تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۶۰۵۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زغال سنگ حذف شدنی نیست

‌می‌متالز - اروپا وعده‌های بزرگی درباره زغال سنگ داده، اما برای عمل به آن‌ها به سختی افتاده است.

به گزارش می‌متالز، به رغم وعده‌های بزرگی که داده شده است، اروپا به اهمیت زغال سنگ اذعان کرده، زیرا پیش از این که منابع نفت، گاز و تجدیدپذیر‌های ضروری داشته باشد، به تحریم‌ها علیه انرژی روسیه ادامه می‌دهد.

همزمان، گروه ۷ تلاش می‌کند به کشور‌های آسیایی متعدد برای عبور از وابستگی به زغال سنگ به منابع انرژی کم آلاینده کمک کند. اما آیا اروپا می‌تواند به اعتیاد زغال سنگ خود ادامه دهد و همزمان به سایرین بگوید تولید این سوخت فسیلی کثیف را متوقف کنند؟

ماه جاری اروپا اذعان کرد که اگر می‌خواهد تقاضای انرژی منطقه‌ای را تامین کند، باید به تولید زغال سنگ ادامه دهد، زیرا تحریم‌ها علیه انرژی روسیه زیان آور بوده است. کمیسیون اروپا راهبردی را به نام "توانمندسازی دوباره اتحادیه اروپا" دنبال می‌کند تا تولید انرژی تجدیدپذیر را به منظور کاهش وابستگی به انرژی روسیه افزایش دهد. با این حال تاکید کرده که ممکن است لازم باشد نیروگاه‌های زغال سوز در سراسر این منطقه برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار فعالیت کنند.

کمیسیون اروپا پیش بینی کرده است اگر قرار باشد تولید انرژی تجدیدپذیر اروپا به میزان لازم افزایش پیدا کند تا روند گذار به انرژی پاک را سرعت ببخشد، ۲۲۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری بیشتر در توسعه انرژی تجدیدپذیر در پنج سال آینده ضروری است. اگرچه این پلان، تعهد اتحادیه اروپا برای عبور به سوی انرژی پاک را نشان می‌دهد، اما کمیسیون اروپا انتظار دارد این منطقه به حداکثر ۲.۱۴ میلیارد دلار فاینانس برای تامین نفت و ۱۰.۷ میلیارد دلار برای تامین نیاز‌های گازی، نیاز داشته باشد.

با کاهش تامین گاز طبیعی، مسئول امور اقلیمی اتحادیه اروپا گفته است شاید لازم باشد از زغال سنگ مدت طولانی‌تری استفاده کنیم که تاثیر منفی روی آلایندگی‌ها خواهد داشت، اما همزمان، تسریع توسعه تجدیدپذیرها، تاثیر جبرانی خواهد داشت.

این صحبت‌ها بیشتر شبیه "سبزشویی" به نظر می‌رسد، زیرا بسیاری از قدرت‌های اروپایی مدت‌ها پیش وعده دادند پیش از سال ۲۰۳۰، استفاده از زغال سنگ را متوقف کنند، اما با افزایش چشمگیر قیمت‌های مصرفی به دلیل کمبود نفت و گاز، گزینه دیگری در میان مدت وجود ندارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه نیاز به یافتن جایگزین میان مدت برای نفت و گاز روسیه وجود دارد، ادامه وابستگی اروپا به زغال سنگ، گامی به عقب در کاهش آلایندگی جهانی است. هر چند کمیسیون اروپا خوش‌بین است که سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر به ایجاد توازن کمک خواهد کرد، به نظر می‌رسد در حال پاک کردن اثرات زیان بار زغال سنگ بر آلایندگی کربن جهان است.

بعلاوه، درخواست از کشور‌های در حال توسعه آسیا برای کاهش قابل توجه وابستگی به کربن و همزمان ادامه اتکا به این سوخت، رفتار دو گانه‌ای است و مانع تلاش برای تشویق جنبش جهانی علیه استفاده از زغال سنگ می‌شود.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده