تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۶۰۵۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک‌سالگی عرضه سیمان در بورس کالا

حجم معاملات سیمان به ۴۵.۵ میلیون تن رسید/ ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومانی معاملات سیمان

‌می‌متالز - یک سال از عرضه سیمان در بورس کالا می‌گذرد و بررسی روند معاملات این محصول نشان می‌دهد بیش از ۴۵.۵ میلیون تن سیمان در تالار اختصاصی سیمان در یک سال اخیر (۹ خرداد ۱۴۰۰ تا ۹ خرداد ۱۴۰۱) معامله شد.

به گزارش می‌متالز، با تصمیم سال گذشته وزارت صمت مبنی بر الزام عرضه همه انواع سیمان تولید شده در کشور در بستر بورس کالا، مسیر برای کشف قیمت عادلانه این محصول فراهم شد. موضوعی که به گفته و تایید کارشناسان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در صنعت سیمان، توانسته بازار این محصول را به سمت تعادل بکشاند.

پیش از عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت سیمان در چارچوب دستوری تعیین می‌شد و همین زمینه‌های بروز رانت و التهاب‌های مداوم را در بازار سیمان بوجود می‌آورد. با عرضه سیمان در بورس کالا هم زمینه‌های بروز رانت در وضعیت چند نرخی سیمان برداشته و هم اینکه سیمان با سازوکار عرضه و تقاضا کشف قیمت و تک نرخی شد. به واسطه همین کشف قیمت در بستر بورس کالا، هم منافع تولیدکننده تامین و هم رضایت مصرف کننده رعایت شد.

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ پذیرش سیمان فارس به عنوان نخستین شرکت سیمانی برای عرضه محصول‌هایش در بورس کالا انجام شد و پس از پذیرش آن نوبت به ۴ شرکت سیمان خزر، خاش، صنایع سیمان غرب و قائن رسید که محصول‌های خود را برای عرضه در بورس کالا پذیرش کنند. با الزام وزارت صمت در بخشنامه به شرکت‌های سیمانی در شهریور ۱۴۰۰ مبنی بر عرضه در بورس کالا، همه شرکت‌های سیمانی فرآیند پذیرش در بورس کالا را طی کردند. به طوریکه براساس آمار انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان (اینجا) از ۷۸ شرکت سیمانی در ایران، ۷۶ شرکت فعال تولیدی سیمان در بورس کالا پذیرش شدند. تولید دو شرکت سیمانی فعلاً متوقف است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران و همینطور فعالان این حوزه، ورود سیمان به بورس کالا نقطه عطفی برای این صنعت ۸۸ ساله بود و سبب پایان یافتن قیمت گذاری دستوری شد.

روند آمار معاملات صنعت سیمان در بورس کالا نشان می‌دهد در مدت مذکور در مجموع ۵۶ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۸۲۰ تن انواع سیمان در تالار اختصاصی سیمان عرضه که با تقاضای ۵۹ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۸۲۲ تنی همراه شد. در نهایت ۴۵ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۵۰۰ تن آن میزان عرضه معامله شد.

ارزش معاملات سیمان در سالی که گذشت، ۲۲ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان برآورد شد.

تجربه موفق عرضه سیمان در بورس کالا در زمینه شفافیت و تعادل بخشی بازار نشان می‌دهد که می‌توان الگو‌های مشخص و کارشناسی برای عرضه سایر کالا‌ها همچون خودرو در بورس کالا فراهم کرد.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده