تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۶۰۴۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

درخواست کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت غربی برای حذف پیمانکاران تامین نیرو

‌می‌متالز - کارگران شرکتی معدن زغال سنگ زمستان یورت غربی، خواستار عقد قرارداد دائمی برای تامین امنیت شغلی و معیشتی خود شدند.

به گزارش می‌متالز، کارگران پیمانی معدن زغال سنگ «زمستان یورت غربی» در استان گلستان که از واحد‌های زیرمجموعه شرکت معدنی شمال شرق شاهرود در استان سمنان است از اینکه در چند سال گذشته در استخدام چندین شرکت پیمانکاری تامین نیروهستند، گله دارند و خواستار تغییر وضعیت استخدامی خود به قرارداد مستقیم هستند.

این کارگران با بیان اینکه برخی پیمانکاران عملیاتی‌اند و با سرمایه‌گذاری شخصی و با خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به نوعی در سهام پروژه شریک می‌شوند، در ادامه افزودند: در مقابل شرکت‌های تامین نیرو هیچ آورده‌ای ندارند و فقط به عنوان یک واسطه عمل کرده و دستمزد ما کارگران را از شرکت اصلی دریافت و با کسر مبالغی به حساب کارگران واریز می‌کنند.

کارگران پیمانی معدن زغال سنگ زمستان یورت غربی همچنین درباره پیگیری تبدیل وضعیت استخدامی خود گفتند: سال‌هاست مجموعه کارگران معادن زغال سنگ زمستان یورت برای دریافت مطالبات صنفی خود و همچنین در اعتراض به سیاستگذاری‌های مدیران در رابطه با واگذاری بخش عمده‌ای از تأمین نیروی انسانی به شرکت‌های پیمانکاری، پیگیری‌های را انجام داده‌اند که تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.

آن‌ها با اشاره به اینکه در نتیجه حضور پیمانکار، حقوق و دستمزدمان به نسبت همکاران رسمی و قرارداد مستقیم شاغل در این واحد و سایر معادن دولتی به صورت حداقلی مصوبه شورای عالی کار پرداخت می‌شود، افزودند: هرچند مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما کارگران به موقع پرداخت می‌شود و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما پیمانکاران نیروی انسانی در مقام کارفرما آورده مالی چندانی ندارند. کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی در بخش‌های مختلف معادن زغال سنگ ازجمله پیش روی و استخراج، مشغول به کار هستند نیز ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آن‌ها وجود دارد.

این کارگران با تاکید بر اینکه کارگران پیمانی این معادن بعد از سال‌ها کار در تونل‌های زیرزمینی از مزایای همکاران رسمی و قرارداد مستقیم بی‌بهره هستند، در خاتمه گفتند: از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌ایم، چون بخشی از حقوق صنفی‌مان از سوی کارفرما پیمال می‌شود بنابراین از مسئولان تبدیل وضعیت شغلی با عقد قرارداد مستقیم را خواستار هستیم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده