تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۶۰۲۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی:

معادن به‌عنوان حلقه نخست زنجیره تولید، می‌توانند نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی گفت: معادن به‌عنوان حلقه نخست زنجیره تولید، می‌توانند نقشی کلیدی نه‌تن‌ها در امور جاری بخش تولید، بلکه در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: با توجه به شعار سال، نه تنها دولت بلکه فعالان بخش خصوصی نیز باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

وی در مورد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن، افزود: حضور این شرکت‌ها در این حوزه نه تنها در تولید، بلکه در امر مدیریت پسماند‌ها و باطله‌های معدنی، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری معادن و همچنین رشد ارزش‌افزوده را به همراه دارد.

وی بابیان این‌که در بخش معدن، مشکلات و چالش‌های متعددی وجود دارد که باعث شده تولید در این حوزه با موانع متعددی روبه‌رو شود، ادامه داد: کاهش تولید معادن نیز بر اشتغال‌زایی و دیگر ابعاد اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود.

سرتیپی اعلام کرد: توجه به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معادن و صنایع معدنی می‌تواند بسیاری از این معضلات را برطرف کند.

سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی نبود تکنولوژی به‌روز در فعالیت‌های اکتشافی، فرسودگی تجهیزات معدنی، نبود زمینه مناسب فعالیت واحد‌های فرآوری و چالش‌های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات معدنی را از مهم‌ترین مشکلات فعلی بخش معدن دانست و گفت: رفع تمامی این چالش‌ها با توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها امکان‌پذیر است.

وی با تأکید بر این‌که منابع فراوان معدنی و مواد اولیه برای صنایع و تولید در کشور به میزان کافی فراهم است؛ توضیح داد: با همکاری شرکت‌ها و برقراری واحد‌های دانش‌بنیان در بخش معدن می‌توان بهای تمام‌شده تولید را به میزان چشم‌گیری کاهش داد.

سرتیپی بابیان این‌که تولید محصولات نوآورانه در کنار پایین بودن هزینه تمام‌شده و در ادامه بازاریابی مناسب و به‌روز، درآمد‌های بخش معدن را به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد داد، تصریح کرد: با به‌کارگیری نیرو‌ها و ظرفیت‌های دانش‌بنیان در امر بازاریابی می‌توان بازار فروش مناسبی در داخل و در خارج کشور برای تولیدات معدنی ایجاد کرد.

سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی عنوان کرد: استان آذربایجان غربی ازنظر دارا بودن ذخایر سنگ طلا در رتبه دوم کشور و در حوزه سنگ‌های تزئینی جزو استان‌های برتر کشور بوده و در سایر بخش‌های معدنی نیز ظرفیت بالقوه برای افزایش تولید دارد.

وی یادآور شد: بخش معدن از ضریب اشتغال‌زایی غیرمستقیم بالایی برخوردار است و به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن، حدود ۸ تا ۱۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود؛ ازاین‌رو توجه به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه می‌تواند چرخه اقتصادی معادن و همچنین زمینه ایجاد اشتغال در کشور را افزایش دهد.

وی در پایان عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از دانش روز و خلق فناوری و نوآوری می‌توانند از بازو‌های یاریگر مهم فعالان معدنی باشند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده