تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۵۹۴۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیاز چین به زغال سنگ روسیه و نیاز مسکو به مشتریان جدید

‌می‌متالز - چین در حال خرید مقادیر بی سابقه زغال سنگ ارزان روسیه است، حتی در شرایطی که کشور‌های غربی مسکو را به دلیل تهاجم به اوکراین تحریم می‌کنند. در ماه آوریل، دومین اقتصاد بزرگ جهان نه تنها زغال سنگ بیشتری از روسیه خریداری کرد، بلکه تعرفه واردات انواع زغال سنگ را نیز حذف کرد، اقدامی که به گفته تحلیلگران، عمدتا به نفع تامین کنندگان روسی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، واردات زغال سنگ چین از روسیه بین مارس و آوریل تقریباً دو برابر شد و به ۴.۴۲ میلیون تن رسید. روسیه از سال گذشته از استرالیا به عنوان دومین تامین کننده بزرگ چین پیشی گرفته است و اکنون ۱۹ درصد از واردات زغال سنگ این کشور را به خود اختصاص داده است که نسبت به سهم ۱۴ درصدی که در ماه مارس داشت، افزایش یافته است.

تجارت پررونق زغال سنگ هر دو طرف را تقویت می‌کند. با وجود تعهدات جسورانه برای مقابله با بحران آب و هوا، چین اکنون بر خروج اقتصاد خود از رکود متمرکز است و برای سوخت نیروگاه‌ها و ساخت فولاد برای پروژه‌های زیربنایی به زغال سنگ نیاز دارد. روسیه نیز به شدت به مشتریان جدید برای سوخت‌های فسیلی خود نیاز دارد، زیرا غرب از آن‌ها دوری می‌کند.

چین، بزرگترین خریدار زغال سنگ در جهان، در سال ۲۰۲۰ قول داد تا سال ۲۰۶۰ انتشار کربن را به صفر برساند. اما پس از اینکه کمبود شدید برق در اواخر سال گذشته میلیون‌ها خانوار و کسب و کار را تحت تاثیر قرار داد، مصرف زغال سنگ خود را افزایش داد.

واردات زغال سنگ در سال ۲۰۲۱، ۶۴ درصد افزایش یافت و تولید داخلی به رکورد ۴.۱۳ میلیارد تن رسید. در سال جاری، انتظار می‌رود که این اعداد حتی بیشتر شود، زیرا رئیس جمهور شی جین پینگ سرمایه گذاری‌های زیرساختی را برای احیای اقتصاد در اولویت قرار داده است.

چین نه تنها در حال حاضر مقدار زیادی زغال سنگ روسی می‌خرد، بلکه آن را با تخفیف زیادی نیز خریداری می‌کند.

روسیه سومین صادرکننده بزرگ زغال سنگ در جهان است و قیمت جهانی این کالا از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته است. برای پکن، خرید بیشتر از روسیه نه تنها یک حرکت دوستانه به مسکو است، بلکه یک حرکت هوشمندانه است که به نفع نیاز‌های اقتصادی خود چین است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده