تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۵۹۸۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه؛ چالش‌های خود ساخته، چالش‌های تحمیل شده

‌می‌متالز - صنعت فولاد در سال‌های اخیر با توجه به چشم انداز مشخص شده در ۱۴۰۴ و همچنین حضور بیشتر در بازار‌های جهانی، میزان تولید خود را با ایجاد طرح‌های جدید و توسعه‌ای افزایش داد. البته با وضع تحریم‌ها علیه کشور و کاهش وابستگی به صادرات نفتی، فولادی‌ها یکی از اصلی‌ترین ارز آوران غیرنفتی شدند. در این میان فولاد مبارکه با توسعه خطوط تولید، سرمایه گذاری‌های جدید و توسعه سبد محصولات خود، تلاش می‌کند حضوری بیش از پیش در صنعت فولاد کشور داشته باشد، اما در این میان چالش‌های خودساخته و تحمیل شده می‌تواند تحقق برنامه‌های این مجموعه بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، فولاد مبارکه در مسیر توسعه و تحقق انقلاب چهارم صنعتی، برنامه ریزی دقیقی انجام و سرمایه گذاری بسیاری را در دستور کار قرار داده است، اما چالش‌هایی در این مسیر می‌تواند سرعت فولاد مبارکه در دستیابی به این برنامه‌ها را با مشکل همراه کند. برخی از این چالش‌ها خود ساخته و برخی دیگر به دلیل بی تدبیری به فولادی‌ها تحمیل شده است.

مواد اولیه یکی از چالش‌هایی است که امروز نه تنها فولاد مبارکه، بلکه سایر فولادسازان نیز گرفتار آن شده اند. به گفته وجیه اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو، در سال‌های اخیر صنعت فولاد توسعه خوبی داشت، اما زیرساخت‌ها به موازات این توسعه جلو نیامدند. این موضوع توانست در بحث مواد اولیه مشکلاتی را برای فولادی‌ها به همراه داشته و آن‌ها را نسبت به آینده نگران کند.

چالش مواد اولیه می‌تواند فولاد مبارکه را با مشکلاتی همراه یا آنکه هزینه‌های تولید آن را افزایش دهد. هرچند در سال‌های اخیر این مجموعه با تشکیل معاونت معدنی، پا به بخش بالادست گذاشت تا بتواند از این موضوع عبور کند.

البته این تصمیم با واکنش‌هایی از سوی معدنی‌ها همراه بود، اما درست در زمانی که فولاد مبارکه طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا و تصمیم به افزایش تولید می‌گیرد، تامین مواد اولیه می‌تواند تحقق این هدف را سخت کند. از سویی دیگر عدم توجه به اکتشافات توانست بخش معدن را نسبت به توسعه در بخش فولاد عقب نگه دارد و در نهایت تصمیم برای واردات مواد اولیه را بیش از پیش به اجرایی شدن نزدیک کند.

البته در پی افزایش هزینه‌های حمل و حتی هزینه‌های استخراجی و اکتشافی، این تصمیم می‌تواند بر قیمت تمام شده فولاد مبارکه اثر گذار باشد.

اما چالش‌ها تنها به این بخش ختم نمی‌شود، موضوع تامین انرژی در حوزه برق و گاز می‌تواند از موارد تحمیلی باشد که حالا این مجموعه را وارد سرمایه گذاری‌های جدید کند.

بحران کمبود گاز توانسته تولید فولاد و برق را با مشکل همراه کند، این مشکل به جایی رسید که در سال‌های اخیر فولادی‌ها در زمستان به دلیل کمبود گاز مجبور به توقف خط تولید شدند.

البته تا پیش از تابستان ۱۴۰۰ و پیش از شروع بحران برق، عمده اقدامات تعمیرات خط تولید در زمان قطعی گاز انجام و تولید در تابستان و پاییز شدت می‌گرفت، اما با شروع بحران برق نیز این برنامه ریزی دستخوش تغییر شد.

بحران گاز در سال ۹۹ بخشی از برنامه تولیدی فولاد مبارکه را تغییر داد. اما در ۱۴۰۰ مسیر تولید برای این مجموعه که عمده نیاز‌های کشور در بخش فولاد را تامین می‌کند سخت‌تر از گذشته شد.

این در حالی است که فولاد مبارکه با بهره برداری از پروژه نورد گرم ۲، نقش مهمی در خودکفایی ورق ایفا کرده و میزان واردات این محصول را کاهش می‌دهد.

بحران‌های پیش رو کار را به جایی رسانده است که فولاد مبارکه برای سرمایه گذاری در توسعه میدان گازی پیشقدم شد و مذاکرات را آغاز کرد، البته همچنان مشخص نیست که فولاد مبارکه در کدام میدان قرار است سرمایه گذاری کند.

این در حالی است که فولاد مبارکه برای افزایش سهم خود در بازار صادراتی باید تکنولوژی‌های خود را با دنیا همراه کند و این موضوع نیازمند سرمایه گذاری و تعامل بیشتر با دنیا است. البته توسعه ساخت داخل و سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه بخش زیادی از این بحران را حل کرده است.

درنهایت تصمیم‌های ناگهانی می‌تواند چالش‌های جدیدی پیش روی فولاد مبارکه قرار دهد.

به عنوان مثال وضع عوارض صادراتی که به نوعی عوارض اضطراری محسوب می‌شود بر درآمد ارزی این شرکت تاثیر گذار است، زیرا بخشی از برنامه‌های فولاد مبارکه حضور در بازار‌های صادراتی است. به ویژه آنکه این شرکت در تلاش است تا برنامه تحول دیجیتال خود را محقق و میزان بهره وری را افزایش دهد.

تحقق برنامه‌های فولاد مبارکه نیازمند سرمایه گذاری است که حالا این تصمیم ناگهانی می‌تواند بر درآمد صادراتی شرکت موثر باشد.

بررسی این موارد نشان می‌دهد چالش‌های مختلفی پیش روی فولاد مبارکه قرار دارد که باید با نگاهی کارشناسی و برنامه ریزی دقیق با حمایت‌های ویژه وزارت صمت آن‌ها را از میان بردارد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده