تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۶۰۱۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازدید مدیر کل صمت خراسان جنوبی در معیت معاون استاندار از دو معدن مس و اولین واحد تولید مس کاتد در استان

‌می‌متالز - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در معیت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از معدن مس مهدی آباد و مس دُزوکی و بخش‌های مختلف واحد فرآوری جوار معدن دُزوکی در شهرستان قائنات بازدید و مسائل و مشکلات حوزه زیرساخت و همچنین روند فعالیت اولین واحد تولید کاتد مس در استان را پیگیری و بررسی کردند.

به گزارش می‌متالز، معدن مس دُزوکی و معدن مس مهدی آباد دو معدن از چهار معدن مسِ در اختیار شرکت کویر مس مشرق زمین است.

معدن مس مهدی آباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار تن ذخیره قطعی و استخراج اسمی سالانه ۲۵ هزار تن کانسنگ مس می‌باشد که زمینه اشتغال حدود ۳۰ نفر را فراهم کرده است.

معدن مس دُزوکی نیز با ذخیره قطعی یک میلیون تن کانسنگ مس، سالانه ۶۶ هزار و ۵۰۰ تن استخراج اسمی دارد و در حال حاضر با توجه به اجرای طرح توسعه واحد فرآوری جوار معدن، حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در این معدن و واحد فرآوری آن مشغول به کار هستند.

شایان ذکر است؛ در این بازدید گزارشی از روند فعالیت‌ها و اقدامات معدنی شرکت، امکانات و تجهیزات، اهداف و برنامه‌ها و همچنین مسائل، مشکلات و درخواست‌های شرکت از سوی مدیران شرکت کویر مس مشرق زمین ارائه شد.

تامین و تخصیص سوخت کافی متناسب با ماشین آلات دیزلی، تامین برق پایدار به عنوان مهمترین زیرساخت مورد نیاز و واگذاری زمین به منظور توسعه مجتمع از جمله مهمترین درخواست‌های مدیران این شرکت بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز ضمن قدردانی از اقدامات مثبت صورت گرفته در راستای جلوگیری از خروج ماده خام معدنی و همچنین تکمیل زنجیره ارزش ماده معدنی مس و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در داخل استان، برای پیگیری درخواست‌های این شرکت قول مساعد داد.

شایان ذکر است؛ با اجرای طرح توسعه واحد فرآوری در راستای تولید کاتد مس در جوار این معدن به عنوان اولین واحد تولید مس کاتدی در استان، زنجیره تولید از ماده معدنی مس تا محصول نهایی در این معدن کامل شد و گامی بزرگ در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و همچنین جلوگیری از خروج ماده معدنی از استان توسط مدیران شرکت کویر مس مشرق زمین در استان برداشته شد.

گفتنی است؛ مس کاتدی که پس از فرآوری کانسنگ مس حاصل می‌شود به علت خلوص بالا، در صنایع مختلفی از جمله صنعت برق و الکترونیک و برای تولید سیم و مفتول مسی و همچنین در ساخت ورق‌ها و لوله‌های مسی کاربرد دارد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی

عناوین برگزیده