تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۵۹۸۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

توسعه بازار سرمایه الزامی برای خصوصی‌سازی موفق در کشور

توسعه بازار سرمایه الزامی برای خصوصی‌سازی موفق در کشور
‌می‌متالز - در مسیر خصوصی سازی الزاماتی، چون ایجاد سرمایه انسانی برای مدیریت حرفه‌ای بنگاه، اصلاح محیط کسب‌وکار، توسعه رقابت در بازار محصول، عدم کنترل قیمتی دولت در بازار محصول، توسعه بازار سرمایه باید مدنظر قرار گیرند.

به گزارش می‌متالز، علی ابراهیم‌نژاد، استاد دانشگاه در حاشیه مراسم نخستین رویداد خصوصی سازی اقتصاد کشور در پاسخ به این سوال که مشکلات بنگاه‌داری دولتی چیست و خصوصی‌سازی موفق چگونه است، گفت: در بنگاه‌های دولتی موضوع کیفیت پایین بنگاه‌های دولتی، ناکارایی، مکان‌یابی نامناسب و غیراقتصادی، عدم بروزرسانی فنّاوری از چالش‌های مهم محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه با خصوصی‌سازی خواهان رفع روند پرداخت یارانه به بنگاه‌های دولتی و ناکارایی آن‌ها هستیم اعلام کرد: سه ویژگی مهم شامل تغییر شرایط مبادله میان مدیر بنگاه دولتی و سیاست‌مدار، جلوگیری از انتفاع شخصی مالکان جدید به زیان سهامداران خرد و هم راستا کردن منافع مالکان جدید با منافع جامعه را می‌توان برای خصوصی‌سازی موفق برشمرد.

وی تصریح کرد: برای این منظور باید الزامات کلانی مانند عدم سرکوب نرخ ارز، کنترل تورم و کاهش طبیعی نرخ بهره، جذب سرمایه خارجی و ایجاد توازن در بودجه و ممانعت از ایجاد کسری بودجه را در نظر داشت.

ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه بنگاه نباید به دنبال رانت باشد، گفت: در این مسیر الزاماتی مانند ایجاد سرمایه انسانی برای مدیریت حرفه‌ای بنگاه، اصلاح محیط کسب‌وکار، توسعه رقابت در بازار محصول، عدم کنترل قیمتی دولت در بازار محصول، توسعه بازار سرمایه نیز باید مدنظر قرار بگیرند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده