجفی‌منش در پایان گفت: مسوولان و مدیران دولتی باید هر چه زودتر برای تامین نقدینگی مورد نیاز تولید رایزنی کرده و راهکار مورد نظر خود را اعلام کنند.


۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوق

سال گذشته یکی از قطعه‎سازان بزرگ کشور عنوان کرده بود فقط بدهی معوق خودروسازان به این شرکت هزار میلیارد تومان است. با وجود تولید و تحویل قطعات در زمان مقرر پول آن‌ها در مدت زمان ۴ ماه پرداخت نمی‎شود و بعضا به بیش از ۸ ماه می‎رسد. محسن رزمخواه، مدیرعامل شرکت صنعتی «توکا صدر» و عضو انجمن قطعه‌سازان خودروی استان تهران با بیان اینکه امسال هم مطالبات معوق قطعه‎سازان به‌روز نشده است، گفت: وضعیت پرداخت هزینه قطعات تحویلی از سوی خودروسازان از سال گذشته بهتر که نشده حتی بدتر هم شده است. سال گذشته مبلغ معوق شده بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بود، اما امسال این عدد به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: امسال بیشتر قطعه‎سازان هنوز دریافتی نداشته‎اند. بحران مطالبات همچون قبل در صنعت قطعه ادامه‎دار شده است.

مشکلات تکراری هر ساله

مدیرعامل شرکت صنعتی توکا صدر درباره مشکلات قطعه‌سازان در سال جاری عنوان کرد: زنجیره تامین و صنعتگران امسال همچون سال‎های گذشته همچنان مشکلات نقدینگی خواهند داشت؛ افزایش قیمت مواد اولیه، پرداخت با تاخیر مطالبات، مشکل تامین ارز برای خرید مواد اولیه خارجی، امکان نقل و انتقال پول، عدم ارتباطات بین‎المللی، سیاست‎های انقباضی بانک‎ها همچنان گریبانگیر این صنعت بوده و به نظر نمی‎رسد سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت گشایش راه‌حل‎هایی برای برون‎رفت از مشکلات باشد. او اضافه کرد: علاوه‎بر اینکه قوانین کشور بیشتر بازدارنده تولید هستند تا محرک صنعت.

ستاد تسهیل چه می‎کند؟

رزمخواه در پاسخ به این پرسش که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور درباره رفع مشکلات چه راهکاری داشته است، گفت: بار نخست نیست که ستادی برای کمک به صنعت تشکیل می‌شود، اما تغییری حاصل نمی‎شود. مجلس در دو دوره قبل قانون رفع موانع تولید را تصویب کرده در حالی که هیچ اتفاقی در صنعت و روند تولید رخ نداده است. عملکرد این ستاد هم مانند برخی از این قوانین که روی کاغذ می‌آید، بوده است. البته ممکن است به مشکلات ۱۰ تا ۱۵ کارخانه رسیدگی کرده باشند، اما مشکلات صنعت را در کلان حل نکرده‎اند. این فعال صنعت قطعه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا امسال هم شاهد ریزش واحد‌های قطعه‎سازی خواهیم بود، گفت: این امر بستگی به خیلی از عوامل دارد. عمدتا سیاست‌های خارجی، تاثیرگذار عمده هستند. اگر مساله کشور با خارج حل نشود و مشکلات تامین ارز و خرید مواد اولیه ادامه یابد می‎توان پیش‌بینی کرد اگر آمار تولید کمتر از گذشته نباشد بیشتر هم نخواهد بود. همچنین با وضعیت فعلی قیمت‌ها کمر قطعه‎سازان بیشتر خم می‎شود. با وجود افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد با توجه به شرایطی که واحد‌های قطعه‎ساز داشتند (کمبود نقدینگی) و پرداخت‎ها معمولا با تاخیر ۳ تا ۴ ماه انجام می‎شد مشخص نیست سرنوشت واحد‌های صنعتی کوچک‌تر چه خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده